Juridik
Freco: Har den en egen fastighetsbeteckning så behöver ni inte stycka av något.
mycke_nu: Ni kan ju alltid träffa ett sidoavtal med grannen som begränsar hans användning av vägen, men som m69olsen skrev faller separata sidoöverenskommelser när någon av fastigheterna säljs och man får då försöka komma överens med den nye ägaren. Der är bara servitut som överlever en försäljning.
FrittDrag_II: Vet inte hur det sett ut i ert avtal med arkitekten men vid störe jobb är det inget ovanligt att man påpekar arkitektens "konstruktionsansvar" då det tydligt framgår att arkitekten gjort fel i konstruktionsritningar. Vet en del fall där byggentrepenör fått arkitekten att stå för vissa delar av merkostnader som uppstått pga fel i ritningar etc, men kan vara svårare vid "bara en
Mikael_L: [citat] Ja nu, när du har visat var skåpet ska stå ... :D :D
Freco: Normalt har man en självrisk motsvarande 4000 plus 20 % av resterande belopp. Om ombudskostnaden uppgår till 100 000 kronor betalar du 4000 plus (20%*96000) 23200 kronor. Kontrollera era villkor i försäkringsbrevet eller ring försäkringsbolaget så kan de hjälpa till.
fredric1980: 1. kolla i fastighetsregistret om det finns ngt servitut för dig att ha brygga. om det gör det ansök om lov att återuppföra gamalbrygga om det inte gör det tala med någon på kommunen om du inte kan få ett arrendekontrakt och möjlighet att rusta upp bryggan. Om det är som du beskriver så ligger ärendet i gränszonen om man skall behöva strandskyddsdispens.
Bezt: Kanske göra en fondvägg som bryter av, de går säkert med på lite dyrare tapet mot att de slipper tapetsera om hela rummet?
Anonymiserad 23608: Varför utgå ifrån att han tänker maska med åtgärdandet?! Han kanske bara vill ha det ur världen och fixar det nu under veckan..
Åsa76: Hej, Såg i tidinigen i uppsala att en välkänd lokal mäklarfirma annonserade och under fotona hade de tydligen både "mäklare" och "auktoriserade mäklare" anställda. Kan man vara mäklare utan att vara auktoriserad? Vad är skillnaden?
Sataya: Ett tillägg ang telias rutiner. Du kan som privatperson ringa telia, öppna telefon i annans namn, ändra telenr och dylikt utan att telia kräver ID. En bekräftelse skickas ut, som kunden skall skriva på och skicka in igen, om då personen som ringer anger en annan adress, pga av olika felaktiga skäl, betyder detta att den riktiga kunden aldrig ser vad som sker. Vet detta av egen erfarenhet,
larka742: Handlar det om många meters skillnad så har du faktiskt också blivit lite lurad av mäklarens utfästelse om var tomtgränsen går, om det handlar om en påtaglig skillnad (>10%?), eller att häcken faktiskt har ett värde i sig, typ att hade inte häcken funnits så hade tomten inte varit intressant. I båda fallen kan du försöka begära ersättning från säljarna om det är så att
larka742: Om man skriver ett brev till en sådan där granne ska man vara noga med att inte lägga in saker som kan tolkas fel, inga långa utlägg om något. Vill man få en kontakt så bör man skriva kort, konsist, och också mycket vänligare än man kanske anser att behöver vara. Minsta lilla som kan ge fart till grannens "problem" med er räcker för att han/hon inte ska ta kontakt med er.
jv12: Tänkte avlägga rapport om slutet på historien... De kom i alla fall och gjorde färdigt som de sa vid det sista telefonsamtalet. De hade inget problem med att skicka fakturan i princip samma dag som de var där så de kanske har ryckt upp sig och blivit lite snabbare trots allt ;)
imported_AX: Du undrar om en vädringsbar besvärande lukt är att anse som fel. ...inrökt lägenhet kan man inte vädra... ...nån som lagt av en brakare kan man vädra ut.... inget av mina exempel är att anse som "fel". Så frågan är vad och hur det luktar och om det är bara ni som anser den vara besvärande. Personligen tycker jag att lukten hemma hos gamlingar är besvärande, och även om det var
volvo: [citat] Betongfirman har inget ansvar för detta. De har levererat det som beställts och hällt ut det på anvisad plats. De kan ju inte veta vad betongen är avsedd för när den beställs, ej heller hur många som skall bearbeta betongen. Som tidigare nämnts så kunde byggarna beställt betongen med retarder. Man kan även få betongen självnivellerande, dvs att den flyter ut och jämnar av
Besserwissern: Ibland så står det i köpeavtalet som upprättas vid köpet att säljaren ska ha byggnaden/fastigheten fullvärdesförsäkrad fram till dess tillträde sker... Jag vet inte om detta bara gäller boningshus eller om det är något som kan åberopas här?
JohanKBA: Hejhej, detta låter precis som vår badrumsupplevelse, där arbetsledaren för övrigt också är på semester :) Om detta är i göteborgsregionen kan du väl PMa mig om vilket företag det gäller. Kan vara intressant att se om det är samma. /JohanKBA
sofialindback: Har redan fått mitt svar hos skatteverket. Huset som står på tomten är inte värt något, utan det finns bara värde i tomten var vad jag menade. Taxeringsvärdet alltså. Tack ändå!
5.2 racing: Har du dokumenterat hur du målade förra gången? Kan du bevisa att du fick bort alla föroreningar och smutspartiklar förra gången du tvättade? Var virket 100% torrt överallt när du målade? Höll virket rätt kvalitet? Applicerade ni rätt mängd per strykning? Hur var vädret? mm, mm. Inte en chans att du kan få pengarna tillbaka + ny färg. Jag är den förste att gratulera om det
bjornboris: Tack för goda tips! Eftersom det är en småstad, verkar möjligheten att hyra ut till företag vara begränsad (det var annars min första tanke), eventuellt att jag kan hitta någon AT läkare med familj - dom lär man ju kunna lita på :-) . Som Styrman1 skrev, tycker jag det verkar rimligt att dela på värme- och el- kostnader, minst. Men hur gör man det när det bara har en mätare i
Mellanbarn: [citat] Har man verkligen samma besittningsrätt på ett garage som man har på en bostad? När jag själv flyttade från hyresrätt var det som vanligt tre månaders uppsägning på lägenheten men garaget bara en månad på garaget.
swecul: Jo, men jag vet inte vad jag kan ta upp som merkostnad för mitt målande... det kommer ju bara ta mycket längre tid att kajka runt med stege...
maggan9: Ventilationsprovningen visade inget, men när man gör en sådan här mätning provocerar man fram draget. Man stänger nämligen alla ventiler och kör sedan igång köksfläkten på max för att se var alla otätheter finns. Men det jag visar här är alltså ställen som inte är normala. Vi har totalt 17 olika ställen där man kunde upptäcka felaktigheter i huset. Exemplet nedan, är vårt
Åsa76: Jag tror inte garbo täcker detta om det händer nått. Att entreprenör har ansvar e ju bra, fast med tanke på hur dennna firma hanterar sina kunder kommer de säkert inte överleva året.
Ingper: Köparna har i så fall knappast något att hämta hos Anticimex heller. Har det nämnts (och ännu bättre protokollförts) att några betongpannor var trasiga, så är det samma sak som att taket inte är helt ok utan behöver ses över. Trasiga pannor KAN betyda att det som ligger under farit illa, och som nämnts tidigare i tråden så är det en signal om att vidare undersökning bör
klaskarlsson: Men som Swe-trot säger så kan ju medlemmarna gå in och läsa en del av föreningens lån med större insatser också !? Tack för svaret iaf, det var det jag sökte. Vad gäller radhus som är designade för att vara i en Brf så tror jag att det kan leda till många problem att friköpa, och ibland högre kostnader på sikt vad gäller tex underhåll. Sen finns det ju Radhus eller parhus som
Algen: Nej jag tror som sagt inte att Plusgirot kan göra något mer än att ge dig uppgifter om vem som har kontot. Hade för länge sen en ideell förening som hade ett postgirokonto och med jämna mellanrum ramlade det in pengar som inte skulle dit. Minns en gång ett samtal som kom till mig när jag stod på Arlanda och skulle iväg på långsemester. Hade ingen möjlighet att ordna återbetalning
Swetrot: Fakturor bör bestridas å det snaraste, man kan ådömas att betala inkassokostnader om man invänt först efter att fakturan skickats till inkasso. Bestridanden bör alltid ske skriftligen, lämpligen på samma sätt som fakturan tillsänts dig. Företag kan fakturera privatpersoner upp till tre år efter avslutat uppdrag, därefter anses det hela vara preskriberat om inte preskriptionsavbrott