Byggahus.se

Flytt av el-stolpe

1. B
    Medlem · 17 inlägg

byggherren

Medlem
    Vi har en elledning som går över vår tomt. För att vi skall kunna bygga måste Fortum flytta flera elstolpar längs med gatan, eller gräva ned hela ledningen. Detta måste vi uppenbarligen själva bekosta?! Är detta rimligt? Till råga på allt kommer en av grannarna att få en stolpe uppsatt, som troligen stör utsikten. De vill således inte godkänna detta. Vem är ansvarig för kostnaden??? För att blidka grannen måste vi gräva ned hela ledningen och detta kommer att kosta xxxx tusen kr. Vad skall man göra??  Är inte elbolaget skyldiga att delge grannar och ta denna kostnad:-X

2. kalleanka70
    Medlem · Östergötland · 2 144 inlägg

kalleanka70

Medlem

Re: Flytt av el-stolpe

Generellt sett är luftledningar numera något negativt för bolagen även om det är billigare lösning än att gräva rör.

Vi hade en luftledning in på tomten och nu skiftar EON denna kostnadsfritt till en markledning när vi skall bygga. Detta beroende på att det fanns ett abonnemang och vi önskade 3-fas självfallet.

Hade det varit en ny inkoppling hade vi varit tvugna att betala men inte nu.

Vet inte om det hjälper dig då jag inte förstod om ni redan hade el till tomten eller om detta var nyinstallation.

En elkabel är lätt att gräva ned, jag gjorde det själv förra veckan och för att undvika både underhållskostnader, bråk om servitut mm så borde FORTUM agera annorlunda tycker man.

3. Hemmakatten
    Medlem · 11 629 inlägg

Hur många meter rör det sig om? Innebär det grävande ute vid gatan och på din och grannarnas tomter?

En variant är ju att du själv anlitar grävare för rörgraven, lägger ner rör och sedan kommer Fortum och drar kablarna. Det kanske blir billigare. Men hör med Fortum först vad de vill ha betalt.

Och som Calle skrev, kolla först vad det är som gäller för din tomt. Finns ingen servitut (rättighet) för Fortum att dra kablar eller luftledningar över din tomt så måste de ändra detta utan kostnad för dig.

4. B
    Medlem · 17 inlägg

byggherren

Medlem

Det finns inget skriftligt servitut, men uppebarligen har tidigare elbolag fått godkännande att dra en markledning över tomten. Detta "muntliga" avtal (med den förre markägaren) är tydligen giltigt hävdar Fortum.
    Att gräva ned ledningen vore det bästa (men det blir ännu dyrare= 200 m). Ledningen går utmed hela gatan och flera grannar kommer att bli drabbade. Dessutom behöver vi vägföreningens godkännande (vilket inte är en självklarhet...). Fortum är inte villiga att betala för detta, och då får vi dra igång en juridiak process...

5. H
    Moderator · Stockholm · 42 998 inlägg

hempularen

Moderator

Jag kan ha fel, men jag har för mig att kabelägare kan dra kablar lite som dom vill, dvs. Fortum och telia etc. kan med ganska enkla regler tvinga fram kablar över (eller under) i princip vilken mark som helst.

Jag misstänker att om ni bara kommer överens med Fortum om en lämplig dragning och kostnadsfördelning, så fixar Fortum det juridiska gentemot era grannar, tror inte att det är ert problem.

6. T
    Anonym

TN-Funkis

Anonym

Om ledningen går parallelt med tomtgränsen kan dom i regel göra detta hur som helst och utan ditt medgivande. Om ledningen går över din mark ska det finnas ett skriftligt servitut som också ska vara registerat på fastigheten.

Kontakta förra ägaren och kolla hans uppgifter, kolla också din eget fastighetsdata, sen kan detta också medföra sänkt fastighetskatt m.m, så det lönar sig nog att bråka lite , det är skriftligt som gäller.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.