2 163 läst ·
14 svar
2k läst
14 svar
tvist med husbygge
hej
skulle kolla om ni har koll om en sak
blev anlitad av ett husbygg företag att riva en gammalt hus,
lämnade offert på att riva huset samt planing av grunden.
arbetet utfördes, när nu jag var där så sa huslevrantören att jag kunde väl lägga ut markduk samt lägga ut singel samt vibba ner det, jag gjorde det, men sade att jag gör det för att hjölpa dig, så jag gjorde det utan betalt.
nu efterhand komma han och säger att jag ska ta på mig grund garantin på grundet.
samt att det fattas markduk under en del av huset, och hus levrantören vill stämma mig på 500.000kr kr. kan det verklingen gå till så.
jag har inte skrivit på några papper osv.
tips vore bra på sin höjd.
jag har dessutom inte fått betalt för rivningen mm. ca 120.000kr,
skulle kolla om ni har koll om en sak
blev anlitad av ett husbygg företag att riva en gammalt hus,
lämnade offert på att riva huset samt planing av grunden.
arbetet utfördes, när nu jag var där så sa huslevrantören att jag kunde väl lägga ut markduk samt lägga ut singel samt vibba ner det, jag gjorde det, men sade att jag gör det för att hjölpa dig, så jag gjorde det utan betalt.
nu efterhand komma han och säger att jag ska ta på mig grund garantin på grundet.
samt att det fattas markduk under en del av huset, och hus levrantören vill stämma mig på 500.000kr kr. kan det verklingen gå till så.
jag har inte skrivit på några papper osv.
tips vore bra på sin höjd.
jag har dessutom inte fått betalt för rivningen mm. ca 120.000kr,
Har ni inte skrivit något? Eller har du lämnat offert eller e-post korresponderat? Offerter som accepteras o e-post är juridiskt hållbart.
Om din offert bara innebar rivning och plasning så ansvarar du bara för det. speciellt om du inte tagit betalt för något annat.
Jag skulle ta betalt för det jobb du offererat och meddela husleverantören att du enbart ansvarar för det jobb du offererad, dvs rivning o planing som utförts och fakturerats enligt ÖK.
Du har nog inget att oroad dig för. Stå på dig o ta betalt!
Om din offert bara innebar rivning och plasning så ansvarar du bara för det. speciellt om du inte tagit betalt för något annat.
Jag skulle ta betalt för det jobb du offererat och meddela husleverantören att du enbart ansvarar för det jobb du offererad, dvs rivning o planing som utförts och fakturerats enligt ÖK.
Du har nog inget att oroad dig för. Stå på dig o ta betalt!
jag har bara lämnat offert på riving samt planing av grund på email inget annat.
huslev. hotar att lämna det till tingrätten.
han menar att jag tagit åt mig det efersom jag gjorde det när jag var där.
men jag har inte tagit betalt för det samt att det var något som han packade på mig när jag var där, on menar han att det är mitt ansvar att det fattas markduk under ena sidan.det har ju inte hänt något än med huset, men kunden vill ju ha 5år garanti på det istället för 2år. samt att huslevrantörens styrelse vill hänga mig med 500.000kr sån det kan kosta att ficka det.
huslev. hotar att lämna det till tingrätten.
han menar att jag tagit åt mig det efersom jag gjorde det när jag var där.
men jag har inte tagit betalt för det samt att det var något som han packade på mig när jag var där, on menar han att det är mitt ansvar att det fattas markduk under ena sidan.det har ju inte hänt något än med huset, men kunden vill ju ha 5år garanti på det istället för 2år. samt att huslevrantörens styrelse vill hänga mig med 500.000kr sån det kan kosta att ficka det.
Nåja. säg åt honom att du enbart lämnat offert på att göra rivning o planing och att det andra var bara lite "hjälp" inte något du varken fick betalt för eller gjorde ordentligt eller tar ansvar för. Men om jag vore du så skulle jag inte kommunicera med honom på något annat sätt än telefon och kontakta en juristbyrå för info.
Moderator
· Stockholm
· 57 809 inlägg
Iofs, vad betyder "planing av grund" exakt?
Kan det inbegripa utjämning med paddat singel?
Även om både du och huslev. var övverens om vad det betyder vid beställningen så kanske de kan hävda att du missförstått vad de beställde.
Jag tror inte att ett så "dåligt" avtal som en mailad offert som ev. innehåller en oklarhet skall kunna ligga till grund för att göra dig till grundentrepenör med garantiansvar. Rimligen kan du inte göras ansvarig såvida det inte finns avtal med referens till relevanta byggstandarder, och spec. på vilket material som skall användas isv.
Hur är det med själva sakfrågan? Saknas det verkligen duk under del av huset? Och kan de bevisa hur det ligger till?
Att förlänga garantin till 5år är ju i så fall en nitlott för husägaren, en saknad markduk ger knappast problem inom 5 år, om det någonsin ger problem, det borde ta betydligt längre tid innan det blir problem.
Kan det inbegripa utjämning med paddat singel?
Även om både du och huslev. var övverens om vad det betyder vid beställningen så kanske de kan hävda att du missförstått vad de beställde.
Jag tror inte att ett så "dåligt" avtal som en mailad offert som ev. innehåller en oklarhet skall kunna ligga till grund för att göra dig till grundentrepenör med garantiansvar. Rimligen kan du inte göras ansvarig såvida det inte finns avtal med referens till relevanta byggstandarder, och spec. på vilket material som skall användas isv.
Hur är det med själva sakfrågan? Saknas det verkligen duk under del av huset? Och kan de bevisa hur det ligger till?
Att förlänga garantin till 5år är ju i så fall en nitlott för husägaren, en saknad markduk ger knappast problem inom 5 år, om det någonsin ger problem, det borde ta betydligt längre tid innan det blir problem.
Moderator
· Stockholm
· 57 809 inlägg
Om vi antar att du har en företagsförsäkring med ansvarsförsäkring så borde du nog kommunicera med bolaget om detta nu. De kan troligen hjälpa dig med juristhjälp.
Och med ganska stor sannolikhet kan de ge dig besked på 5 minuter att kravet bara är löjligt. Sedan skulle jag nog sälja min fodran till ett inkassobolag utan ytterligare diskussion med huslev.
Och med ganska stor sannolikhet kan de ge dig besked på 5 minuter att kravet bara är löjligt. Sedan skulle jag nog sälja min fodran till ett inkassobolag utan ytterligare diskussion med huslev.
Varför i all världen gör du jobb utan att ta betalt? Jag har några saker som behöver fixas, du kan få hjälpa mig om du vill
I vilket fall som helst så tycker jag att du bör ha informerat husägaren om att det fattades markduk när du la ut den. Du har ju åtagit dig att utföra ett arbete och gjort det och bör rimligtvis så fall utföra det enligt konstens alla regler, speciellt om du har en firma och är utbildad inom området, oavsett vad du får betalt för arbetet. Det kan ju knappast vara så att den med billigast offert bör ha mindre garanti-åtagande än den som lämnar dyraste offert.
Om du är lekman inom området så bör du ha påtalat detta för husägaren när han bad om hjälp med markduk och sten, om du inte är det, så hade iallfall jag förväntat mig att det blir ordentligt gjort, även om du bara ville vara snäll och hjälpa mig utan att ta betalt.
- M
I tingsrätten gällar det att få rätt inte ha rätt och detta innebär oftast att ha bevis för saker o ting. Har man inte det så blir det svårt att vinna även om man anser sig ha rätt.......
I Sverige gäller även muntliga avtal men de skall i princip styrkas av opartiska för att hålla. Svårt!
Jag tror inte att du har något att bekymmra dig för om du inte skrivit nått. Men som tidigar nämnts, kolla upp om du kan få expert råd av någon jurist/advokat.
I Sverige gäller även muntliga avtal men de skall i princip styrkas av opartiska för att hålla. Svårt!
Jag tror inte att du har något att bekymmra dig för om du inte skrivit nått. Men som tidigar nämnts, kolla upp om du kan få expert råd av någon jurist/advokat.
Du skrev
"när nu jag var där så sa huslevrantören att jag kunde väl lägga ut markduk samt lägga ut singel samt vibba ner det, jag gjorde det, men sade att jag gör det för att hjölpa dig, så jag gjorde det utan betalt."
Varför la du då inte ut markduk på hela ytan? Bara för man inte tar betalt så kan man ju inte skippa duk under en del av huset. Nu blev en simpel sak ett stort problem helt i onödan.
"när nu jag var där så sa huslevrantören att jag kunde väl lägga ut markduk samt lägga ut singel samt vibba ner det, jag gjorde det, men sade att jag gör det för att hjölpa dig, så jag gjorde det utan betalt."
Varför la du då inte ut markduk på hela ytan? Bara för man inte tar betalt så kan man ju inte skippa duk under en del av huset. Nu blev en simpel sak ett stort problem helt i onödan.
Jag tycker att man som hus entreprenör skll ha kontroll på sitt eget bygge. Det verkar ju inte som att detta var en organiserad deladentreprenad utan snarare en UNERentreprenör utan kontrakt. SJÄLVFALLET skall huvudentreprenören, den som ger garantin på huset vara den som har koll på huset.
Det låter otroligt slarvigt att man som entreprenör hastar ut saker lite på måfå utan kontrakt eller vad som egentligen ingår vad gällande garantier mm. För jag antar att om man som underentreprenör dessutom skall ta garantiansvar för något som är väldigt dyrt o viktigt tar man rejält betalt för det. SLARVIGT! Framförallt av entreprenören som på detta dumma/iditot sätt anlitar underentreprenörer. Men all rimlighet är det huvudentreprenören som ansvarar!
Det är vanligt bond vett!
Det låter otroligt slarvigt att man som entreprenör hastar ut saker lite på måfå utan kontrakt eller vad som egentligen ingår vad gällande garantier mm. För jag antar att om man som underentreprenör dessutom skall ta garantiansvar för något som är väldigt dyrt o viktigt tar man rejält betalt för det. SLARVIGT! Framförallt av entreprenören som på detta dumma/iditot sätt anlitar underentreprenörer. Men all rimlighet är det huvudentreprenören som ansvarar!
Det är vanligt bond vett!
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Förstår om man blir besvinken om man gör en kund en "tjänst" och sedan råkar på sådant här surt efterspel !
I princip tog han snikvägen för att spara pengar, och nu vill han stämma dig !
MEN, OM man kan anse att du skulle ha utfört grundentrepenaden så borde du ju också gjort ett riktigt jobb ? Var det däremot så att man kan anse att du bara förberedde för en grundläggning efter rivningen (utan att egentligen garantera markberedningen osv) så borde du inte heller ha ngt ansvar utan innan grunden byggdes borde ju KA(eller ngn annan - grundentrepenören tex ?) kollat upp markförhållandena, inklusive markduk.
Och sedan förstår jag inte vart 500 kkr kommer ifrån - om det fattas markduk under en platta - hur ser man det i efterhand !? Och om man såg det innna gjutning - varför åtgärdades inte detta - alternativt varför fick inte du åtgärda detta !?!?
Är det en krypgrund så förstår jag inte varför det skulle kosta 500 kkr ?
Men som ngn ovan sade, utnyttja din försäkring och låt en jurist kolla på ärendet.
/K
I princip tog han snikvägen för att spara pengar, och nu vill han stämma dig !
MEN, OM man kan anse att du skulle ha utfört grundentrepenaden så borde du ju också gjort ett riktigt jobb ? Var det däremot så att man kan anse att du bara förberedde för en grundläggning efter rivningen (utan att egentligen garantera markberedningen osv) så borde du inte heller ha ngt ansvar utan innan grunden byggdes borde ju KA(eller ngn annan - grundentrepenören tex ?) kollat upp markförhållandena, inklusive markduk.
Och sedan förstår jag inte vart 500 kkr kommer ifrån - om det fattas markduk under en platta - hur ser man det i efterhand !? Och om man såg det innna gjutning - varför åtgärdades inte detta - alternativt varför fick inte du åtgärda detta !?!?
Är det en krypgrund så förstår jag inte varför det skulle kosta 500 kkr ?
Men som ngn ovan sade, utnyttja din försäkring och låt en jurist kolla på ärendet.
/K
tack för era svar
har tagit kontakt med min advokat som är spec. inom området.
det visar sig att huslev. har satt detta i system med små företag för att slippa betala.
det visar sig att det är inte första gången. han försöker slippa betala helt enkelt.
eftersom jag inte åtagit mig dett jobb på min firma, utan hjälp honom på plats, så kan man kalla det att han anställt mig på plats för utföra detta jobb. alltså hans ansvar. och 500.000kr är något han tagit i luften för att skrämma mig.
min advokat baa skratte när han fick höra vem det va, och vilka kra han hade, han skulle välkomna han i rätten isåfall.
eftersom han är huvudenterp. så ligger ansvar att besikta grunden innan man börjag sätta kantbalkar samt gjuter platta och ställer på ett hus.
dessutom finns det inga godkännda bygglov för detta hus.
hur blir det då för honom om detta kommer till info för en viss myndighet.
vilket huslev. det är kommer jag att framföra senare.
jag kommer oxå ha möte med mitt försäringsbolag samt advokat i veckan, för se hur vi ska gå vidare ang detta.
på återsende.
har tagit kontakt med min advokat som är spec. inom området.
det visar sig att huslev. har satt detta i system med små företag för att slippa betala.
det visar sig att det är inte första gången. han försöker slippa betala helt enkelt.
eftersom jag inte åtagit mig dett jobb på min firma, utan hjälp honom på plats, så kan man kalla det att han anställt mig på plats för utföra detta jobb. alltså hans ansvar. och 500.000kr är något han tagit i luften för att skrämma mig.
min advokat baa skratte när han fick höra vem det va, och vilka kra han hade, han skulle välkomna han i rätten isåfall.
eftersom han är huvudenterp. så ligger ansvar att besikta grunden innan man börjag sätta kantbalkar samt gjuter platta och ställer på ett hus.
dessutom finns det inga godkännda bygglov för detta hus.
hur blir det då för honom om detta kommer till info för en viss myndighet.
vilket huslev. det är kommer jag att framföra senare.
jag kommer oxå ha möte med mitt försäringsbolag samt advokat i veckan, för se hur vi ska gå vidare ang detta.
på återsende.
Klicka här för att svara
