Byggahus.se

Avtalsvillkor!

1. G
    Medlem · 38 inlägg

Gunilla_Johansson

Medlem
    Om vi skriver köpeavtal med vår huslevernatör så omfattas det av Allmänna Avtalvillkor, AA05.
    Vi kommer att ha Delad entreprenad där husleverantören står som försäkringstagare på Gar-Bo försäkringen.
    Är det bra villkor eller ska vi be om nåt annat?

2. E
    Medlem · 58 inlägg

Eva_Sthlm

Medlem

Re: Avtalsvillkor!

Vi har nu hamnat i en liten dispyt med vår leverantör om en del av entreprenörs arbete, vilken enligt besiktning inte uppnår kraven i HusAMA. Nu använder husleverantören som argument att vi i avtalet inte avtalat om att huset skulle byggas enligt husAMA. Varken att det skulle byggas enligt Hus AMA eller att det inte skulle byggas enligt Hus AMA i och för sig menar vi.

Så det är väl kanske något att tänka på före kontraktsskrivning.

Mvh
    Eva

3. C
    Medlem · 611 inlägg

carlssoni

Medlem

Om man bygger på delad entreprenad, d.v.s. köper materialet från en trähustillverkare och själv tecknar avtal för uppförandet av huset med egna entreprenörer, skall följande avtalsvillkor tillämpas:
    Avtalet med tillverkaren skall baseras på AA 05. För ett sådant köp gäller som tvingande grund alltid konsumentköplagen och AA05 kompletterar lagen då dessa villkor är specialanpassade för husbyggsatser.

För avtalen med entreprenörena gäller konsumenttjänstlagen som tvingande grund. Dessa regler bör kompletteras med ABS 05 som är specialanpassade för småhusentreprenader.

I åtagandet från de flesta större småhustillverkare ingår dels färdigställande- och byggfelsförsäkring gällande det egna materialet och dels dessa försäkringar gällande köparens egna entreprenörer. Man kräver då att kunden upprättar skriftliga avtal med entreprenörerna och man kontrollerar också att entreprenörerna har en ordnad ekonomi och är kända för att göra ett fullgott arbete. Hustillverkaren står nämligen i de flesta fall som garant mot försäkringsgivaren om försäkringen måste tas i anspråk för fel som entreprenören gjort. Det ligger därför i hustillverkarens intresse att det är en bra entreprenör.

Vad gäller Hus AMA så är dessa regler inte tvingande och de tillämpas vanligtvis inte fullt ut av hustillverkare och entreprenörer vid småhusentreprenader.

4. G
    Medlem · 38 inlägg

Gunilla_Johansson

Medlem

Skönt att höra.
    Enligt vad jag förstått av ev avtal så tecknar vi avtal med varje "underentrepenör" till fast pris. Vår husleverantör garanterar sen att avtalet följs. Vi får Gar-bo försäkring på samtliga avtal. Enligt husleverantören ska vi kontakta dom om nåt är galet med övriga arbeten, vilket jag uppfattar som att dom tar ansvar för alla jobb som görs.
    Jag ska alltså se till att ABS 05 finns kopplat till varje underentreprenör.
    Har jag fattat rätt då?
    Det här är inte lätt och det känns viktigt då det handlar om mycket pengar.....

5. Hemmakatten
    Medlem · 11 629 inlägg

Husleverantören tar inget som helst ansvar för de avtal ni tecknar med andra entreprenörer. Detta är MYCKET VIKTIGT att tänka på.

Pratet om att de rekommenderar hantverkare och att ni skall ta kontakt med husleverantörer ifall problem uppstår har ingen som helst juridisk betydelse. Detta är enbart allmänt "säljar"-prat för att ni skall känna er tryggare. Om inget finns nedskrivet i avtalet med husleverantören om deras ansvar för andra entreprenörer så tar de inget som helst ansvar för deras arbete.

Att husleverantören betalar byggfels- och färdigställandeförsäkring hos Gar-Bo för hela bygget är en helt annan sak och har inget som helst med deras ansvar för andras entreprenader att göra.

Ni bör NOGA kontrollera varje entreprenör ni skriver kontrakt med. Både begära referenser från andra byggen (OCH kontrollera upp dem) och dessutom kontrollera varje företag hos skatteverket, PRV (Patent- och registreringsverket) och kronofogdemyndigheten.

6. G
    Medlem · 38 inlägg

Gunilla_Johansson

Medlem

Är det då bättre att själv försöka hitta egna leverantörer till dom övriga jobben?
    I den produktionskostnadskalkyl vi fått står det priser för dom olika jobben.
    Enligt säljaren så kommer kalkylen att vara bilaga till vårt köpeavtal.
    Kan vi då känna oss säkra på att dom priser som är upptagna där blir dom slutliga?
    Vad vi själva har fått fram så är priserna vettiga och realistiska.
    Brukar "slutpriset" för ett bygge skilja mycket från kalkylen?

7. C
    Medlem · 611 inlägg

carlssoni

Medlem

Det är precis som Hemmakatten skriver. Husleverantören har inget juridiskt ansvar för avtalen mellan Dej och Dina entreprenörer. Och det är inte till denne utan till entreprenörerna Du skall vända Dig om något går snett. Att sedan husleverantören kan påverka entreprenören är en annan sak som Du dock kanske inte helt kan lita på.
    Det är inte heller säkert att priserna är fasta. Vad som främst brukar kunna tillkomma är kostnader för extra markarbeten exempelvis sprängning och andra markarbeten som entreprenören inte hade anledning att räkna med från början.

Färdigställande- och byggfelsförsäkringen "lever sitt eget liv", och kolla entreprenörerna, precis som Hemmakatten skriver.

Vad husleverantören "lovar" i produktionskostnadskalkylen binder inte entreprenörerna och inte heller husleverantören. Att husleverantören tar med detta i avtalet är ju dock en styrka för dig vad gäller hans moraliska ansvar.

Nu skall vi dock inte vara alltför pessimistiska vad gäller de entreprenörer husleverantören rekommenderar då han förmodligen (åtminstone om försäkringen tas hos Gar-Bo) genom att teckna färdigställandeförsäkringen riskerar regresskrav från försäkringsbolaget om något händer.
    Be husleverantörens säljare visa de referenser och kontroller som Hemmakatten nämner.
    Det är inte säkert att du själv får tag på bättre entreprenörer.

Att byggnationen blir dyrare än kalkylen är inte direkt ovanligt, men det är oftast på markarbetena som det brukar diffa. Detta förutsatt att alla delposter såsom bl.a lagfarts- och inteckningskostnader, räntekostnader under byggtiden m.m. finns med. Kolla gärna med banken.
    Lycka till!  

8. H
    Moderator · Stockholm · 43 014 inlägg

hempularen

Moderator

Det där låter osannolikt, det låter som något säljaren sagt för att skapa en trygghetskänsla. Om leverantören kan garantera detta så är det ju snarare en totalentrepenad, och då borde det heta just så.

Om det finns missvisande uppgifter antingen skriftliga eller muntliga från er husleverantör så tycker jag att ni skall låta en jurist se över avtalet, åtminstonde för att hjälpa er att förstå vad som verkligen gäller.

I ett föregående inlägg här så varnade någon för att framförallt markentrepenaden brukar ge extrakostnader. Det verkar vara vanligt att markentrepenören anger att avtalet gäller för upp till en viss mängd fyllnadsmassor. Erfarenheten många husbyggare gör, är att den i en lekmans ögon stora volymen fyllnadsmassor bara räcker om tomten är helt plan och har helt perfekt mark (hård). Någon utrryckte i en annan tråd att massorna verkar lagom om man bygger på en asfalterad parkeringsplats.

9. volvo
    Medlem · Södra sverige · 2 771 inlägg

volvo

Medlem

Om vi skriver köpeavtal med vår huslevernatör så omfattas det av Allmänna Avtalvillkor, AA05.
    Eftersom ni är privatpersoner så kommer grunden på ert avtalsförhållande alltig att vara konsumentköplagen och konsumenttjänslagen. Dessa gäller framför andra avtalade överenskommelser (vilket är kanonbra för dig!)

Vi kommer att ha Delad entreprenad där husleverantören står som försäkringstagare på Gar-Bo försäkringen.
    Om ni verkligen vet vad delad entreprenad innebär så kan det vara bra. Om ni inte har en aning så tycker jag att ni ska kräva en totalentreprenad eftersom ni då bara får en motpart som inte har någon annan de kan skylla på. Att valet blev en delad entreprenad beror troligen på att det är det lättaste för husleverantören och det mest ansvarsfyllda för er.
    Vem som tecknar försäkringen spelar ingen roll så länge som samtliga entreprenadarbeten omfattas av försäkringen.

10. saturnus
    Medlem · M · 3 679 inlägg

saturnus

Medlem

Det är alltid tråkigt att läsa om familjer som inte kan flytta in i sitt nya hem, pga diverse fel som inte åtgärdats eller annat allvarligt. Det verkar som att ingen ännu tar fullt ansvar för husbyggen trots lagstiftning och försäkring. Men jag tycker ändå att kunden numera borde vara medveten om riskerna när man av någon anledning väljer delad entrepenad, vilket innebär enorma risker, sömnlösa nätter samt be sig från  jobbet. VÄLJ TOTALENTREPENAD har rekomenderats de senaste 20 åren. Ta t ex om en hantverkare försenar en annan, vem skall betala dennes merkostnad o s v

Mitt eget husbygge för 11 år sedan (totalentrepenad)hamnade i domstol då jag vägrade att betala in sista delen av betalningen 220 tkr, bolaget kursade, för vilken tur i ordningen vet jag inte, men dom är igång med samma namn. (men inget ont om dessa) En av turerna vi hade med deras underleverantör var just Extra grusutfyllnad, 120 kbm= 16.000:-. det fanns inget avtal om detta, jag förutsatte att det skulle vara den höjd på huset som kommunen föreslagit, jag hade ett avtal med husleverantören och ett överenskommet pris inkl. allt. Men man köpte inte detta utan hävdade att byggaren alltid gör upp med byggherren om extra grus. Jaha, sa min advokat, men om det blir brist o fel i varan, vem skall då (undertecknad) vända sig till!!! Det står nämligen i enrepenadskontraktet att byggherren inte får ingå andra avtal utan att entrepenören har vetskap om detta = och det måste ju vara rätt. Det blev det också i mitt fall. Ärendet tog totalt 7 år, men jag fick behålla pengarna. De 220 tusen avsåg brist o fel de 16.000 låg utanför detta. Kan nämna att motpartens advokat redan i Tingsrätten utbrast, "nu fick du dig ett billigt hus" sens moral: det är på advokaterna allt hänger på......

Ps.Lita inte på GAR-BO, du behöver m a o inte ha med dem att göra, om du håller inne pengarna, men har Du betalt, då har du också godkännt jobbet.ds

11. G
    Medlem · 38 inlägg

Gunilla_Johansson

Medlem

Vår husleverantör säger att det kostar 10% till om man ska ha totalentreprenad.Varför förstår inte jag. Är det för att dom då tar "risken"?
    Det är ju nästan omöjligt att få totalentreprenad idag. Vi har fått det från en leverantör men dom är också tveklöst dom dyraste, trotts att det är det minsta huset (116 m2) som vi tittat på.
    När jag läser här på forumet så tycker jag det verkar som om de flesta har delad entreprenad. Varför väljer man det om det är så knepigt.
    Vi kanske ska strunta i att bygga och sälja den tomt vi har istället........
    Jag blir bara helt förvirrad.....

12. saturnus
    Medlem · M · 3 679 inlägg

saturnus

Medlem

Fiskarn, jag förstår inte detta Du säger att hustillverkarna inte vill sälja med total-entrepenad. När jag sökte hus kommer jag särskilt ihåg GÖTENE-hus som endast ville sälja byggsatsen, grunden kunde jag fixa själv med hjälp av en murare, var deras svar.
    Men LB-HUS hade på sin förstasida, vi bygger endast med totalentrepenad likadant var det med Myresjöhus, det var dom husfirmorna som fanns kvar i början av 90-talet, dom andra hade gått upp i rök.
    Men det här med priset, det är väl en förhandlingsfråga, det är möjligt att det säljs många hus just nu, men dom är också många om det, och så jädrans lätt är det inte att prångla ut hus. När ni kommit igång så skall du vaka över bygget varje dag, fota allt du tycker du vill anmärka på när besiktningsmannen dyker upp. Det är tråkigt att det blivit så här innom byggindustrin, att det slarvas i slutändan, för när prefabelementen kommer på lastbil är dom oftast torra och raka, också lätta att montera ihop på en dag. Låt nu inte de negativa inläggen här ändra på drömmen om ett nytt hus, för det är inte alla husbyggen som leder till bråk och missöden.

13. volvo
    Medlem · Södra sverige · 2 771 inlägg

volvo

Medlem

Jodå, så är det.
    Det är INTE riskfritt att bygga på delad entreprenad. Det vet alla som håller på med bygge. Varför skulle man då som okunnig privatperson ta på sig ett ansvar som proffsen backar för.
    Visst kan det bli billigare att bygga på delad entreprenad, men oftare blir det dyrare eftersom ingen tar på sig det övergripande ansvaret.

Jag tycker inte ni skall avskräckas från att bygga, men gå in i det så väl rustade som ni kan vara. Ta gärna kontakt med en oberoende sakkunnig och diskutera kontrakt, entreprenadform etc. OK det kan kosta någon tusenlapp men sparar med all sannolikhet en massa huvudbry, elände och obehagliga överraskningar.
    Husleverantörerna är slipade försäljare som vet hur en slipsten skall dras. Lita inte mer på en hussäljare än på en bilförsäljare!
    Var noga med att få ALLT ni kommit överens om skriftligt och gör INGA beställningar av något extra innan ni fått en prislapp på det!

14. J
    Medlem · 40 inlägg

jezzica

Medlem

Vi bygger på totalentreprenad och det är allt annat än problemfritt. Se till att du har avrop på vartenda rum och alla tillägg står specifierade annars ligger du sömnlös många nätter då det börjar närma sig slutet.
    Från någon som bygger på total och där leverantören kräver extra för att montera vitvarorna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.