2 424 läst ·
20 svar
2k läst
20 svar
Felaktig faktura
Sida 1 av 2
Hej!
Jag köpte grus av ett företag för ett tag sedan.
Dom har fakturerat dubbelt så mycket som jag har fått.
Har kontaktat företagen men dom säger bara att jag fått
så mycket och hotar med inkasso.
Vad ska jag göra?
Jag köpte grus av ett företag för ett tag sedan.
Dom har fakturerat dubbelt så mycket som jag har fått.
Har kontaktat företagen men dom säger bara att jag fått
så mycket och hotar med inkasso.
Vad ska jag göra?
Kan det vara så att du beställt X kubik men fått 2*X kubik? Om dom har levererat fel så skulle jag säga åt dom att komma och hämta hälften och bara betala för "rätt" mängd. Annars om är säker på att du bara har fått X kubik men får faktura för 2*X så skulle jag säga åt dom att komma och kontrollmäta, man borde ju se med blotta ögat om det är t.ex. en eller två lass med grus som är levererat.
Har du fått någon viktsedel (elelr vad det kan heta)? Där står det hur mycket som det har lastats.
Det kan inte vara ett missförstånd avseende kubik och ton? Oftast (alltid?) pratar företag som säljer material om vikt i ton, medan man själv oftare har en uppfattning om qantal kubik som behövs.
Det kan skilja ganska mycket beroende på om man mäter i ton eller kubik.
Det kan inte vara ett missförstånd avseende kubik och ton? Oftast (alltid?) pratar företag som säljer material om vikt i ton, medan man själv oftare har en uppfattning om qantal kubik som behövs.
Det kan skilja ganska mycket beroende på om man mäter i ton eller kubik.
Moderator
· Stockholm
· 57 821 inlägg
Frågan är: Hur vet du hur mycket du fått? Dvs hur vet du att firman har fel?
Om du anser att fakturan är felaktig ska du bestrida den.
Enligt god inkassosed får bolaget då inte skicka ärendet till kronofogden utan måste stämma dig vid tingsrätten.
Betala för så många lass du har fått, skicka ett brev där du meddelar att resterande summa är att anses som tvistig.
Enligt god inkassosed får bolaget då inte skicka ärendet till kronofogden utan måste stämma dig vid tingsrätten.
Betala för så många lass du har fått, skicka ett brev där du meddelar att resterande summa är att anses som tvistig.
Jag skulle vilj hävda att det är upp till företaget att bevisa hur mycket dom egentligen har levererat till dig. När jag fått leveranser av t.ex. makadam och singel har jag alltid fått en fraktsedel där det står hur mycket som är levererat och åkaren har kräft min underskrift på denna som bevis på att jag tagit emot det som åkaren sagt att han levererat. Alltså: Om företaget inte kan bevisa hur mycket dom levererat hade jag bestridit fakturan och erbjudit mig att betala för det jag beställt.
