Hej på Er!
Jag kommer till att börja med kontakta nån som kan göra en korrekt opartisk mätning, så det en gång för alla finns "en sanning" i hur stort vårt hus är.
De uppgifter som vi köpte huset på, är desamma som finns i den fastighetstaxering som Skattemyndigheten skickade ut.
Enligt vad jag förstått så om fel i ytan föreligger, så ska jag kräva ersättning av mäklaren och ha möjlighet att via hans försäkring få ersättning. Sen är ju frågan vad som gäller mot förre ägaren, men jag hoppas det inte blir mitt problem, utan att det skulle vara mäklarens huvudbry.
Det bästa vore ju om huset INTE hade krympt, när en som kan alla regler mätt upp det på rätt sätt!!
Hälsningar Jan
Jag kommer till att börja med kontakta nån som kan göra en korrekt opartisk mätning, så det en gång för alla finns "en sanning" i hur stort vårt hus är.
De uppgifter som vi köpte huset på, är desamma som finns i den fastighetstaxering som Skattemyndigheten skickade ut.
Enligt vad jag förstått så om fel i ytan föreligger, så ska jag kräva ersättning av mäklaren och ha möjlighet att via hans försäkring få ersättning. Sen är ju frågan vad som gäller mot förre ägaren, men jag hoppas det inte blir mitt problem, utan att det skulle vara mäklarens huvudbry.
Det bästa vore ju om huset INTE hade krympt, när en som kan alla regler mätt upp det på rätt sätt!!
Hälsningar Jan
Det är inte mäklarens uppgift att mäta huset utan han går på den information som säljaren lämnat. Kontakta mäklaren - men han kommer antagligen bolla problemet till säljaren. Även uppgifterna till myndigheterna är ju fel så säljaren kanske inte ens är medveten om felet!
Kunde vara vettigt att kontakta juristen på Villaägarna också - utnyttja gratistiden för medlemmar - för vettiga råd. Det är ju så att du har besiktigat huset så du kan inte hävda att bruksvärdet med den minskade ytan påverkar dig - det rör sig antagligen inte om några större belopp som du kan kräva.
Kunde vara vettigt att kontakta juristen på Villaägarna också - utnyttja gratistiden för medlemmar - för vettiga råd. Det är ju så att du har besiktigat huset så du kan inte hävda att bruksvärdet med den minskade ytan påverkar dig - det rör sig antagligen inte om några större belopp som du kan kräva.
Hej!
"Problemet" är kanske att taxeringsvärdet i praktiken påverkar det värde som i många fall åsätts huset, t ex vid en försäljning, eller vid en bankvärdering.
I vårt fall så minskade taxeringsvärdet med närmare 150 TSEK (pga minska boyta), allt enligt Skattemyndighetens hemsida.
Så huruvida "bruksvärdet" minskat eller ej kanske kan diskuteras, i alla fall den dag vi vill sälja huset vidare.
Den som lever få se... ;-))
Jan
"Problemet" är kanske att taxeringsvärdet i praktiken påverkar det värde som i många fall åsätts huset, t ex vid en försäljning, eller vid en bankvärdering.
I vårt fall så minskade taxeringsvärdet med närmare 150 TSEK (pga minska boyta), allt enligt Skattemyndighetens hemsida.
Så huruvida "bruksvärdet" minskat eller ej kanske kan diskuteras, i alla fall den dag vi vill sälja huset vidare.
Den som lever få se... ;-))
Jan
Klicka här för att svara