Juridik
Swetrot: Din bror har förköpsrätt eftersom han är delägare. Och han kan hindra en sådan affär, men du kan då ansöka om tvångsförsäljning av HELA fastigheten. Det tar ett tag, men det går som sagt. Om du vänder på steken och din bror skulle vilja sälja sin halva så vill du ha lite inflytande över till vem det säljs, och kunna säga nej om delägaren är något MC-gäng eller en person
davidb79: [citat] Jag skall försöka få tag i mäklaren imorgon, hon bör ju kunna intyga löftet eftersom hon själv sa att det skulle åtgärdas, vilken i sin tur innebär att säljaren sagt till henne att detta skulle åtgärdas.
hempularen: Nej bolagen har ganska tydliga regler (varierar lite från bolag till bolag) att de ersätter inte en skada på våtrum om inte arbetet är fackmannamässigt utfört. Många (alla?) har också regeln att de överhuvudtaget inte ersätter ytskiktet oavsett vad skadan beror på.
alf: KOB Bygg AB heter firman jag anlitat. Se upp för dom. Jag har anmält företaget till ARN och lämnat omdöme vid "sök hanteverkare".
xjonas: Tack för svar, det uppskattas. Jag vet inte om jag håller med byggaren om att det är materialfel, kan lika gärna vara slarvigt uppsatt likväl som dåliga monteringsinstruktioner eller materialfel. Det jag menar med att det är tydligt att det är fel på underlagstaket är att funktionen inte är som den ska vara. Det ska vara tätt och det är det inte, sen om det är fel på produkten
husis: Jag har inget emot småföretagare, har själv vuxit upp i en småföretagarfamilj. Det är faktiskt en av orsakerna till att jag blir extra förbannad i det här fallet, för det finns så många hederliga småföretagare som kämpar på och gör sitt bästa för att följa de regler som gäller samtidigt som de arbetar för sin verksamhets bästa. Och så finns det sådana som dessa, som bara
maggan9: När vi flyttade in i den nybyggda villan i Knivsta år2000 ringde skattemyndigheten/bokföringsenheten upp oss och frågade "var bor ni " denna adress finns inte... -Jo vi bor här, nej den finns inte... Det slutade att vi fick skriva oss med ett annat postnummer än det kommunen givit oss. Efter några år började posten gnälla att vi hade fel postnummer med lappar på breven mm....då skulle
anaitis: AMA är en beskrivningssamling som anv just för att förtydliga kontrakt. Den är inte lag utan visar snarare hur entreprenadsbranschen brukar utföra detaljer. Det finns konstruktörer och arkitekter som väljer att använda egna lösningar i stället för AMAs. BBR är lag.
ssjostrom: Hej Jag har fått mitt hus levererat från Myresjö i början på maj. Ca 2 dagar efter leverans såg jag att fabriken kastat om fönstret till badrummet och balkongdörren till sovrummet. Jag meddelade detta omg till lokalakontoret. Där gjordes det en reklamation till fabriken. När jag ifrågasatte varför dom inte åtgärdat felet förra veckan, fick jag till svars, "du vet ju hur svårt det
ArneTW: För mig är det självklart någonting du gör upp med säljaren i förhandlingen... Om jag skulle sälja ett utrymme som innehöll områden med lågt i tak och köparen vill hävda att han skulle ha dessa ytor gratis för att det inte räknas som boarea... Skulle mitt svar vara: NEJ. ATW
Roger Spontare: Det är några veckor kvar tills det är två år gångna.. Men usch, det finns så mycket annat att hålla på med också.
maggan9: Om du ska överbesiktiga måste du göra det inom 4 veckor. De andra kan även i sin tur överbesiktiga överbesiktningen och den som har fel får betala alla överbesiktningarna...
lier: Tror att i det stora hela så är 100.000kr för Anebyhus bara en fis i rymden, och en smäll dom kan ta.. Jag menar om du inte betalar pengarna du håller inne med så är det ingen katastrof för Anebyhus.. Det som svider mer är det dåliga rykte dom får vilket leder till att nya kunder söker sig till andra leverantörer. Kan du bara bevisa att pengarna är betalade tidigare, så finns det
BobbyEwing: De har inte flyttat in ännu och allt finns dokumenterat med foto. De flyttar dock in inom en vecka. Jag tycker det verkar lite konstigt om man ska behöva ha en besiktningsman som säger att det är fel, det går väl knappast att diskutera att det faktiskt är fel när delar av huset är trasiga, eller tänker jag fel nu? Jag menar, om man jämför med något annat man köper: Om jag köpte en
Eld: Sedan är det en anna femma att det alltid är vanskligt att göra affärer med dödsbon eftersom det är i stort sett omöjligt att säkert veta eller ta reda på vilka som är delägare och som därför måste skriva på alla papper eller utfärda fullmakter.
klaskarlsson: [citat] Problemet är just shcampot som rinner rakt ut i bäckar och vattendrag som jag har förstått det. Och visst kan olja och vägsmuts räinna ned även vid regn, men det lösgörs ju lite mer vid en riktig tvätt ? Givetvis så spelar inte just en biltvätt någon roll ,inte två eller tre heller, men det blir ju totalt lite mer än så i en kommun. Antar att om bara en viss procent
redina: Pratade med juristen som har hand om likvidationen igår på årsmötet och om man inte gör på detta vis blir det som ni är inne på vinst ifrån föreningen som ska bolagsskattas (tror jag det var på 28%). Vilket då inte går att få uppskov med. Skattemyndigheten har täppt till alla hål verkar det som. Så det är bara att gilla läget verkar det som.
Lekkamraten: [citat] Mycket intressant tråd i och med att jag haft liknande funderingar just i ett enda syfte att komma åt närindikarrabatterna på materialkostnaderna. Jag undrar vad det finns det för stöd för din uppfattning? Har själv haft sådan funderingar för att just komma åt näringsidkarrabatter på materialkostnaden vid eventuell husbyggnation i framtiden. 20% på en materialkostnad på
crillux: Finns det anledning att redan nu blanda in försäkringsbolaget, eller ska man vänta med det?
maggan9: Vi hade nyligen besök av en besiktningsman som tyvärr upplyste oss om att en regel måste bukta ut mer än 5 mm innan det är något som måste åtgärdas. 5 mm är alltså mycket innan man gör något. Tapetdragningar är något som troligtvis blir mer innan huset helt stabiliserats, därför tror jag att man väntar ett tag till innan man gör något, annars får man göra om det om några
Hemmakatten: Stadgarna måste vara registrerade och godkända av lantmäteriet för att gälla. Det enda är om samfälligheten på senaste årsstämman tog beslut om ändring av stadgarna och just den ändringen inte ännu är inskickad till lantmäteriet. En debiteringslängd måste varje samfällighetsförening föra och uppdatera. Den skall vara tillgänglig för medlemmarna och på årsstämman skall den
David_Berglund: Jag har någon stans en samling prejudicerande fall i frågan. Ge mig en mailaderss så kan jag skicka dem.
boromb: Det enda jag ville ha specad är hur stor del av kostnaden gick till att fixa vissa grejer som försäkringen stod för. Inte alla timmar. Istället för en enda rad ville jag ha 3-4 rader där man såg vad nedrivning av kakel och byte av brunn stod. Det är allt. Detta är någorlunda löst nu. Jag betalade fakturan så fort försäkringsbolaget godkände fakturan som underlag i vår ärende.
Anonymiserad 48587: [citat] Jag har för mig att det är medelhöjden som räknas. I det här fallet är medelhöjden 55cm, dvs fortfarande bygglovspliktigt. Kan man fylla ut med 10cm material så har man gjort en markhöjning som inte kräver marklov och ovanpå det har man sedan en altan vars medelhöjd är 45cm och borde inte behöva bygglov. Obs, detta är endast mina spekulationer om hur man kanske kan tolka
Hemmakatten: Dessutom kan man med Fastihetsdata - Sök" helt kostnadsfritt få information om alla andra fastigheter, grannarnas eller nåt hus man tänker köpa etc. man får info om förvärvsår, pris, areal och area, servitut mm.
Tirilk: Pratade med det bolag som var här och grävde. De bad hemskt mycket om ursäkt eftersom gubbarna inte hade förvarant om att de skulle gräva. Enligt chefen får de endast börja gräva direkt utan vårt medgivande om det är ett akut ärende dvs. när det gäller telekablar att SOS-centralen inte har någon linje... Annars ska de lämna ett meddelande, avvakta några dagar och om vi inte har
hempularen: För mig låter dt nästan som det skulle kunna vara en sättningsspricka. I så fall är det allvarligt, och bör kollas upp.Om plattorna "bara" var dåöigt satta. Så kan de lossna, men de borde inte spricka. Det här låter mer som att underlaget har rör på sig så att plattorna spricker.
ArneTW: Nu är jag väl inte särskilt orolig.. Vi använder oss av latrintunnor tillhandahållna av kommunen. När den är "full" sätter man på locket och ställer ut vid sophämtningen så får man en tom tunna tillbaka. Dock ska vatten och avlopp dras in i huset så dasset kommer nån gång i framtiden endast att användas vid högtidliga tillfällen.