Mitt tips är att inte diskutera storleken på ersättning över huvud taget, anledningen till att ni bryter samarbetet är ju att de inte fullföljer sina förpliktelser. De är tvingade att upprätta produktionskalkyler, boendekalkyler etc, gör de inte det, så brister de i sitt arbete. Det är alltså de som har brustit, inte ni.
Jag skulle inte tveka att lämna detta till min advokat och begära ersättning från husleverantören för de utlägg ni haft.
Sluta dalta med husleverantörerna, de skulle aldrig ha uppfyllt ej dokumenterade överrenskommelser, varför skulle ni göra det. Dessutom ligger, om jag förstått det rätt, hela bevisbördan vad det gäller beställningar på leverantören numera.