12 242 läst ·
16 svar
12k läst
16 svar
Sluttning vid tomtgräns, på vems tomt?
Sida 1 av 2
Kan omöjligt stämma. Han chansar. Jag har sett ett annat fall där en närliggande tomt gjort en livsfarlig slänt in på granntomten och sedan försökt stoppa bygget på granntomten med hänvisning till att slänten skulle kunna bli förstörd.anna123 skrev:
mvh
David
Jag har ett motsatt förhållande, där en granne grävt ur mellan 0,5 till en meter, och hävdar att släntfoten skall ligga på hans sida.. vilket skulle medföra att jag måste gräva ur min sida för slänten och få hela slänten på min sida efter utgärvning. Utan utgrävningen skulle det vara en naturlig slänt. kommentarer?
Det har jag gjort - hos oss är det inte så - det är som husmyran säger - "om man själv förändrar marknivån ska såvitt jag vet stödmur eller slänt sluta på den egna sidan av tomtgränsen".
Praxis eller inte - i vår kommun gäller denna regel.
Praxis eller inte - i vår kommun gäller denna regel.
Generellt gäller det i dom flesta kommuner att om man ändrar höjd på marknivån upp/eller ner så har man ansvar för att dränering fungerar utan störning för någon runt om.
Så anna123 din granne får snällt kirra sluttningen på sin sida och samtidigt se till att hans dagvatten fungerar som den gjorde innan sluttningen.( det kan hända mkt prylar med vatten när man ändrar marknivån)
Mvh
Jarppan
Så anna123 din granne får snällt kirra sluttningen på sin sida och samtidigt se till att hans dagvatten fungerar som den gjorde innan sluttningen.( det kan hända mkt prylar med vatten när man ändrar marknivån)
Mvh
Jarppan
Gäller det även två tomter som från början ligger på ungefär samma nivå, men där den ena tomten sedan sänks så att den ligger ett par meter lägre?carlssoni skrev:
Min granne har, liksom jag, köpt en sluttningstomt men ville tydligen egentligen ha en slät tomt. För nu skall han sänka delar av sin tomt ordentligt, och han vill naturligtvis varken ha slänt på sin sida eller betala för stödmur. Lika naturligt är att jag inte vill ha hans slänt på min sida eller betala för hans stödmur. Om inte grannen sänker sin tomt så hade det ju ine funnits någon nivåskillnad ö.h.t.
Kanske skall sänka min tomt 3 meter så att jag hamnar lägst. ;D
Nu när vi bygger så får vi gräva ut en slänt mot grannens högre belägna tomt. Kommunen har sagt att vi får ta stödmuren, eller slänten, på vår tomt. Grannen är dock fortfarande ansvarig för att hans dagvatten inte rinner ner till oss.
Kommunen sa dock samtidigt att om grannen vill höja sin tomt ännu mer i efterhand så får denne lösa detta utan att vi ska behöva bli inblandade.
Kommunen sa dock samtidigt att om grannen vill höja sin tomt ännu mer i efterhand så får denne lösa detta utan att vi ska behöva bli inblandade.