2 695 läst ·
5 svar
3k läst
5 svar
Rättigheter vid köp ut av Bostadsrätt "nybygge"
Köpte en Lägenhet "Nybygge" förra året, vi fick inflytnings datum 2008-06-28. Nån vecka innan gjordes betalningen och allt va klart inför flytten, Nycklarna överlämnades efter överenskommelse och samma dag skulle vi göra en Besiktning ut av lägenheten tillsammans med en Besiktningsman, under rundan med Bes killen vart jag ritkig chokad, va på tok för många anmärkningar som kom upp, aja normalt täntke jag även om vissa ut av de va rent sagt fusk jobb eftersom folk måste ha sätt det tidigare utan att ha brytt sig, hur somNu har det gått snart 2 månader och det är fortfarande många punkter som är inte åtgärdade så som, jag har ingen köks fläkt, en stor hål på väggen i vardagsrummet, nånting saknas i Ventilationen till sovrummet eftersom, varenda morgon är det fullt med små kryp över hela rummet och det är endast sovrummet som är drabbad, de har glömt några uppdateringar som jag har betalat för osv osv.... Så till frågan, är det bara o bita i det sura äpplet eller hur funkar det här ? tanken med att jag köpte nytt va jo endast att jag ville slippa all strul och renonvering men så har inte fallet vart..... Har jag några som helst rättigheter eller vad ? Vad bör jag göra ? Tacksam för litte tips.
Vissa av felen kan man leva med även fast man inte borde acceptera det men att vakna i ett sovrum fullt med kryp är verkligen inget hit, tjejer damsugar bort de varenda morgon ändå är de tillbaks nån timme senare, lyfte upp ventilations filtret och då flög det upp några kryp direkt, jag misstänker att det är nåt som saknas där inne som skulle ha vart där eftersom denna problem har jag inte i nån annan sovrum, sen läcker det vatten in i andra rummet, vardagsrummet är inte riktig isolerat eftersom man hör susande ljud från nån ruta.
Vissa av felen kan man leva med även fast man inte borde acceptera det men att vakna i ett sovrum fullt med kryp är verkligen inget hit, tjejer damsugar bort de varenda morgon ändå är de tillbaks nån timme senare, lyfte upp ventilations filtret och då flög det upp några kryp direkt, jag misstänker att det är nåt som saknas där inne som skulle ha vart där eftersom denna problem har jag inte i nån annan sovrum, sen läcker det vatten in i andra rummet, vardagsrummet är inte riktig isolerat eftersom man hör susande ljud från nån ruta.
Vem är byggherren? Har du pratat med några grannar om hur de har det i sina lägenheter? Har du pratat med styrelsen??
Ja, du har rättigheter. Framförallt är det ju byggherren som ska åtgärda. Jag föreslår att du ringer till styrelsen i bostadsrättsföreningen direkt i morgon - helst ordföranden. Alternativt ta kontakt med den som är er fastighetsskötare (kan vara någon i styrelsen, eller kontrakterat företag). I infoblad från styrelsen, alternativt i trapphuset, bör dessa kontaktnummer finnas.
Lycka till.
Ja, du har rättigheter. Framförallt är det ju byggherren som ska åtgärda. Jag föreslår att du ringer till styrelsen i bostadsrättsföreningen direkt i morgon - helst ordföranden. Alternativt ta kontakt med den som är er fastighetsskötare (kan vara någon i styrelsen, eller kontrakterat företag). I infoblad från styrelsen, alternativt i trapphuset, bör dessa kontaktnummer finnas.
Lycka till.
tog kontakt med föreningen och de hänvisar mig till Byggfirman,va förbi den ansvarige vid bygget och han är helt totalt ute och cyklar, otrevlig va dessutom bara förnamnet. Det enda han sa va att du får göra det rätt, alltså att skicka in ett mail med de punkter jag anser va felaktiga vilket jag redan har gjort utan respons. Pratade med några grannar och de verkar ha exakt samma problem, eller iallafall några ut av de felen va gemensamma. Är så irriterad just nu så jag vill bara bort härifrån, finns det hävning om lägenhets köp eller måste jag låta de åtgärda allt ? hur länge ska man behöva vänta egentligen enligt lagen ? 
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Då skall du skriva till föreningens styrelse och beskriva dels de fel som finns, dels det bemötande, och icke svar som byggfirman givit. Du har ingen affärsrelation med byggfirman, byggfirman har inget ansvar gentemot dig, annat än möjligen för vissa tillval, beroende på hur dessa betalas. Påpeka även det i brevet, föreningen är strikt ansvarig inför dig för att lägenheten levereras i felfritt skick.
Skriv gärna något i brevet i stil med att du dels begär rättelse av felen, dels omgående vill få en tidplan för när felen skall vara avhjälpta, och att du har för avsikt att stämma av tidplanen med jurist om ex. 2 veckor från nu, för att kunna återkomma med skadeståndskrav (vilket nog bara för ses som en markering av situationens allvar). Kontrollera även vilka som är revisorer i föreningen, ev. bifoga du redan nu en kopia till revisorerna, De skall även hålla reda på hur verksamheten bedrivs, inte bara räkenskaper.
Skriv gärna något i brevet i stil med att du dels begär rättelse av felen, dels omgående vill få en tidplan för när felen skall vara avhjälpta, och att du har för avsikt att stämma av tidplanen med jurist om ex. 2 veckor från nu, för att kunna återkomma med skadeståndskrav (vilket nog bara för ses som en markering av situationens allvar). Kontrollera även vilka som är revisorer i föreningen, ev. bifoga du redan nu en kopia till revisorerna, De skall även hålla reda på hur verksamheten bedrivs, inte bara räkenskaper.
ringde min förening idag för att stämma av litte saker och de säger att de inte har nån ansvar för det hela utan de sköter endast det ekonomiska biten
.. Drog iväg ett mail till kontakten jag hade på Bygget och inväntar svar nu då, har även kontaktat ARN samt en advokat som jag väntar på svar ifrån
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Föreningen ÄR ansvarig inför sina medlemmar. Du köper en bostadsrätt genom att betala in en grundinsats till bostadsrättsföreningen, föreningen beställer bygget och betalar byggfirman med de pengar den fått in från medlemmar och med lån som föreningen tar. Du har ingen affärsmässig relation med byggföretaget.
Undantaget kan ibland vara vissa tillval på inredningen som man väljer att lyfta ur själva bygget, då får medlemmar köpa dessa tillval själva av byggföretaget.
Styrelsen, är den vald på en stämma? När man bildar och bygger en ny förening så har man ofta en interimsstyrelse som brukar bestå av folk från byggfirman eller HSB om de är inblandade. Sedan när det är färdigbyggt (eller "lagom" färdigt) så tar medlemmarna över föreningen, väljer en styrelse osv.
Troligen är det så att styrelsen är ganska överkörd av byggföretaget och inte ser att de har någon kontroll alls över vad som händer. Men då är det hög tid att ändra på det.
Undantaget kan ibland vara vissa tillval på inredningen som man väljer att lyfta ur själva bygget, då får medlemmar köpa dessa tillval själva av byggföretaget.
Styrelsen, är den vald på en stämma? När man bildar och bygger en ny förening så har man ofta en interimsstyrelse som brukar bestå av folk från byggfirman eller HSB om de är inblandade. Sedan när det är färdigbyggt (eller "lagom" färdigt) så tar medlemmarna över föreningen, väljer en styrelse osv.
Troligen är det så att styrelsen är ganska överkörd av byggföretaget och inte ser att de har någon kontroll alls över vad som händer. Men då är det hög tid att ändra på det.
Klicka här för att svara