volvo
volvo: [citat] Nu talades det om vad som är ens lagenliga rättighet och då gäller konsumenttjänstlagen i vissa avseenden endast avtal mellan privatperson och entreprenör, inte mellan bostadsrättsinnehavare och entreprenör. Entreprenören har avtalsförhållande med föreningen som per definition inte är en privatperson och därför gäller inte konsumenttjänstlagen alls.
16 svar · 4,9k läst
volvo
volvo: [citat] Du kan bara ställa krav på den som är din avtalspart.....dvs bostadsrättsföreningen. Föreningen i sin tur kan ställa krav på den som renoverade och bildade föreningen. Tyvärr ser man allt fler fall av denna typen. Oseriösa lycksökare fuskrenoverar en byggnad och bildar en bostadsrättsförening. Därefter säljs bostadsrätterna till inte onta anande köpare som sedan står
3 svar · 5,0k läst
klaskarlsson
klaskarlsson: [citat] Intressant - sånär som på den felsatta mosaiken så är detta anmärkningar som jag skulle ge mitt eget badrum... Men då är jag lekman, och så har jag förstås inte betalt mer än ett par tusenlappar (landade på ca 10000 kr i material allt som allt) + sammanlagt tre helgers jobb :) Jag tycker du kan kräva ett utlåtande från dom innan du betalar - om fallet är såpass dåligt
14 svar · 3,0k läst
·
Åsa76
Åsa76: Om huset är av den "åpledern" att en läcka är att förvänta sig - dvs huset är inte nyskick, blir det svårt att få det till dolt fel. Jag skulle inte dra in det i detta läge, utan det verkar som säkljarna är relativt sjusssta som anmält sakdan hos sitt försäkringsbolag. i första hand får ni nog betala det som det kostar att få dett aundersökt. men om det blir en tvist, kom ihåg
3 svar · 1,4k läst
Åsa76
Åsa76: [citat] Nej absoulut inte. men försäkringsbarnchen fungerar lite så att du som konsument kkan handla i "god tro" och din försäkring gäller. Om man inte har papper eller kvalitetsintyg blir ju bevisbördan för ett fackmannamässigt bygge oändligt mycket större..... Om manc inte har kvitton, bevis (intyg9, kontrakt, så är det ju svårt att kräva något av firman - det var mest så jag
12 svar · 4,3k läst
volvo
volvo: [citat] Konsumenttjänstlagen 52§
9 svar · 2,0k läst
Swetrot
Swetrot: Jag tycker vi vänder på frågan, och går direkt på pudelns kärna: Vill du tack vare denna förändring inte längre ha lägenheten, eller vill du ha en ekonomisk kompensation? Hur mycket pengar bråkar ni om i så fall? Andra saker som är intressanta: Finns det en bostadsrättsförening bildad? Är ni medlemmar där? Finns det en fungerande styrelse? Har ni pratat med de andra som har denna
1 svar · 1,2k läst
lastkaj
lastkaj: Detta ska beslutas på årsstämman. Det vill säga - det är upp till varje vägförening att besluta om detta.
1 svar · 1,3k läst
v-g
v-g: Barnen (ej tonåringar) vänjer sig snabbare än man hinner få ordning på bohaget är min erfarenhet också. Nytt dagis etc är inga problem alls för dem. För övrigt behöver barn BÅDA föräldrarna lika mycket. Efter de slutat amma är båda lika viktiga oavsett vad staten, FSK eller soss säger. Att det sen är upplagt för att modern ska ta barnen är inte bra tycker jag. Sen kan man
15 svar · 58,3k läst
mycke_nu
mycke_nu: Om rören är gamla kanske grannen är med på att betala en del av kostnaden, det kan ju bli tal om byte i framtiden ändå.
3 svar · 2,3k läst
Mikael_L
Mikael_L: [citat] Någon som känner till den domen? Går den att läsa någonstanns på nätet? Är säkert guld värt, att ha den domen utskriven, ifall att besiktningsmannen och kunden inte är överens om värderingen av ett fel. :)
19 svar · 5,8k läst
volvo
volvo: [citat] Ja du......den som det visste. Tyvärr är du långtifrån ensam med dina problem. Tyvärr är det så att utan ekonomiska påtryckningsmedel så står man sig slätt om entreprenören inte sköter sitt åtagande. Ett alternativ kan vara att bli en MYCKET besvärlig kund och hota med smutskastning i media, sverlistning hos konsumentombudsmannen m.m. Ett annat kan vara att man skriftligen
1 svar · 1,0k läst
Swetrot
Swetrot: Det är tre års preskription för räkningar om det inte är ett skuldebrev inblandat, då blir det tio år.
5 svar · 1,6k läst
P
Pollyman: Visst har du en synpunkt här. Jag erkänner bredvilligt att jag varit godtrogen och en idiot. Men sedan är det också så att det ÄR mäklarens jobb att lotsa både säljare och köpare igenom affären. Vi hade aldrig varit i denna sits om detta hade varit ett faktum. eller om vi var vana att vara i denna sits.... Inte alla är duktiga på att förhandla då. En mäklares jobb är att hjälpa
52 svar · 11,7k läst
J
jernlas: Det brukar (,skall alltid,) vara så, att kraftverk grundar sin verksamhet på en tidigare vattendom. Däri brukar beskrivas vilka skyldigheter och rättigheter som kraftverketsägare har. Det kan avse dämningen men också sådana saker som anläggande av byggnader som är nödvändiga för driften. Det kan mao vara så att kraftverket har givits rätten att ha huset på Din mark. Mvh Robert J.
12 svar · 3,0k läst
A
Aldén: TMS, får väll bara säga lycka till..... För oss är det ju ett avslutat kapitell, men jag tycker du ska försöka iallafall. Annars så tycker jag att SMV har skött sig väl förövrigt!
19 svar · 5,1k läst
J
JohanKBA: Hejhej, Pratade precis med företaget, den första jag pratade med sa att fakturan visst var rätt... inte för att han hade den framför sig eller så men han var säker på att den var rätt. Fick sedan tag på personen som skrivit och skickat fakturan, han insåg direkt att det var fel, bad om ursäkt och skickar en ny. Allt är frid och fröjd igen... när det gäller fakturan iaf :mad: Tack
6 svar · 1,5k läst
·
mycke_nu
mycke_nu: Vi har ju även Jordabalken att tillgå: http://www.notisum.se/rnp/SLS/lag/19700994.htm 3 Kap, 11 § Har byggnad eller annan anläggning uppförts så att den skjuter in på angränsande mark, och skulle anläggningens borttagande eller förändring medföra betydande kostnad eller olägenhet för anläggningens ägare, är denne ej skyldig att avträda den mark som sålunda tagits i anspråk,
27 svar · 8,7k läst
Åsa76
Åsa76: Ja, men vad är av väsentlig betydelse? Nåja- nu har vi klagat och nu har det tagit fart. Vi klagade självfallet innan också men inte lika hårt, med hot om uppsägning och ingen batalning.......
3 svar · 1,4k läst
A
AndersS: Hur stor yta är det? Pratar vi om 50- 100- 200m2, det är den totala summan som är intressant hur mycket man är villig att ta strid för.
5 svar · 4,5k läst
A
ArneTW: Jag är väl inte helt övertygad om vad som gäller... kommer att försöka att träffa/prata med nån på lantmäteriet när tillfälle ges. Dock har jag sökt febrilt efter information på nätet... det finns hänvisningar överallt till begränsningsreglerna men inget om hur har tillämpats. Skickade även frågan till juriststudenter.... och de var ju såklart på den lille ägarens sida...
31 svar · 7,3k läst
Mikael_L
Mikael_L: Hugger första bästa gamla tråd, typ. Även "nyheten" är ju rätt gammal. :o Men tydligen kan man åka dit på kopiering av husritning... http://www.sr.se/cgi-bin/jonkoping/nyheter/artikel.asp?Artikel=1686869
5 svar · 3,4k läst
volvo
volvo: Någon form av säkerhetsanordning vid poolen måste till. Om det sedan är ett staket eller ett polskydd som dras över vattenytan spelar ingen roll.
3 svar · 4,1k läst
volvo
volvo: [citat] Willa Nordic har 10 års garantiansvar avseende utförande. Detta innebär att ni under 10 år har chans att påvisa att er vägg har fuktskador. Om så inte är fallet får ni ta över ansvaret fårn 10 år och 1 dag. Man kan altså inte kräva att entreprenören åtärdar något som kanske kan bli skadat i framtiden. Däremot kan man kräva att de skall göra något åt en skadad vägg.
4 svar · 3,5k läst
Swetrot
Swetrot: Man får börja med att läsa avtalet med husbyggaren, där finns en hel del reglerat, även om det ofta hänvisar vidare till olika standardavtal som man då behöver ta fram och läsa. Där finns mycket reglerat om just skadestånd, ersättning och hur saker skall åtgärdas. Jag skall inte ge dig några större förhoppningar om skadestånd och ersättningar, för det är sällan förekommande
1 svar · 2,2k läst
B
Bnicke: Tack AndersS för ett informativt svar, nu förstår jag hur det ligger till.
5 svar · 2,2k läst
M
m96olsen: Ta först reda på om muren är rest med/utan bygglov, var gränsen går och om det finns avtalsservitut för underhållet. Du är med stor sannolikhet underhållsskyldig för muren. //H
1 svar · 1,9k läst
G
gaia: [citat] :) det tyckte vi också då vi köpte en 70 år gammal hus. Säljaren täcknade en dålda fel försäkring ... men det har man ingen nytta i ett så gammalt hus där man kan förvänta sej ålderslitage på allt gaia
3 svar · 1,9k läst
H
hempularen: Om det är detlajplanerat område så är är din stödmur och de markarbeten du planerar i samband med detta (antar utfyllning) bygglovspliktiga. Att få grannens godkännande är en del av bygglovsprocessen. Men det är den person som äger huset när bygglovet beviljas (eller när det söks, osäker på vilket) som kan påverka bygglovet. Dvs grannens påskrift har såvirt jag förstår ingen
2 svar · 2,2k läst
·
Swetrot
Swetrot: Man är ansvarig för sin del i ett friköpt kedjehus. Det hör till god ton att man pratar ihop sig. Dels brukar det kunna ge ett bättre pris på materialet om man går samman, och behövs hantverkare är det mycket att spara på att få göra åt flera på samma ställe på samma gång. Dels ser det också bättre ut, vilket leder till högre värdering av husen. Men, det är svårt att tvinga
1 svar · 2,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.