S
synpunkter: Eftersom 90 % av vad som sägs i kategorin "juridik" är fel så skulle jag vilja skriva följande generella inlägg. 1. Var försiktig med att snickra ihop egna grejer angående upplåtelser, arrenden m.m. om ni inte kan juridiken bakom. 2. Var försiktig med att ge andra råd om du inte behärskar frågan. 3. Var försiktig om du får ett råd av nån (betänk då att det är 90 risk att det
11 svar · 1,8k läst
J
jimata: En fasadritning och en situationsplan är det allra bästa att skriva på. Då pratar ni om samma sak och missförstånd undviks.
3 svar · 3,9k läst
P
PeroTT: Flera som har otur med sitt nybyggda hus..... I och med att vi själva varit i samma sits vet vi tyvärr presis hur ni känner. För att lösa boende diskuterade vi i början lite fram och tillbaka med försäkringsbolaget. Dom vill självkjart ha så låga kostnader som möjligt. Till oss foreslog dom en byggbarack på tomten i början......in your dreams, sade vi. Nu hade vi tur och hittade
2 svar · 9,7k läst
S
sunemangs: Denna tråd har flyttats till [link=http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Forsakringar;action=display;num=1127817431;start=0]Försäkringar[/link] av Marlene Eskilsson.
0 svar · 2,2k läst
S
Sly_fox: Hempularen har en poäng helt klart. //Sly
8 svar · 2,4k läst
D
dtdt: jo skumt är det,han sa oxå att han blivit lovad att köpa hela bostaden +verkstaden för 500 000 när den gamle skulle flytta,men att gubben blivit senil och inte minns det heller,jo han vill ju helst äga hela verkstan,och inte bara halva som han gör nu,den är stor med 2plan etc,så det skulle ju öka hans värde på hans eget hus ganska rejält.Ska kolla upp så mycket jag kan,Om det nu
5 svar · 4,0k läst
S
Sven2: När jag köpte mitt hus hittade jag en bra besiktningsman genom att fråga den mäklare som sålde min lägenhet (och ej var berörd av husaffären). Min fråga till mäklaren var om han kunde rekommendera en besiktningsman som var bra för mig som köpare, men inte nödvändigtvis populär bland mäklare. Tipset jag fick var på en besiktningsman som mäklarna i trakten ansåg vara för petig.
3 svar · 3,5k läst
U
ulle75: :D Det gick bra. Gick runt till grannarna och förklarde för dem. Dom hade inga andra papper utan bara gjort antagande och fått löften av kommunen som inte var sannan. SÅ stenarna är flyttade, vi får använda vägen. Och grannarna verkar nöjda med att jag förklarade för dem. /Ulle
6 svar · 3,0k läst
E
emerson: tack för info'n,, kan nog vara värt att ge sig på väderkvarnarna...!!
2 svar · 968 läst
S
Sly_fox: Låsanordningen till dörren bör ju åtgärdas snarast - inget att vänta på. Prata med entreprenören (om du har byggt på delad entreprenad) eller husföretaget (totalentr) och tala om att du vill få det prioriterat. Om inte berätta att du själv tänker låta byta det på deras bekostnad om de inte åtgärdar. Försäkringsbolagen brukar som regel inte acceptera att låsen är trasiga/inte
0 svar · 2,6k läst
S
Svedalahem: Börja med att prata med er bank! Ert befintliga hus har ett marknadsvärde (förhoppningsvis!) som befintliga lån är knutna till (bankens pant). Ett nytt hus får sitt eget marknadsvärde som panten knyts till. Bara banken kan ge dig siffror på hur mycket du kan låna för ett nytt hus samtidigt som du har lån på befintligt hus. Det är inte gratis att ha ett byggkreditiv och byggperioden
1 svar · 3,1k läst
tynnis
tynnis: [citat] Du får väl be dem berätta att de har en granne med en mycket stor kunskapsdatabas inom renovering. ;) 8)
25 svar · 1,5k läst
Cujo
Cujo: Har skrivit detta förut: Det stod i tidningen för något år sedan om en ridklubb med pengabrist. Men klubben hade ganska mycket mark så man styckade av några villatomter och sålde dem för att bättra på ekonomin. Det hela slutade med att de nya grannarna fick ridklubben förklarad som sanitär olägenhet, och klubben tvingades att lägga ned! /
5 svar · 6,4k läst
S
Snigel: http://tradgardstrubbel.blogspot.com/ Så såg det ut bakom vår kyl när vi flyttade in. Det var inte städat inuti heller och det var grymt äckligt. Det som förvånar en är hur folk orkar leva så? Att de inte kräks när de öppnar kylskåpsdörren och ser gamla matrester från 1800-talet.....  :P
12 svar · 2,5k läst
Å
Åttioettan: Har följt den här tråden ett tag och instämmer med det flera redan konstaterat, märkligt hur accepterat det verkar vara att en säljare får fuska bäst han vill och sedan mörka sitt fusk utan några som helst konsekvenser medans en upprörd köpare blir klassad som korkad. Har själv flyttat in i ett hus där tidigare ägaren lekt alldeles för mycket på egen hand trots att han sa rakt ut
58 svar · 7,5k läst
saturnus
saturnus: "finns egentligen inga regler hur nära man får bygga till grannens gräns". Vad som fordras är ett bygglov, om grannen samtycker, har mindre betydelse..= byggnadsnämnden avgör. Men det är också så, att bor man i ett villaområde med relativt små tomter, har man mycket små möjligheter att stoppa ett garagebygge i tomtgränsen. Men ingen regel utan undantag, då jag själv lyckades
5 svar · 19,1k läst
K
Kajjenne: Då ska jag läsa den så kanske det klarnar lite ;)
4 svar · 4,2k läst
C
carlssoni: En installation av en bergvärmeanläggning, där värmepumpen, borrning och installation ingår är inte att betrakta som en småhusentreprenad. För sådant arbet gäller konsumenttjänstlagens allmänna regler. Vill man träffa ett skriftligt avtal i ett sådant här fall kan man lämpligen använda det RO-formuär (RO som i reparation och ombyggnad) som finns på konsumentverkets hemsida.
5 svar · 1,4k läst
C
carlssoni: Om inga oklarheter föreligger eller inga ytterligare åtaganden från beställarens sida skall ske skall entreprenören kunna lova en fast tid för avlämnandet. Vad som i ett sådant här läge måste vara klart är att bygglov föreligger så att utförandet är helt spikat samt att beställaren lämnat erforderlig säkerhet för betalningen. Händer något oförutsett under byggets gång kan
1 svar · 1,6k läst
C
carlssoni: För fel som framträtt efter slutbesiktningen eller som beställaren påtalat för entreprenören inom tre månader (ABS 95) eller sex månader (ABS 05) efter slutbesiktningen kan beställaren påkalla särskild besiktning. Får beställaren inget gehör för detta hos entreprenören kan beställaren själv anlita en opartisk certifierad besiktningsman. Denne kallar då parterna till
1 svar · 2,9k läst
C
carlssoni: Entreprenören, som har ansvaret för huset under byggtiden, och väl är den som skall lägga takpannorna, skall naturligtvis se till att taket kommer på så fort som möjligt och att de fuktiga delarna torkas ut innan exempelvis någon form av inklädnad sker. Lite fukt på de ställen Du nämner bör inte vålla några större problem. Vid fuktskador är det dock viktigt att uttorkning sker
3 svar · 1,7k läst
S
Svedalahem: Deras försäkringsbolag hade aldrig betalat för skada om de kunde fått dig eller ditt försäkringsbolag att stå för kostnaden istället. Mao så finns det inget att oroa sig för - be köparen vänligt men bestämt om att inte höra av sig med liknande ärenden i framtiden!
11 svar · 6,3k läst
H
hempularen: Skönt att det löste sig, lycka till med huset!
8 svar · 2,5k läst
fia_mstd
fia_mstd: [citat] Det ska inte spela någon roll alls; lämnar du in i november i år så får du betala full skatt för novemvber och december, sedan får du fem skattefria år och fem med halv skatt. Detta är dock "andrahandsuppgifter" så kolla med skattemynd. för att få ett ordentligt svar, men som jag fick det förklarat för mig går det till på detta viset.
7 svar · 2,1k läst
H
Haagbard: På så vis, jag tror ju att det är många som har dålig koll på detta och t.ex hoppar in tillfälligt och plogar snö och så.......visst, det går väl bra så länge det går bra (som med mycket annat)
4 svar · 4,7k läst
C
chef: Tyvärr betalade jag hela beloppet för markarbetet. Eftersom det var den första fakturan så hade jag inte "lärt" mig att hålla inne med pengarna. Byggaren fick också betalt efter att ha åtgärdat de flesta felen. Han lyckades dessutom lura oss att tro att handfatet som satt ett par cm fel var vvs-killens fel. Vid noggrannare kontroll var det byggaren som hade placerat det fel. Det var då
2 svar · 1,8k läst
H
hempularen: Om du berättar att du har byggt det själv så ökar köparens undersökningsplikt, men det innebär nog inte att du helt befrias från ansvar bara att gränsen flyttas till din favör.
3 svar · 2,0k läst
P
PeroTT: Tyvärr är historien inte över..... :'( Nu efter skarvning, ny microlit och målning på alla våra väggar, så synast skarven runt alla väggar där dom blev kapade för avfuktning. Byggaren och målaren skyller på varandra och ingen tar ansvar för vem som gjord fel eller att laga det. Kul att vara kund och betala kalaset >:( Vi vurderar nu att få in en ny målare som får fixa till det
5 svar · 1,1k läst
Severus
Severus: Väntar just nu in lantmäteriets beslut. De sa att de _kan_ köra över "nej-sägarens" överklagan, om de anser att en samfällighet över just hans mark är det bästa för grannskapet. :P I såfall får han snällt finna sig i trafik över hans tomt. Det är INGEN pengafråga för hans del, för det framkommer tydligt att en samfällighet ger honom en hel del sköna slantar..... Han vill bara
4 svar · 4,1k läst
Sillastryparen
Sillastryparen: :o OOOOH FÖRSTOD ABSOLUT INTE att Du SKOJADE!!!! :o :o :-[ :-[ Kan väl inte hjälpa att jag skojar själv ibland, men försöker sila snacket liiite mellan mjölktänderna... ::) ;) ;D ;D Lite ivf - och hoppas med det ställa in mig hos Mrs M... ;) ::) :-X
35 svar · 7,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.