Byggahus.se

Besiktningsman som inte kan sitt jobb?

1. E
    Medlem · 58 inlägg

Eva_Sthlm

Medlem
    Hej
    Jag behöver råd ifråga om en sak som hänt oss. Vi misstänkte och detsamma gör vår KA, att en panelspikning på vårt hus var felaktig. Entreprenören som utfört den ansåg att den var riktig. Vi kontaktade en besiktningsfirma, beskrev problemet, och denna kom ut till vårt hus för att besiktiga panelen. Denne bekräftade också att panelspikningen var felaktigt utförd och utfärdade ett besiktningsintyg med hänvisning till bygg-AMA (ett antal kopierade sidor ur detta dokument medföljde besiktningsutlåtande). Vi betalade denne hans arvode för intyget och postade intyg med kopior till entreprenör samt innehöll en summa på entreprenörens faktura, ett smärre belopp som besiktningsman rådgav oss/ansåg skäligt.

I dag råder det dock delade meningar om vem som har rätt i fråga om vår panel. Vår husleverantör anser att de regler som besiktningsmannen pekade på/kopierade berör helt annan typ av panel, medan besiktningsmannen menar att han har rätt. Och entreprenören vill förstås ha betalt resterande belopp, annars inkasso. Tiden rinner lite grann ifrån oss.

Jag har för mig att man har rätt att innehålla tio procent av fakturans belopp till slutbesiktning, men eftersom vi bygger själva all invändig inredning, har vi ingen som är skyldig att göra slutbesiktning, det finns kanske inte något som kan kallas slutbesiktning i vårt fall ens.

Vi kommer antagligen gå med på vår entreprenörs krav, eftersom vi är alltför okunniga för att gå i diskurs eller bedöma panelspikningens riktighet, och besiktningsmannen och husleverantören är inte oss till någon hjälp eftersom de inte kan komma överens. Vi har liksom ingen att vända oss till eller som kan stämma av hela skeendet.

Har bygg-AMA någon som helst juridisk giltighet för att innehålla pengar? Har vi råkat ut för en oseriös besiktningsman?

Mvh
    Eva

2. B
    Medlem · Stockholm · 163 inlägg

brabyggare

Medlem

Re: Besiktningsman som inte kan sitt jobb?

Jag är inte helt säker vad som gäller i sådana här fall, men vid vissa tvistefrågor har jag för mig att man deponera de pengar man vill hålla inne genom att deponera de i en bank tills dess att frågan är avgjord. Om det görs korrekt kan entreprenören inte använda inkasso då pengarna anses betalda men han får inte ut dem förrens frågan är löst. Jag är inte helt säker på hur det fungerar i sådana här fall så det bästa är nog att kontakta en jurist via er bank eller liknande. Hoppas det kan vara en startpunkt i alla fall. Kanske någon annan på forumet vet mer om sånt här?

3. H
    Moderator · Stockholm · 43 463 inlägg

hempularen

Moderator

Har väldigt svårt att tro att du skulle behöva betala om du har ett besiktningsutlåtande på att arbetet är felaktigt. Det är så att säga besiktningsmannen som har tolkningsföreträde av reglerna. Om besiktningsmannen har fel så är det upp till leverantören att bevisa detta (exakt hur en lev. kan gå till väga i det fallet vet jag inte).

Kontakta villaägarförbundet www.villariks.se, dom ger gratis juridisk rådgivning.

Det är minst sagt anmärkningsvärt att en huslev. hotar med inkasso samtidigt som de har ett besiktningsutlåtande mot sig.

Hoppas att du vid lämpligt tillfälle hänger ut leverantören här på forumet.

4. E
    Medlem · 58 inlägg

Eva_Sthlm

Medlem

Tack för era svar.

Det är entreprenören som tänker ta det återstående beloppet till inkasso, vill jag bara förtydliga.

Vi är rådvilla. Vår KA anser att besiktningsprotokollet är ett starkt argument till vår fördel om vi vill gå vidare. Men bör vi det? Vårt husbygge är just nu inne i ett pressat skede, med många och mycket andra arbeten som tar tid och kraft.

Mvh
    Eva

5. S
    Medlem · Skåne · 454 inlägg

sanne78

Medlem

När ni har bestridit fakturan kan inte entreprenören lämna den till inkasso. De tar ej emot fakturor som är bestridda. Entreprenören måste gå direkt till tingsrätten för att få saken prövad för att få ut pengarna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.