P
P-G: Som konstaterat, ARN är ganska tandlös med sina rekommendationer. KAN dock vara effektivt att hänga ut aktuellt företag i någon insändare i lämplig lokaltidning eller varför inte på något internetforum..? Ett utlåtande från ARN ger i det fallet viss tyngd.. Enligt min syn på saken.
4 svar · 1,7k läst
Åsa76
Åsa76: Jag skulle kolla läget själv och inte lita blint på besiktningsmannen. Vi har haft en certifierad besiktningsman som tittade på en badrumsskada och sade att "det kommer kosta ca 1000, kratsa ur och lägg i ny kakelskiva". Felet kostade oss 167.000 o nu är vi i tingsrätten *he,he*
8 svar · 2,7k läst
·
Angelven
Angelven: Eller 20 spänn i parkering ;-) http://www.ekeroturism.se/badsidan/husbylagunen.html
19 svar · 6,2k läst
bearpower
bearpower: Tack för svaren. Hur som haver så är det ju tråkigt. Alla måste väl vara överrens om att ett nyrenoverat kök+badrum gör att priset på huset stiger. Så då hade det lönat sig att köpa ett hus för 45.000 (rättar från mitt föregående inlägg) mindre där köket inte var renoverat. Och köpa och göra det själv. För hela deras köks-köp gick på 45 000. Men om jag nu ska vända
3 svar · 1,3k läst
K
ktm250: Jag skulle nog föreslå att ni kontaktar en jurist.
1 svar · 2,1k läst
M
maggiem: [citat] Nej, del hjälper mig inte, men jag tycker att det är smart och användbar. Nu har jag nog klarat av det hela. Det är som Gladh sa och ni andra sa, det finns ju lagar som skyddar konsumenter. Efter att ha snackat lite så kom vi överens om att jag betalar 10k. (de skulle ha 35k från början). Jag tycker att de gjorde bra jobb annars så de 10k för att täcka materialkostnader är ok
8 svar · 3,8k läst
·
Swetrot
Swetrot: Redan inkassobolagen brukar göra en mantalsskrivningskoll innan de skickar ett inkassokrav för äldre fordringar, just därför att det är så vanligt att adressaten flyttat. Och det är steget innan kronofogden, och kan aldrig generera några betalningsanmärkningar.
4 svar · 1,6k läst
H
hempularen: Låter lite riskablet att stämma, vad beror felet på? Var det dåligt underarbete, fel färg osv. Risken är troligen stor att entrepenören kan skylla på något som ni själva är ansvariga för, och skall ni vinna så tror jag att ni måste kunna strikt bevisa att entrepenören har gjort ett specifikt fel, inte bara att resultatet blev dåligt. Fast det där beror ju lite på vilken typ av
3 svar · 1,9k läst
A
aedwall: Om du inte upplevt några större problem med huset så hade jag struntat i att göra en besiktning med en besiktningsman. Ta istället själv och kolla igenom huset noggrant och rapportera in det. Det är i sin tur husleverantörens uppgift att antingen fixa eller bestida genom att ta dit en egen besiktningsman. Kan dick vara smart att hyra en fuktmätare till badrummen och kontrollera det
1 svar · 1,2k läst
FrittDrag_II
FrittDrag_II: Som jag ser på bilderna är den brunnen inte en fara bara för barn utan lika väl för en vuxen. Tänk att brunnen täcks av snö vintertid och någon (av vilken anledning som helst) råkar gå över brunnen hoppas verkligen att bräder och "trappan" håller då. Be grannen ställa sig på sin konstruktion och hoppa upp och ner, hur som helst en minimum belastning som skyddet borde hålla för.
29 svar · 7,2k läst
Mikael_L
Mikael_L: OK. Jag fick ge 79:- / ton för stenmjöl 0-8 och 115:-/ton för makadam 8-16. (+moms) 2 lass av vardera, totalt 20 ton stenmjöl och 32 ton makadam (överlast?). Frakten var 200 + moms per lass. Jag vet faktiskt inte riktigt hur långt, men han var inte borta speciellt länge för varje lass, max 1/2 timme, inkl lastning.
20 svar · 2,4k läst
N
nypon: Enklaste i detta fall är att be din granne ring o klaga hos väghållaren. Är de på bra humör så fixar det till guppet i gatan. Jag åtgärdar själv flera sådana här "gupp" varje år. Ang. VA biten är jag inte helt säker men i de kommuner jag arbetar i betalar kommunen för återställningen som är på "deras" mark dvs gatan och om nu ledningarna är så gamla att de måste bytas
3 svar · 1,3k läst
M
MagnusSt: Hur gick det?
5 svar · 4,6k läst
H
hempularen: Det där går att hantera på lite olika sätt. Antingen så skiftar ni ut hela gårde ntill den som vill ha den, i så fall blir ingen skattskyldig (för gården), det räknas inte som försäljning. Om han senare vill sälja så får han betala skatt på samma sätt som omdte vore den nu avlidne som sålde. Dvs som ingångsvärde räkna senare det ingångsvärde som gällde vid senaste
1 svar · 15,0k läst
volvo
volvo: [citat] Om ni inte har ett skriftligt avtal med elfirman tycker jag att ni skall skicka tillbaka fakturan med ett följebrev som förklarar att ni har en totalentreprenad med byggfirma X och att ni bara betalar fakturor som kommer via dem.
8 svar · 1,8k läst
P
ParkaKungen: Tips. Om ni lägger bud som är högre eller lika högt som begärt pris på fastigheten. Då skall ni lägga ett vilkorat bud. Tex "Vi lägger bud på xkr. Vi vill ha svar från säljaren senast imorgon om de godtar budet" Om ni deltar i en budgivining över tele, så skall naturligtvis denna budgivning bli klar samma kväll.. Annars dra tillbaka alla era bud så får mäklaren börja om igen.
6 svar · 5,3k läst
Freco
Freco: [citat] Helt rätt, dock kan man ha godtagbar anledning till att inte undersöka lägenheten före köpet trots säljarens uppmaning (KöpL 20 § 2 st). Måste säga att ditt inlägg var bättre än mitt, även om det var min avsikt att lämna samma svar. :rolleyes:
12 svar · 2,3k läst
M
maggan9: Men att höja taket borde väl medföra att man är tvungen att göra om vissa hållfastighetsberäkningar, ändra ritningar till bygglov, andra takstolar mm. Jag skulle nog säga att det är en liten ändring som ger upphov till ganska stora konsekvenser... Om 10 000kr är rimligt vet jag inte, men lite merjobb för arkitekten blir det nog...
2 svar · 1,2k läst
Swetrot
Swetrot: Om man inte kan komma överens om att sälja, eller köpa ut övriga delägare så kan den som vill sälja begära tvångsförsäljning av fastigheten. Då brukar den auktioneras ut, och det är upp till vem som helst, inkl de bägge hälftenägarna, att bjuda högst om man vill ha den där sommarstugan.
1 svar · 1,3k läst
S
Sundby: [citat] Vad lustigt! Nu är cirkeln sluten. Det var så vår husbyggedröm började - när vi träffade ägarna till Thermohus i Polen, precis med de husreferenserna. Vi drog oss ur när de precis innan vi skulle skriva kontrakt höjde priset rejällt. Vi tackade gud att vi slapp de, men förstod inte riktigt då att den svenska versionen av Thermohus var hundra gånger värre. Svenska TH ville
35 svar · 9,5k läst
·
Johan Gunverth
Johan Gunverth: Enligt NE: "äldre planinstitut som infördes med stadsplanelagen 1931 och fortlevde med vissa ändringar tills plan- och bygglagen trädde i kraft 1987" Läser man vidare känns det som en lösare och äldre version av översiktplan.
1 svar · 3,6k läst
Bezt
Bezt: Om det nu inte står att man ska göra rent någon viss del med ett visst intervall. Kan de inte svära sig lite fria då?
6 svar · 3,9k läst
klaskarlsson
klaskarlsson: [citat] Om kular studsar på ngn av stenarna - finnsd et då risk för boskap eller folk ? I så fall -nej det är nog inte ok. Kan du inte placera dig närmare hagen och få skottfält bortåt istället ? /K
2 svar · 2,0k läst
M
martin_skold: haha! denna tråd hade jag glömt! Bonden sköter sig bra, och jag har havre som granne. Han har tom plöjt ner en hel del av björnlokorna på andra sidan fältet, det känns bra! borde bjuda över han på fika nån da...
14 svar · 17,7k läst
Åsa76
Åsa76: Speca om du vill ha badrummet byggt med byggkeramiokrådets regewlverk, GVK eller Säker vatteninstallation. Säker vatten är VVS branchens byggregler och bkr är våtrum. Säker vatten säger tex att man inte får skarva vattenledningar dolt. Bkr anger hur tätskikt skall appliceras bla.....
3 svar · 2,5k läst
mycke_nu
mycke_nu: Strandskyddet innehåller förbud mot att privatisera strandområden, dvs att bygga anläggningar mm som gör att allmänheten uppfattar området som privat tomtmark. Man får tex inte sätta upp staket, låsa grindar mm med detta som huvudsyfte. Detta innebär å andra sidan inte att det är fritt fram för allmänheten att utnytta den egendom så råkar finnas inom strandskyddat område.
4 svar · 4,2k läst
C
carlssoni: Själva bestämmelserna ABS 05, som benämns Allmänna bestämmelser för småhusentreprenader - ABS 05, är på drygt fyra sidor och innehåller 30 punkter/paragrafer. Det kontraktsformulär som tillhör dessa bestämmelser, och som nämns ovan och finns på konsumentverkets hemsida, är på knappt sex sidor. Detta formulär är inte obligatoriskt och vissa entreprenörer använder egna
3 svar · 1,2k läst
volvo
volvo: [citat] Det enda krav på vitesersättning som du har enligt lagen är att få styrkta merkostnadertäckta (såsom merkostnad för boende, merkostnad för räntor, magasinering och extratransport av bohag etc.) Dock tycker jag att man skall ha med et specificerat vite i sitt kontrakt. Absolut minimum för en villa anser jag 5000 kr/påbörjad vecka vara. Bättre upp om man lyckas förhandla fram
3 svar · 5,8k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Om du kommer överens med säljaren om att vänta med betalning tills bygglov beviljats så är ju det jättebra för dig. Det allra bästa är nog att skriva köpekontrakt snarast så att de muntliga löftena kommer på pränt samt att försäkra dig om att det blir ni som får köpa tomten. När det gäller fast egendom finns det inga muntliga avtal. Ett avtal gällande fast egendom måste
15 svar · 6,6k läst
H
Horsepower: Hejsan, instämmer helt med att man ska var hygglig emot sina grannar. Men tycker ju att jag är det som ger dem marken att bygga väg på, sen är det ju upp till dom om de ska ha autobahn eller en traktorstig:) så länge inte jag betalar. Mvh
22 svar · 9,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.