Hej Jari,

vet du om Älvsbyhus har ngn klausul rörande tomten?

frsani skrev:
Hej Jari,

vet du om Älvsbyhus har ngn klausul rörande tomten?
Hej frsani

Absolut enklast är att du frågar helt upponer Älvsbyhus vad som gäller ang tomten.
Tror mkt starkt på att det är kört om det är Älvsbyhus som kirrat tomten. Tyvärr. :-[
Men för att få ett korekt och rakt svar så är min rekomendation att fråga dom.

Om man har skrivit under köpeavtalet så koster det ca. 10.000 Skr att riva avtalet,
har man dessutom skrivit under entreprenad avtalet så blir det betydligt dyrare att hoppa av.

Mvh
Jari

PS. Återkoppla gärna detta ang tomten till tråden så vet alla vad som gäller. DS

Jag tror att det är som vanligt vad det gäller juridik, det finns inga solklara svar, för oss var det så att advokaten tyckte att det tippade över till vår fördel. Därför hävde vi husköpet och behöll tomten, efter lite skärmytslingar mellan våra advokater har det löst sig positivt för vår del.

Min uppfattning är att man absolut ska lägga korten på bordet för en advokat och ta till sig deras råd i det enskilda fallet. Man ska inte glömma att jordabalken är ganska konservativ och det ska ganska mycket till för att kunna återta fast egendom.

Tex så tror jag att det ska till extrema omständigheter för att de ska kunna ta tillbaka en tomt om man redan har hunnit bygga, eller börjat bygga, ett hus på tomten. Då kan man ju naturligtvis få betala ett skadestånd, detta lär ju inte bli stort med tanke på att de bara ska ha betalt för de kostnader de har haft.

Skane67. Var hade ni köpt tomt/hus någonstans?

Vad händer om man har ett kontrakt som gäller enbart om man får byglov, och sedan ej får bygglov. Skall hustillverkaren ha betalt för ritningar etc. som de gjort för att söka bygglov?

omegahakan skrev:
Vad händer om man har ett kontrakt som gäller enbart om man får byglov, och sedan ej får bygglov. Skall hustillverkaren ha betalt för ritningar etc. som de gjort för att söka bygglov?
I detta läge har man oftast redan skrivit ett köpeavtal, och då ligger kostnaden på ca 10.000 skr, men om man har avskrivit detta i kontraktet så ska det inte vara något problem att komma undan en kostnad för ritningar.

Så läs igenom ditt kontrakt som du skrivit under ;)

Mvh
Jari

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.