5.2 racing
5.2 racing: Har du dokumenterat hur du målade förra gången? Kan du bevisa att du fick bort alla föroreningar och smutspartiklar förra gången du tvättade? Var virket 100% torrt överallt när du målade? Höll virket rätt kvalitet? Applicerade ni rätt mängd per strykning? Hur var vädret? mm, mm. Inte en chans att du kan få pengarna tillbaka + ny färg. Jag är den förste att gratulera om det
4 svar · 2,4k läst
B
bjornboris: Tack för goda tips! Eftersom det är en småstad, verkar möjligheten att hyra ut till företag vara begränsad (det var annars min första tanke), eventuellt att jag kan hitta någon AT läkare med familj - dom lär man ju kunna lita på :-) . Som Styrman1 skrev, tycker jag det verkar rimligt att dela på värme- och el- kostnader, minst. Men hur gör man det när det bara har en mätare i
4 svar · 18,1k läst
M
Mellanbarn: [citat] Har man verkligen samma besittningsrätt på ett garage som man har på en bostad? När jag själv flyttade från hyresrätt var det som vanligt tre månaders uppsägning på lägenheten men garaget bara en månad på garaget.
8 svar · 2,7k läst
swecul
swecul: Jo, men jag vet inte vad jag kan ta upp som merkostnad för mitt målande... det kommer ju bara ta mycket längre tid att kajka runt med stege...
18 svar · 4,8k läst
M
maggan9: Ventilationsprovningen visade inget, men när man gör en sådan här mätning provocerar man fram draget. Man stänger nämligen alla ventiler och kör sedan igång köksfläkten på max för att se var alla otätheter finns. Men det jag visar här är alltså ställen som inte är normala. Vi har totalt 17 olika ställen där man kunde upptäcka felaktigheter i huset. Exemplet nedan, är vårt
33 svar · 9,3k läst
·
Åsa76
Åsa76: Jag tror inte garbo täcker detta om det händer nått. Att entreprenör har ansvar e ju bra, fast med tanke på hur dennna firma hanterar sina kunder kommer de säkert inte överleva året.
11 svar · 1,6k läst
v-g
v-g: Aningen skillnad i fallen anser då jag.
14 svar · 2,1k läst
I
Ingper: Köparna har i så fall knappast något att hämta hos Anticimex heller. Har det nämnts (och ännu bättre protokollförts) att några betongpannor var trasiga, så är det samma sak som att taket inte är helt ok utan behöver ses över. Trasiga pannor KAN betyda att det som ligger under farit illa, och som nämnts tidigare i tråden så är det en signal om att vidare undersökning bör
17 svar · 14,5k läst
klaskarlsson
klaskarlsson: Men som Swe-trot säger så kan ju medlemmarna gå in och läsa en del av föreningens lån med större insatser också !? Tack för svaret iaf, det var det jag sökte. Vad gäller radhus som är designade för att vara i en Brf så tror jag att det kan leda till många problem att friköpa, och ibland högre kostnader på sikt vad gäller tex underhåll. Sen finns det ju Radhus eller parhus som
17 svar · 14,5k läst
A
Algen: Nej jag tror som sagt inte att Plusgirot kan göra något mer än att ge dig uppgifter om vem som har kontot. Hade för länge sen en ideell förening som hade ett postgirokonto och med jämna mellanrum ramlade det in pengar som inte skulle dit. Minns en gång ett samtal som kom till mig när jag stod på Arlanda och skulle iväg på långsemester. Hade ingen möjlighet att ordna återbetalning
4 svar · 3,0k läst
Swetrot
Swetrot: Fakturor bör bestridas å det snaraste, man kan ådömas att betala inkassokostnader om man invänt först efter att fakturan skickats till inkasso. Bestridanden bör alltid ske skriftligen, lämpligen på samma sätt som fakturan tillsänts dig. Företag kan fakturera privatpersoner upp till tre år efter avslutat uppdrag, därefter anses det hela vara preskriberat om inte preskriptionsavbrott
4 svar · 1,2k läst
volvo
volvo: [citat] Nu talades det om vad som är ens lagenliga rättighet och då gäller konsumenttjänstlagen i vissa avseenden endast avtal mellan privatperson och entreprenör, inte mellan bostadsrättsinnehavare och entreprenör. Entreprenören har avtalsförhållande med föreningen som per definition inte är en privatperson och därför gäller inte konsumenttjänstlagen alls.
16 svar · 5,0k läst
volvo
volvo: [citat] Du kan bara ställa krav på den som är din avtalspart.....dvs bostadsrättsföreningen. Föreningen i sin tur kan ställa krav på den som renoverade och bildade föreningen. Tyvärr ser man allt fler fall av denna typen. Oseriösa lycksökare fuskrenoverar en byggnad och bildar en bostadsrättsförening. Därefter säljs bostadsrätterna till inte onta anande köpare som sedan står
3 svar · 5,0k läst
klaskarlsson
klaskarlsson: [citat] Intressant - sånär som på den felsatta mosaiken så är detta anmärkningar som jag skulle ge mitt eget badrum... Men då är jag lekman, och så har jag förstås inte betalt mer än ett par tusenlappar (landade på ca 10000 kr i material allt som allt) + sammanlagt tre helgers jobb :) Jag tycker du kan kräva ett utlåtande från dom innan du betalar - om fallet är såpass dåligt
14 svar · 3,0k läst
·
Åsa76
Åsa76: Om huset är av den "åpledern" att en läcka är att förvänta sig - dvs huset är inte nyskick, blir det svårt att få det till dolt fel. Jag skulle inte dra in det i detta läge, utan det verkar som säkljarna är relativt sjusssta som anmält sakdan hos sitt försäkringsbolag. i första hand får ni nog betala det som det kostar att få dett aundersökt. men om det blir en tvist, kom ihåg
3 svar · 1,4k läst
Åsa76
Åsa76: [citat] Nej absoulut inte. men försäkringsbarnchen fungerar lite så att du som konsument kkan handla i "god tro" och din försäkring gäller. Om man inte har papper eller kvalitetsintyg blir ju bevisbördan för ett fackmannamässigt bygge oändligt mycket större..... Om manc inte har kvitton, bevis (intyg9, kontrakt, så är det ju svårt att kräva något av firman - det var mest så jag
12 svar · 4,3k läst
volvo
volvo: [citat] Konsumenttjänstlagen 52§
9 svar · 2,0k läst
Swetrot
Swetrot: Jag tycker vi vänder på frågan, och går direkt på pudelns kärna: Vill du tack vare denna förändring inte längre ha lägenheten, eller vill du ha en ekonomisk kompensation? Hur mycket pengar bråkar ni om i så fall? Andra saker som är intressanta: Finns det en bostadsrättsförening bildad? Är ni medlemmar där? Finns det en fungerande styrelse? Har ni pratat med de andra som har denna
1 svar · 1,2k läst
lastkaj
lastkaj: Detta ska beslutas på årsstämman. Det vill säga - det är upp till varje vägförening att besluta om detta.
1 svar · 1,3k läst
v-g
v-g: Barnen (ej tonåringar) vänjer sig snabbare än man hinner få ordning på bohaget är min erfarenhet också. Nytt dagis etc är inga problem alls för dem. För övrigt behöver barn BÅDA föräldrarna lika mycket. Efter de slutat amma är båda lika viktiga oavsett vad staten, FSK eller soss säger. Att det sen är upplagt för att modern ska ta barnen är inte bra tycker jag. Sen kan man
15 svar · 58,3k läst
mycke_nu
mycke_nu: Om rören är gamla kanske grannen är med på att betala en del av kostnaden, det kan ju bli tal om byte i framtiden ändå.
3 svar · 2,3k läst
Mikael_L
Mikael_L: [citat] Någon som känner till den domen? Går den att läsa någonstanns på nätet? Är säkert guld värt, att ha den domen utskriven, ifall att besiktningsmannen och kunden inte är överens om värderingen av ett fel. :)
19 svar · 5,8k läst
volvo
volvo: [citat] Ja du......den som det visste. Tyvärr är du långtifrån ensam med dina problem. Tyvärr är det så att utan ekonomiska påtryckningsmedel så står man sig slätt om entreprenören inte sköter sitt åtagande. Ett alternativ kan vara att bli en MYCKET besvärlig kund och hota med smutskastning i media, sverlistning hos konsumentombudsmannen m.m. Ett annat kan vara att man skriftligen
1 svar · 1,1k läst
Swetrot
Swetrot: Det är tre års preskription för räkningar om det inte är ett skuldebrev inblandat, då blir det tio år.
5 svar · 1,6k läst
P
Pollyman: Visst har du en synpunkt här. Jag erkänner bredvilligt att jag varit godtrogen och en idiot. Men sedan är det också så att det ÄR mäklarens jobb att lotsa både säljare och köpare igenom affären. Vi hade aldrig varit i denna sits om detta hade varit ett faktum. eller om vi var vana att vara i denna sits.... Inte alla är duktiga på att förhandla då. En mäklares jobb är att hjälpa
52 svar · 11,7k läst
J
jernlas: Det brukar (,skall alltid,) vara så, att kraftverk grundar sin verksamhet på en tidigare vattendom. Däri brukar beskrivas vilka skyldigheter och rättigheter som kraftverketsägare har. Det kan avse dämningen men också sådana saker som anläggande av byggnader som är nödvändiga för driften. Det kan mao vara så att kraftverket har givits rätten att ha huset på Din mark. Mvh Robert J.
12 svar · 3,0k läst
A
Aldén: TMS, får väll bara säga lycka till..... För oss är det ju ett avslutat kapitell, men jag tycker du ska försöka iallafall. Annars så tycker jag att SMV har skött sig väl förövrigt!
19 svar · 5,1k läst
J
JohanKBA: Hejhej, Pratade precis med företaget, den första jag pratade med sa att fakturan visst var rätt... inte för att han hade den framför sig eller så men han var säker på att den var rätt. Fick sedan tag på personen som skrivit och skickat fakturan, han insåg direkt att det var fel, bad om ursäkt och skickar en ny. Allt är frid och fröjd igen... när det gäller fakturan iaf :mad: Tack
6 svar · 1,5k läst
·
mycke_nu
mycke_nu: Vi har ju även Jordabalken att tillgå: http://www.notisum.se/rnp/SLS/lag/19700994.htm 3 Kap, 11 § Har byggnad eller annan anläggning uppförts så att den skjuter in på angränsande mark, och skulle anläggningens borttagande eller förändring medföra betydande kostnad eller olägenhet för anläggningens ägare, är denne ej skyldig att avträda den mark som sålunda tagits i anspråk,
27 svar · 8,7k läst
Åsa76
Åsa76: Ja, men vad är av väsentlig betydelse? Nåja- nu har vi klagat och nu har det tagit fart. Vi klagade självfallet innan också men inte lika hårt, med hot om uppsägning och ingen batalning.......
3 svar · 1,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.