fubar
fubar: Nu har de hittat röret och vi har fått till placering av hus och garage. Men det blev inte som vitänkt oss från början, så det känns som en sorts nödlösning. Har inte tid att gräva bort några rör, men la iväg ett mail till lantmäteriet för skojs skull. Kanske får mer tid längre fram. [smiley=evil.gif]
7 svar · 2,1k läst
C
carlssoni: Om Du, som privatperson, bygger ett hus och säljer det vidare direkt när det är klart tillsammans med tomten gäller Jordabalkens regler för denna försäljning. Det innebär bl.a. ett 10-årigt ansvar för säljaren för dolda fel. Mäklare kan förmedla försäkring för detta ansvar. Dock finns ju i detta fall, om en entreprenör uppfört huset åt Dig, den obligatoriska
1 svar · 3,0k läst
Mattias L.
Mattias L.: Om de gamla grannarna inte vill ha tillgång till huset så slipper de utgifterna om jag tyder dej rätt. Jag har svårt att tro att man kan testamentera bort en sån sak som underhåll, tänk om man får reda på att man ska sköta ett annat hus också och som tack för hjälpen får jag tillgång till det. Kan inte vara möjligt. Fråga dom om dom vill ha tillgång till det först och agera
2 svar · 1,7k läst
F
FREDRIK_E: Köp en Woods DS 28 för 2995:- den räcker alldedeles utmärkt till för detta.
33 svar · 7,0k läst
fubar
fubar: När vi sålde vårt hus påminde mäklaren följande "mantra" några gånger: Inget är skrivet, allt kan hända. Så egentligen har de sin fulla rätt att dra sig ur, fast sen är ddet ju som tidigare påpekats svårt med vänner.
3 svar · 1,2k läst
C
cpalm: [citat] Ugh! Å andra sidan, hade han gjort något åt dörrarna också? Har själv skrapat och slipat 6 gamla spegeldörrar och det tog ca. 100-150 timmar per dörr för en perfektionistisk amatör. /C
4 svar · 1,3k läst
N
nobbe: Hej! Någon som vet hur man utformar ett depositionsavtal eller var man kan hitta en standardmall?
0 svar · 2,7k läst
H
hempularen: Om jag förstår situationen rätt så har ni köpt tomt och hus av samma företag. Om det verkligen stämmer att förseningen är säljarens fel (och alltså inte handlar om er undersökningsplikt, vilket jag skulle tro). Så bör ni ju kunna kräva säljaren på ersättning för de fördyrningar deras fel inneburit för er. En tomt där man inte får borra måste ju vara värd betydligt mindre
3 svar · 2,0k läst
B
bmi26+: Nu är det avklarat! Jag skrev ett brev där jag redogjorde ganska tydligt för alla händelser kring detta arbete. Jag hänvisade även till att prisuppgiften var 550 SEK och att mantimmarna ej var avtalade. Jag drog av detta från fakturan och betalade resten i tid. Brevet skickade jag samtidigt till grävaren. Samma dag på kvällen ringde grävaren upp och vi kom ganska snabbt överens om att
11 svar · 3,6k läst
C
cpalm: Se tråden "Fukt i Badrum vid försäljning" nedan. I en bostadsrättsaffär existerar inte någon undersökningsplikt i juridisk mening.
1 svar · 2,2k läst
E
ejoakim: aha, du säljer :-) Dolt fel existerar bara i fast egendom, en bostadsrätt är lös egendom och däför finns inte begreppet här. Fastighetsägaren är bostadsrättsföreningen och inte den som äger en vissa andel i föreningen. I praktiken är det mycket svårt att få rätt på sådant som man borde ha upptäckt innan köpet. Jag skulle tro att de flesta fall inte tas upp pga. att man
2 svar · 2,7k läst
Aero
Aero: Tack för alla svar. Jag ställde frågan till lokala lantmäterikontoret och fick följande svar, Servitutet är ett s.k. inskrivet servitut, vilket innebär att dåvarande parterna själva skrev ett avtal, utan lantmäteriets inblandning. För att upphäva servitutet får nuvarande ägarna upprätta ett nytt avtal, där man förklarar att servitutet skall upphävas. Numera måste man skicka
4 svar · 2,4k läst
C
carlssoni: Kontakta mäklaren och fråga bl.a. om det finns någon försäkring mot dolda fel. Det är möjligen en sådan försäkring man har talat om. Innan försäkringsbolaget medger säljaren en sådan kräver de att huset besiktas och lämnar denna försäkring mot bakgrund av besiktningen. I och med detta är säljaren i princip fri från ansvar vid dolda fel. En sådan försäkring innehåller en
17 svar · 3,9k läst
P
ParkaKungen: Förenklat kan man väl säga att all golvyta med takhöjd över 1,90 mäter man på bottenplan. Dvs allt mellan ytterväggarna. Även trappor. Vid snedtak(plan 2) mäter man den golvyta som har 1,9m i takhöjd+ 60cm ut mot snedtak där det finns golvyta.
4 svar · 3,9k läst
C
cpalm: Vad säger föreningen? Om de upplåter lägenheten som bostadslägenhet så är de så vitt jag vet också ansvariga för att den uppfyller kraven som ställs på en bostadslägenhet. Eventuella problem med själva ombyggnaden är ju då deras problem. Om de däremot upplåter den som lokal och avsikten är att ombildningen ska/skulle ske efter överlåtandet så är det ju ditt problem, och
6 svar · 3,4k läst
B
beritmaria: Tack. Precis vad vi behövde. Ska ringa dem i morgon.
6 svar · 1,5k läst
H
H: Det märktes att det inte var några klåpare på att jobba utan dom var nog duktiga. Men vad jag förstått så finns det inga rostfria klamrar så just den biten kanske dom missat att det inte är tillåtet med klamrar. Ska prata med husleverantören när han kommer hit nästa vecka. Tack för svaren.
4 svar · 1,7k läst
E
ejoakim: Vet inte om någon har svarat på den ursprungliga frågan. Om du har beställt varan som privatperson gäller att säljaren har ansvaret tills varan har avlämnats, detta innebär (om inte annat är avtalat) när varan har kommit i din besittning. Vad som är i köparens besittning kan variera, i praxis har godkänts att man lämnar en vara på köparens tomt men inte att man lämnar samma vara
11 svar · 1,8k läst
F
Familjen_Bygg: Om det finns alternativ där grannen kan placera sitt hus utan att det inskränker på hans intressen MÅSTE han välja dessa lösningar om andra lösningar innebär att det inskränker på grannars intressen. Detta gäller även om detaljplanen medger dessa lösningar. En detaljplans möjlighet att bygga innebär alltså inte att man får bygga var man vill inom byggrätten. Man måste trots
17 svar · 4,4k läst
J
jimata: Okej då förstår jag. Ett 1 1/2-plans hus betyder att du bygger en våning plus vind. Ett 2-plans hus har två våningar med full takhöjd. Skillnaden är höjden på taket vid takfoten. Höjden till nock blir detsamma för båda hustyperna. Om detaljplanen säger 1 1/2-plans hus så tror jag att grannen har mycket svårt att få bygga 2-plans hus. Om han ändå insisterar och kommunen godtar
3 svar · 639 läst
C
carlssoni: Exempelvis If har en villabyggareförsäkring (i princip en vanlig villaförsäkring där momentet försäkring under byggtid skall ingå). En sådan försäkring täcker både byggherreansvaret (t.ex. vid sprängskador på tredje mans egendom), övrigt ansvar, skador på det egna bygget och rättsskydd. När bygget är klart och inflyttning sker kan man förslagsvis utöka med försäkring för
9 svar · 4,5k läst
F
Familjen_Bygg: Ersättning för C:s slitage på vägen är en skild fråga från nyttjanderätten mellan A och B. Lycka till! :) :) :)
3 svar · 4,2k läst
E
ejoakim: En annan idé är att göra en bodelning under pågående äktenskap där ni för över 1/2 fastigheten som enskild egendom till henne så att ni sitter med hälften av fastigheten vardera. En sådan anmälan görs till Tingsrätten. Då slipper ni stämpelskatt för lagfart som väl är 1% av värdet på fastigheten. Dock tror jag Tingsrätten tar ut en liten administrativ avgift. Ni kan ända
5 svar · 7,3k läst
H
hempularen: I princip så har du ju rätt att ta in en annan entrepenör för att avsluta, och skicka räkningen till husföretaget eller entrepenören (vem det nu är som du har kontrakt med). problemet är vad du då skall göra när dom helt enkelt låter bli att betala. Om det är mindre belopp så är det risk att det kostar mer att driva in än vad summan hamnar på
3 svar · 826 läst
S
sija: Det här med servitut är en ganska komplicerat ämne. Det för lite långt att kort beskriva vad som gäller. Jag kan däremot rekommendera en bok Servitut Det(160 sidor) av Leif I Nilsson, jurist vid Lantmäteriverket i Gävle. ISBN 91-39-10598-9 Kan beställas på WWW.NJAB.SE. Det finns ett fåtal ex av boken på bibliotek (äldre upplaga) som man kan beställa. Boken beskriver på ett enkelt
12 svar · 3,3k läst
K
kyticka: Undrar om det finns nåt juridisk hinder för fjärrvärmebolag att förhandla om priset för levererad värme med enskild villaägare. Jag vill gärna förhandla, men FORTUM påstår att de INTE få göra det för Konsumentverket. I mina öron låter det jätte konstig... Konsumentverket vet ingenting...
0 svar · 1,5k läst
C
co: Jag skulle direkt dra öronen åt mig och avbryta allt samarbete! Precis så där började vår entreprenör fiffla när vi skrivit på avtalet och det samarbetet har inte lett till annat än trassel! >:(
9 svar · 7,1k läst
S
solebo: Tack för dit svar!
3 svar · 1,2k läst
E
ejoakim: Hej, Är frågan vilka rättsliga medel ni har i detta läge eller är det tips på praktiska åtgärder för att hindra störningar? Det finns ett antal miljö- och fastighetsrättsliga regler som kan komma ifråga.
1 svar · 2,9k läst
S
Sven2: ...och varför inte att berörda parter bär sina egna kostnader om inte bygglov eller lån beviljas. Annars kan leverantören rikta anspråk för t ex nedlagd tid, etc.
2 svar · 1,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.