7 187 läst ·
29 svar
7k läst
29 svar
Grannen har en illa täckt brunn 15m från min tomtgräns.
Sida 1 av 2
Tjena, min granne har en brunn på en åker 15m från min tomtgräns märkte jag nu i veckan. Den har förut varit försedd med staket men nu blev det borttaget och det ligger lite plank över hålet. Då jag har en dotter som jag gärna vill behålla gör det mig lite orolig. Jag har självklart sagt till dottern om brunnen och att hon ska va försiktigt osv men barn är barn.
Som jag ser det så bör det ligga ett lock över som ett barn inte kan plocka undan, har jag rätt?
Frågan är nu vad kan jag göra? Gubben som äger marken bor 75 mil härifrån och är allmänt svår att ha att göra med. Helst skulle jag ju se att han fixar ett lock men jag gissar att han tycker att hans lösning med lite plank är fullgod. Kan jag kräva att han ska fixa det? Jag ska självklart fråga han på ett normalt och trevligt sätt men det vore kul att veta om jag har ngn lag eller dyligt på min sida.
Om han inte är intresserad av att hitta en lösning så fixar jag ju ett lock själv. Kan man råka ut för ngt värre än nedskräpning om gubben skulle surna till för att jag har gjort hans fastighet säkrare?
Tacksam för svar.
Som jag ser det så bör det ligga ett lock över som ett barn inte kan plocka undan, har jag rätt?
Frågan är nu vad kan jag göra? Gubben som äger marken bor 75 mil härifrån och är allmänt svår att ha att göra med. Helst skulle jag ju se att han fixar ett lock men jag gissar att han tycker att hans lösning med lite plank är fullgod. Kan jag kräva att han ska fixa det? Jag ska självklart fråga han på ett normalt och trevligt sätt men det vore kul att veta om jag har ngn lag eller dyligt på min sida.
Om han inte är intresserad av att hitta en lösning så fixar jag ju ett lock själv. Kan man råka ut för ngt värre än nedskräpning om gubben skulle surna till för att jag har gjort hans fastighet säkrare?
Tacksam för svar.
Ring och snacka med honom först. I bästa fall fixar han ett lock, i näst bästa fall låter han dej göra det. Ett rejält cementlock väger 3-400 kg, det lyfter inte ens den mest företagsamme unge.
Jodå, jag ska självklart ringa till honom först. Man ska ge alla en chans det lärde min mamma mig en gång i tiden
Fast med stigande ålder har man insett att vissa är totalidioter
(kanske också jag).
Men jag funderar bara på om det inte borde vara lag på att man täcker sina brunnar ordentligt. Glömde skriva det i inlägget ovan men brunnen är alltså inte heller upphöjd från marken utan bara ett stensatt hål x antal meter ner.
Fast med stigande ålder har man insett att vissa är totalidioter
Men jag funderar bara på om det inte borde vara lag på att man täcker sina brunnar ordentligt. Glömde skriva det i inlägget ovan men brunnen är alltså inte heller upphöjd från marken utan bara ett stensatt hål x antal meter ner.
MagnusSt skrev:
Brunnar, bassänger och liknande anläggningar skall vara försedda med de säkerhetsanordningar som behövs med hänsyn till anläggningarnas belägenhet och beskaffenhet. Behovet av att säkerhetsanordningen ger ett tillräckligt skydd mot olyckor med barn skall särskilt beaktas. Anläggningens ägare eller den som till följd av nyttjanderättsavtal eller på någon annan grund är i ägarens ställe ansvarar för att anläggningen är försedd med nödvändiga säkerhetsanordningar.
Polismyndigheten får i fråga om en särskild anläggning besluta om de säkerhetsåtgärder som skall vidtas.
Ordningslag 3 kap. 5 §
Tack o bock Faidros... Nu vet jag då att jag har lagen på min sida. Men sen känns det som att det är enklare för mig att skaffa fram ett lock själv än att hota med polisanmälan. Men det var skönt att veta att det var så. Återigen tack.
Medlem
· Västra Götalands län
· 152 inlägg
Nej, du har inte alls lagen på din sida, iallafall inte ordningslagen. Den gäller nämligen bara för offentlig plats, dvs:
En åker kan svårligen räknas som offentlig plats. Däremot kan fastighetsägaren möjligen bli skadeståndsskyldig enligt skadeståndslagens 2 kap 1 §. Men det är ju en klen tröst.
enlig 1 kap 2 § ordningslagen.1. allmänna vägar,
2. gator, vägar, torg, parker och andra platser som i detaljplan redovisas som allmän plats och som har upplåtits för sitt ändamål,
3. områden som i detaljplan redovisas som kvartersmark för hamn- verksamhet, om de har upplåtits för detta ändamål och är tillgängliga för allmänheten, samt
4. andra landområden och utrymmen inomhus som stadigvarande används för allmän trafik.
En åker kan svårligen räknas som offentlig plats. Däremot kan fastighetsägaren möjligen bli skadeståndsskyldig enligt skadeståndslagens 2 kap 1 §. Men det är ju en klen tröst.
Ordningslagens bestämmelser om brunnar gäller för alla brunnar (vatten-, urin-, avloppsbrunnar m.m.) oavsett vilken typ av mark de ligger på.
Boverket - Barnsäkra brunnar
(sid. 20))
Boverket - Barnsäkra brunnar
(sid. 20))
Hemmakatten , ja i en normal värld vore det ett lysande förslag. Ska se om han håller med mig, det är just den där biten där han behöver betala som jag har märkt är oerhört svårt för honom
Men sanningen o säga så betalar jag gladeligen för ett lock för mina egna barns säkerhets skull. Men jag föredrar ju om han betalar för det.
Men sanningen o säga så betalar jag gladeligen för ett lock för mina egna barns säkerhets skull. Men jag föredrar ju om han betalar för det.
Gick ut o klippte två kort på den:

Det är alltså mitt hus i bakgrunden:

Det är ca: 3 meter till vattenytan och hur djupt det är till botten vet jag inte men det är ju klart tillräckligt även för att en vuxen människa ska få allvarliga problem.

Det är alltså mitt hus i bakgrunden:

Det är ca: 3 meter till vattenytan och hur djupt det är till botten vet jag inte men det är ju klart tillräckligt även för att en vuxen människa ska få allvarliga problem.
Moderator
· Stockholm
· 57 851 inlägg
Går inte såndant som "allmänfarlig vårdslöshet" dvs polisärende?
Medlem
· Västra Götalands län
· 152 inlägg
Ta med bilden till kommunen och ställ frågan om hur man ska göra för att täcka över detta på ett godkänd sätt...och svara ojdå det var dyrt, då får det nog vara som det är.
Har du tur så hittar du en nitisk person som kommer att följa upp om detta också kommer att fixas utan att du behöver att anmäla någon till polisen
FLKR
Har du tur så hittar du en nitisk person som kommer att följa upp om detta också kommer att fixas utan att du behöver att anmäla någon till polisen
FLKR