Juridik
klaskarlsson: [citat] Ja gskulle göra en varinant på det, om grannen är så grinig att det inte går att tala med dom alltså. Prata med grannen och berätta att dumpning av avfall på min tomt är inte tillåtet och att det kommer polisanmälas om det fortsätter. Inna dess kan man ju göra ett till försök att diskutera frågan, utan att ta ned träden förstås. Kanske kan man erbjuda en plats där
klaskarlsson: [citat] Det tycker jag låter som om ni definitivt skall låta er motpart svamla på om detta. Sen plattar ni till honom med era bevis om identiskt planlösning osv - som i princip bevisar att ni inte var ute efter ändringarna. Det torde begränsa hans trovärdighet i alla övriga argument också ? /K
hempularen: Trevligt att det är löst. Jag förstår inte riktigt resonemanget runt att han inte skulle behöva tillstånd för att gräva ur? Om vi antar att det rör sig om detaljplanerat område så får han inte förändra markhöjden med mer än 50cm utan bygglov (varierar 10cm upp eller ned mellan olika kommuner). Därmot så får han gjuta sin platta utan lov, så länge den inte fröändrar
mycke_nu: Tja, vi har ju Väglagen.. 43 § Inom ett vägområde får inte utan väghållningsmyndighetens tillstånd 1. uppföras byggnader, göras tillbyggnader eller utföras andra anläggningar, 2. vidtas andra åtgärder som kan inverka menligt på trafiksäkerheten eller vara till olägenhet för vägens bestånd, drift eller brukande. 71 § Till böter eller fängelse i högst sex månader döms den
Anders L: Hallå, hallå där, Gudar och Pulare! Låt oss ögna igenom 8 kap. 8 § och vad finner vi där. Jo... "Inom områden med detaljplan krävs rivningslov för att riva byggnader eller delar av byggnader, om inte annat har bestämts i planen. Kommunen får i områdesbestämmelser besluta att rivningslov krävs för att riva byggnader eller delar av byggnader. Rivningslov behövs inte för att riva
saturnus: Du får hålla Dig a jour med Kommunens anslagstavla, eller fråga bygg/planavd. när ärendet kommer upp/lämnas ut. Som enskild har du små möjligheter att påverka utvecklingen, och argument som att det nya industriområdet sänker värdet på din fastighet, håller inte. Du får kanske se det positiva, att den tunga trafiken till/från industrierna där, inte kommer nära ditt hus. Förmodar
HusByggarTomten: Eftersom det saknades kontrakt så vete sjutton. Men som sagt, är väl inga stora pengar. Förstår att det skapar irritation men han gör ju bara sig själv en otjänst att göra så. Om han nu skulle får för sig att vilja hyra igen.
mycke_nu: Kan tilläggas att den nuvarande Jordabalken som tillkom 1970 kräver att servitut skall vara skriftliga.
kalle26: Fråga: Skall uthuset (kallföråd ) med i fastighetsdeklarationen? Boyta =0. Biyta =0. (avser pågående nybyggnad- och särskild fastighetsdeklaration) Ytterligare fråga: Verkar vara användningen som avgör om byggnaden får ett taxeringsvärde eller ej(?) Hur är det om halva byggnaden används som tex. gäststuga och andra hälften är ett varmföråd. Vad blir boytan eller biytan då?
krukan: :rolleyes:sorry, helt rätt, var inte tillräckligt uppmärksam, ber om ursäkt, man ser bara det man vill se
hempularen: Men de nnya grannen, vad stödjer han sig på? Om marken inte är hans, och inte vägföreningens (där skulle han ju kunna lägga in en tveksam motion till årsstämman). Vem skulle han klaga till? Det är väl bara att ignorera vad han säger. Det är skillnad om din parkering på någpt sätt hindrar grannen att komma in på sin tomt eller om bilarna på annat sätt hindrar framkommligheten.
Henke1975: OJ!! Göta petter :D haha. FÖRLÅT! Känner mig som en mästerspammare nu. Är själv i en process gentemot Gar-Bo så jag svarade av bara farten. Ja, man undrar ju hur det har gått för henne, så här 4 år senare...
TorpAnders: Tack för visat intresse, området är märkt "S" och "Samf." på det kartor jag har, och står omtalat som undantaget område i skiftesdelningen 1857. Men finns tom på än äldre kartor. Därefter finns inget dokument vad jag vet och enligt lantmäteriet så finns det ingen registrerad ägare på den plätten, men dom har förstås inte grävt mer än vad datorerna hittar.. Bonden är inte
carlbanan: Ja, dom har inte kunnat köra där pga tjällossningen, har vägen vart dålig vid era hus, så kan jag föreställa mig hur den ser ut uppe i skogen där skotarna kört. Det är ganska vanligt att dom väntar med att åtgärda vägen tills allt är bortkört, annars kör dom ju sönder igen. Nu får du ju en nygjord väg istället, så jag tycker trots allt att du bör vara nöjd, det är inte
mycke_nu: Trava in till killen medan han är på plats och säg till att du inte godkänner jobbet. Vill han ha betalt så får han göra det rätt. Framför allt: Gör det så fort som möjligt. Nu började den här tråden i januari, så det får väl bli ett råd till alla andra. Var inte mesig, det är DINA pengar och så länge du inte har betalat så har du ett klart överläge.
Sne4: [citat] Som jag har förstått det så borde det väl fungera med ett äktenskapsförord. Här en länk till träff no. 1 o 2 på Google: http://www.domstol.se/templates/DV_InfoPage____764.aspx http://www.sjolund.net/forord.htm Det förutsätter dock att din tjej kan stå för lånet också. Hur det skulle fungera att du står som extra borgenär - om banken inte godtar hennes inkomst som
klaskarlsson: [citat] Nej så klart allt som är svartbygge inte inte är dolda fel för det. :) Men om man i princip fyller i en lång lista med "riskanden" så torde man ha en rätt bra gardering för dolda fel som säljare - som i ditt exempel ovan ? Men om man påtalar att det inte finns några papper så har man ju upplyst köparen om detta, och denne kan då besluta sig för vad den upplysningen betyder.
klaskarlsson: Det första måste ju vara att ni kontaktar byggfirman eller husfirman och hör vad dom har att säga ? Annars så kan ni ju ta upp detta vid slutbesiktningen och hålla in (10% har jag för mig) av slutbetalningen till det är åtgärdat - och i ert fall misstänker jag att man inte bygger om alltihop utan istället får det bli ngn slags finansiell överenskommelse ?! /K
Faidros: Lagfart skall sökas inom tre månader efter det att den handling på vilken förvärvet grundas (fångeshandlingen) upprättades. 20 kap. 2 §
mycke_nu: [citat] Självklart. Som sagt skall man göra rätt för sig. Vad jag menar är att om firman drar en vals, så ska man inte ge efter.
volvo: Om du fortfarande är skriven som lagfaren ägare och bevisligen betalar till lånen så kan du ta dit en låssmed som släpper in dig eller bryta dig in på annat sätt. Ingen kan bli åtalad för att ha forcerat sig in i sin egen fastighet. (såvida vi inte talar om fastighet med hyresgäster) Det bästa är väl dock att du sväljer stoltheten och plockar ut dina saker när du blir frivilligt
ordain: [citat] Om asfalt är att anse som miljöfarligt beror på. Gammal asfalt, som innehåller stenkolstjära är definitivt klassat som miljöfarligt avfall. De flesta vägarna innehåller fortfarande stenkolstjära. Om asfalten saknar spår efter stenkolstjära så kan du återvinna den. Du kan be kommunen om att visa analysprotokollet som visar att asfalten de använde inte uppnådde gränsvärden
jonand: El, vatten, sophämtning och uppvärmning brukar den som hyr huset betala. Mest lönsamt för alla.
hempularen: Det är väl ganska enkelt, ett köp kan inte gå tillbaka (utan skadestånd) såvida inte det finns villkor i avtalet som måste uppfyllas för att köpet skall gå igenom. Typiskt besiktningsklausuler, elelr ibland finansiering (typ "avtalet är bara giltigt om bank X beviljar lån). Om endera parten bryter avtalet utan giltigt skäl så har den andre parten rätt till skadestånd, det
hempularen: Som jag tolkar ditt inlägg så var den förra besiktningen utförd som en säljar besiktning, troligen som grund för en doldsa feslförsäkring? Jag uppfattar det som att du inte själv låtit göra en besiktning i samband med köpet? Den förra besiktningen är beställd av säljaren, besiktningsföretaget har inget ansvar inför dig, de har ev. ett ansvar inför säljaren om säljaren på
Staffans2000: Som sagts tidigare - Lägg på luren, diskutera inte!!!!! Sådana parasiter skall bemötas med tystnad. Ty, då förlorar de sitt livselexir och tynar bort. Så länge ni uppmärksammar dom, kommer de att fortsätta. Så, "bollen är er". Staffan
Åsa76: [citat] Vad jag förstått så skickar bkr ut kvlitetsdokument till sina behöriga. Det finns ingen signatur från BKR, mer än pappret som är förfalskningssäkert? eller inte går att kopiera då. Enligt entreprenören har han gått alla kurser så han kanske får behörigheten tills vårt projekt är klart. Vi hoppas det. Annars blir det problem.
saturnus: Försök att forska vidare i, varför läget är som det är. Inte ovanligt att stamfastigheten , efter en rad år, anser att den inte längre behöver hålla väg till andra. Kanske dina grannar avstått en bit mark av sina tomter, som kanske ligger i linje, till en farbar väg. Stamfastigheten kanske har plöjt upp den gamla vägen. Kommunen kanske också har något material, om hur det varit
hempularen: Hur det är med egenkontrollprtokoll, slutbevis etc. vet jag inte. Men där bör finnas protokoll från injustering av värmeanläggning, ventilation och liknande. Det är handlingar som du ev. kommer att behöva och som skall följa med huset även om ni säljer det. Ventialtionen är det lag på att den skall besiktigas med vissa intervaller, det bör man då ha papper på. Värmeanläggningen
olni65: [citat] Nja, det fanns väl en anledning till att jag satte X kronor. :p Vill inte skylta med det, tycker inte att det har någon betydelse för någon annan än mig. Hoppas du accepterar det.