15 030 läst ·
1 svar
15k läst
1 svar
hur gör man med skatten vid försäljning av dödsbo ??
Hej !!!
Har en lite fråga som ja går och funderar på just nu ...
Vi har en gård , ett dödsbo som vi äger tillsmanans med mina syskon ...
Nu vill en av dödsbo ägararna köpa ut oss ..
Jag måste ju betala skatt på vinsten av försäljningen , om ja säljer min del , men hur gör den som köper ut oss ??
Han äger ju redan en del av dödsboet , måste han oxå skatta för sin del ???
Eller kan han skjuta upp skatten som man gör när man säljer sitt hus och köper ett annat ??
Mvh Linblekinge
Har en lite fråga som ja går och funderar på just nu ...
Vi har en gård , ett dödsbo som vi äger tillsmanans med mina syskon ...
Nu vill en av dödsbo ägararna köpa ut oss ..
Jag måste ju betala skatt på vinsten av försäljningen , om ja säljer min del , men hur gör den som köper ut oss ??
Han äger ju redan en del av dödsboet , måste han oxå skatta för sin del ???
Eller kan han skjuta upp skatten som man gör när man säljer sitt hus och köper ett annat ??
Mvh Linblekinge
Moderator
· Stockholm
· 57 846 inlägg
Det där går att hantera på lite olika sätt. Antingen så skiftar ni ut hela gårde ntill den som vill ha den, i så fall blir ingen skattskyldig (för gården), det räknas inte som försäljning. Om han senare vill sälja så får han betala skatt på samma sätt som omdte vore den nu avlidne som sålde. Dvs som ingångsvärde räkna senare det ingångsvärde som gällde vid senaste försäljningen.
Om man gör på det viset så får ni andara skifta ut pengar istället, eller (tror jag) så kan den som vill köpa ut er betala in pengar till er.
Vi skftningen så skall man ta hänsyn till att den som får egendomen skiftad till sig samtidigt får med sig en latent skatteskuld, han får ju betala "er" reavinstaskatt den dag han vill sälja. Hur man bör räkna på den effekten bör ni få hjälp med av jurist. Ofta kan bankerna hjälpa till med en sådan beräkning.
Alternativet är att dödsboet säljer gården, dödsboet blir då skatteskyldigt, och man bör tänka på att låta en lämplig summa stå kvar i dödsboet tills slutskatten har bestämts. Man bör alltså då inte slutgiltigt skifta och avsluta dödsboet förrän all skatt säkert har betalats. Det kan bli jättestrul om det saknas pengar i dödsboet när det är dags att betala skatten.
En fördel till med skiftesmetoden är att då slipper man betala stämpelskatten för lagfarten.
Om man gör på det viset så får ni andara skifta ut pengar istället, eller (tror jag) så kan den som vill köpa ut er betala in pengar till er.
Vi skftningen så skall man ta hänsyn till att den som får egendomen skiftad till sig samtidigt får med sig en latent skatteskuld, han får ju betala "er" reavinstaskatt den dag han vill sälja. Hur man bör räkna på den effekten bör ni få hjälp med av jurist. Ofta kan bankerna hjälpa till med en sådan beräkning.
Alternativet är att dödsboet säljer gården, dödsboet blir då skatteskyldigt, och man bör tänka på att låta en lämplig summa stå kvar i dödsboet tills slutskatten har bestämts. Man bör alltså då inte slutgiltigt skifta och avsluta dödsboet förrän all skatt säkert har betalats. Det kan bli jättestrul om det saknas pengar i dödsboet när det är dags att betala skatten.
En fördel till med skiftesmetoden är att då slipper man betala stämpelskatten för lagfarten.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur enklast göra med kablar vid panelbyte?
Attefallshus, friggebod, garage, förråd & utedass -
Vilka misstag ser du oftast görs vid omplanering av sin trädgård?
Fråga trädgårdsdesignern söndag 15 mars kl 20-22 -
Sålt hus vid separation och ska nu köpa nytt, hur gör jag med att skjuta upp vinstskatten
Juridik