Fast det låter som Kebbe har en poäng. Om han har räknat varje lass som kommit (och inte råkat missa några lass medan han var på lunch?) så bör ju hans antal stämma med det antal som firman fakturerar, oavsett om det är 10 eller 6 kubik på flaket. För firman verkar ju ta betalt per lass snarare än per kubik.

Redigerat:
Mikael_L skrev:
Du borde bli finansminister ... :D :D :D

menade att 10m3 blir 15ton såklart

Mikael_L
Ahhh, jag trodde det var moms ... ;)

nu skojar ni mest tycker jag :)
så då har du fått betala för dubbelt så många lass ändå tror du, inte rättvist såklart.
men jag är ändå nyfiken hur många lastbilar det rör sig om och hur mycket du får betala per lass och totalt?

alla svarar olika, men jag kan bidra med vad det skulle kostat häromkring på slätten i normalfallet.
1 lastbil = 15-18 ton * 65 + körning ca 400-500 per lass om det är inom 1-2 mil att hämta från. + moms

säg ungj 2000 kr med moms per lass.
så vad ger du?

Inte lätt det här med m3 och ton :D

Jag är också intresserad av vad du fått betala, jag handlar med grus varje vecka via jobbet och där betalar nog en privatperson kanske runt 90 kr / ton och 650 kr/h för en lastbil + moms. Ett normalt lass är 13-15 ton beroende på antal axlar och typ av flak.

Jag tror gb79's gissning är ganska nära sanningen beroende på avståndet så klart.

Mikael_L
OK.

Jag fick ge 79:- / ton för stenmjöl 0-8 och 115:-/ton för makadam 8-16. (+moms)
2 lass av vardera, totalt 20 ton stenmjöl och 32 ton makadam (överlast?). Frakten var 200 + moms per lass.
Jag vet faktiskt inte riktigt hur långt, men han var inte borta speciellt länge för varje lass, max 1/2 timme, inkl lastning.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.