C
charta77: [citat] Vill bara ge min personliga reflektion och över din beskrivning tenderar jag till att använda lite av dina ord. En bit blöt isolering och lite annat skit, inte hela världen. Samtidigt så tycker jag att det är lite konstigt om en sådan läcka inte synts tidigare om åren med tanke på din beskrivning av röret. Det skadar inte att ringa till försäkringsbolaget, och då du nyss
3 svar · 2,4k läst
N
neiden: Sant, det tänkte jag inte på.. men men det får lov att vänta ett tag håller på och ritar mitt fritidshus som jag ska söka bygglov på snart. Måste få iväg det snabbt så jag kan ta in offerter och få grunden gjord innan sommaren(-06) /J
4 svar · 3,0k läst
V
VOG: Strålande, det kanske kan vara något. Tack för det tipset!
14 svar · 3,1k läst
P
PatWest: [citat] Naturligtvis inte.
2 svar · 1,7k läst
O
ordain: http://bors.www.dn.se/dn/site/uc/ucsearch.page Kan ge viss företagsinformation (gratis).
3 svar · 2,5k läst
Robert_Maria
Robert_Maria: Mark kan säljas utan att jaktarrende som finns på marken följer med. Markägaren kan ha arrenderat ut jakträtten innan försäljning av marken och jaktarrendet står kvar. Du får kolla hur det ligger till med jakten. Ligger den som ett arrende så får du avvakta nästa avtalsperiod (får inte vara längre än ett år även om det i vissa fall kan stå på längre perioder). Ligger inte
3 svar · 1,8k läst
H
hempularen: Det som jag tycker är intressant i skillnaden är hur ansvaret fördelas mellan medlemmarna, dvs om en medlem inte sköter sin del av ett andelshus, vad händer då? ex. om en slutar betala sin andel av kostnaderna. I fallet med bostadsrättsföreningen finns det nogrannt lagstadgat om hur ansvaret föördelas, men jag har för mig att det är luddigare om man har en andelslägenhet. När det
2 svar · 39,7k läst
fia_mstd
fia_mstd: I regel brukar det räknas som färdigbyggt då det slutbesiktigas. Då brukar man ju även flytta in... Så för er del borde det väl vara 2005. Men på något vis brukar det första året räknas annorlunda, så att man får fem HELA skattefria år.
1 svar · 9,7k läst
O
ordain: [citat] Jag ser att jag var rätt otydlig. Om ni inte har godtagit några betalningsvillkor (det jag försökte få fram var framförallt om ni godtagit några betalningsvillkor eller inte och jag är fortfarande inte helt säker på att ni inte gjort det, kanske utan att märka det), så gäller 30 dagar för dröjsmålsränta, och de kan inte ta någon påminnelseavgift heller, då detta också
14 svar · 6,2k läst
I
Iram: Hej, vi ska i dagarna skriva på ett köpeavtal med Trivselhus. Vad ska vi tänka på att det ska stå i avtalet? Ska vi skriva in vite i detta avtal eller är det i entreprenörsavtalen som detta ska stå? Tar tacksamt emot tips inför detta! Mvh Iram
0 svar · 1,8k läst
S
Snigel: Svar som handlar om något helt annat har flyttats till [link=http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Juridik;action=display;num=1124166126]den här tråden[/link] av MathiasS.
12 svar · 13,7k läst
Sillastryparen
Sillastryparen: Billy_baver; Give us a brake! ;D :o ;D Hoppas få se många inlägg av Dig här framöver - Du har verkligen livat upp den regniga sommaren! ;D TACK! ;D
7 svar · 5,0k läst
Sillastryparen
Sillastryparen: Tja - jag tror nog att det är så att om den ena parten inte vill sälja till det pris som går måste den personen lösa ut den andre. Eller också får man dela i bodelningen hälften var. - Därefter kan den som vill sälja begära hos tingsrätten att de ska förordna en god man som ska försälja huset enligt samäganderättslagen. Typ så alltså... :-) :)
2 svar · 4,3k läst
R
rwidlund: Nu pratat igen med Villägarnas jurister men får lite olika besked beroende på vem man får prata med. *) Han jag pratade med igår rekommenderade inte att gå vidare och kräva pengar av besiktningsmannen - trodde inte det skulle ge något i tings och ev. hovrätt - däremot är ju kostnaden för jurister ganska hög (vi har villägarnas hemförsäkring som inte verkar ha ngt tak på
8 svar · 1,6k läst
Macke202
Macke202: OLHA, Trist att det blev så men som sagt det är ju kul att renovera med om man ska se det från den positiva sidan. Vår mäklare var väldigt tydlig på punkten att huset överlämnas i det skick som framgick av besiktningen, priset på huset har ju baserats på denna. Skulle någon skada uppkomma under tiden mellan besiktningen och överlämnandet så tillfaller kostnaden för att
21 svar · 3,6k läst
A
Anna_Dyring: Undersøk skadans omfattning, ta kontakt med ditt førsækringsbolag. Jag hade sjælv en BR før en tid sedan dær just detta problem uppstod. Mitt førsækringsbolag tog kontakt med sæljarens førsækringsbolag och som jag førstod det så delade dessa på kostnaden.
3 svar · 3,0k läst
D
David: Har ni provat att ge honom en ersättning för detta? Han kanske är beredd att tänka om om ni ger honom en skälig dusör? mvh David
9 svar · 3,6k läst
D
David: Om man bortser från det juridiska så borde väl trädets motståndskraft försvagats åt ditt håll om roten försvagats på trädets sida som vätter mot grannen, eller? För roten fungerar väl som dragkraft som motverkar vindens tryckkraft, eller har jag missuppfattat det? mvh David
7 svar · 2,4k läst
R
rwidlund: Obs tänk på två års regeln för reklamation! I de standardiserade SBR besktningsavtalen jag sett skrivs det att man har 2 År på sig att göra reklamation. Tiden räknas från det besiktning är avslutad - och med avslutad menas det datum då besiktningsmannen begärt betalning. //Rickard
11 svar · 3,2k läst
B
Byggahus-nisse: De har sommarstängt...
6 svar · 1,6k läst
D
Daniel_s: Du borde använda ABS 05 som för övriga entreprenader. Finns att ladda ner via garbos hemsida www.gar-bo.se.
1 svar · 949 läst
O
Olle77: Eftersom du själv inte besiktigade huset så har du inte mycket att komma med. GP har en artikel om Svensk Fastighetsförmedling och just deras "Varudeklarerade " hus. http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=701&a=144109 Sen skulle jag personligen aldig köpa ett hus där det står att det finns mikrobakteriel lukt, hoppas verkligen ni fick avdrag på priset med 100000:- eller annan
2 svar · 4,5k läst
T
terese: Så här är det! Vi anlitade en rörmokare som min pappa känner på löpande räkning och muntlig överenskommelse att göra alla vvs i vårt hus som vi inte själv kan göra Pris:280kr/h Han har kopplat in golvärme uppe och nere,kopplat in en värmpump,dragit rör i plattan och en stam upp och kopplat in vatten i kök o tvättstuga.Vi har själv grävt för jordvärme dragit kabel in till
4 svar · 3,5k läst
A
a@westman: hehe han fick ge sig. det var hans"sekreterare" som skrivit fel o laggt på momsen. yea right :lol: så nu e jag glad. kul att det löste sig så lätt
8 svar · 3,3k läst
C
charta77: Ja följdskada. Men som jag tolkade från folksam så skulle jag först tala med installatören. Detta gällde då taket med blöta gipskivor och risk för lite mer, vad jag trodde då. Nu visade det sig att skivorna inte var så blöt som jag först trodde. Är det skillnad då på andra saker som kan tagit skada? ------ Tror inte att jag i slutändan kommer att bry mig om dessa egentliga
2 svar · 2,7k läst
O
Ola: Kan någon hjälpa mig med följande: Jag har köpt ett hus som är drygt 4 år. Såg i helgen att det rinner vatten på pappen under plåttaket på ett ställe. Gick upp på taket och såg att där genomföringen av ventilation/köksfäkt kommer upp är det inte tätt. Man har sågat för stort hål i plåttaket vid genomföringen och för att istället rätta till detta professionellt har man
0 svar · 1,5k läst
G
Gladestone: Årkar inte läsa alla svar på denna tråd, men det förhåller sig enligt följande: - Debitor (den som är betalningsskyldig) kan inte utna kreditors samtycke överlåta betalningsskyldigheten. - Kreditor (den som skall ha betalt) KAN utan debitors samtycke överlåta betalningsmottagare (ex till bank eller annan finansiär). Man får i övrigt ingen betalningsanmärkning om man bestrider en
31 svar · 3,5k läst
G
Gladestone: Mina föräldrar skulle anlita hantverkare för att bygga en takkupa. På min inrådan (som jurist) förseslog de en vitesklausul, innebärande att om inte arbetet var färdigt en viss tidspunkt, skulle kontraktssumman nedsättas med X % /förseningsvecka. Tar man i lite grand så tycker jag att det är en utmärkt lösning. Dvs, säger byggmästaren att arbetet skall vara klart i slutet av juni,
3 svar · 3,0k läst
M
moken: [citat] Fredag, sista dan före semestern för den ena av dom, gassande sol och stekhett utan minsta skuggfläck kanske gjorde sitt 8) Mm, vet att man ska ta allt skriftligt egentligen, men samtidigt är jag egentligen en mjukis, eftersom hon ringde upp och inte försökte skylla ifrån sej så var ju jag trevlig tillbaka. Men när vi började prata om betalning så sa jag ju lite snyggt att jag
12 svar · 6,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.