Jag har en fastighet där vägen går över en annan tomt, Vägen nyttjas med servitut. Vem har skyldighet att underhålla/se till att vägen är användbar: jag som använder vägen, eller markägaren?
 
Sök på forumet, frågan är rätt vanlig. Står inget i servitutet så är underhållsansvaret inte reglerat. Man måste helt enkelt komma överens.
 
Normalt underhålles väg av dem som använder den. Om markägaren inte själv använder vägen ska han därmed inte heller bekosta underhåll, så vida annat icke framkommer av servitutshandlingen.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.