Åsa76
Åsa76: [citat] PER heter numer BBV, PER finns inte. Vår hantverkar firma försökte blåsa oss genom att överlämna ett PER intyg men efter koll hos bkr och IF så krävde vi ut ett BBV då det skulle byggas med NU gällande branchregler.....vi vet inte om så blev fallet, men nu är det förhoppningsvis försäkringsbart! Viktigt kanske?
10 svar · 2,6k läst
M
Modig: Ja, om det inte fanns dränering tidigare så får du givetvis ta upp den kostnaden. Det är ju solklart en förbättring.(Kan man tycka, är väl bäst att tillägga. Skatteverket tycker ju inte alltid som vanligt folk ;-)
9 svar · 1,7k läst
Swetrot
Swetrot: Man kan alltid göra ett arvsavstående, dvs avstå från att ta emot ett arv. Det öppnar däremot upp för konflikter om man tar emot något från t.ex. sina föräldrar och sedan helt avstår från arv den dagen det blir dags för arvskifte. Istället brukar man prata om förskott på arv. Det kan ju tänkas att en laglott är värd betydligt mer än det man har fått. Dock finns det regler
1 svar · 1,3k läst
H
hempularen: En delägare kan alltid begära att fastigheten skall försäljas, om man inte kommer övverens om försäljningen så kan en delägare via tingsrätten (tror att det är tingsrätten man går till) begära att fastigheten skall säljas på auktion. På fråga 2 är jag inte riktigt med på hur du menar.
1 svar · 787 läst
Swetrot
Swetrot: Jag tycker du skall förklara din ståndpunkt för säljaren, och öppna upp för att det förmodligen inte blir billigare för honom att du testar en annan fläkt, om den också krånglar. Därför är det bra om du får häva köpet. Ibland kan man ha svårt att få rätt mot vissa leverantörer, men ett snack med kommunens konsumentvägledare brukar då kunna få de flesta att ändra åsikt.
19 svar · 3,0k läst
B
billy_baver: .... såvida dödsboet inte dödsboet dessförinnan avyttrat lantbruksfastigheten. Då borde dödsboet kunna fortsätta förvalta övriga fastigheter och annan egendom utan tidsgräns.
7 svar · 3,9k läst
L
Lekkamraten: Jag angav bara att rätt väg är att gå till Miljöförvaltningen, Vare sig du eller jag vet vilka nivåer det är hos den som skapat tråden, men där kan Miljöförvaltningen bistå med att ta fram mätdata på ljudnivåerna.
11 svar · 5,2k läst
C
carlssoni: Din entreprenör har fortfarande skyldighet (och rättighet) att åtgärda vid slutbesiktningen påtalade fel. Gör han inte det inom normalt två månader och efter påstötning har beställaren rätt att åtgärda felen på entreprenörens bekostnad. Du bör därför, om du inte tidigare gjort det, skriftligen påtala förhållandet för entreprenören och meddela att du nu åtgärdar på hans
7 svar · 5,4k läst
H
hempa111: Man skall vara försiktig och inte sticka ut hakanför långt, har mycket erfarenhet på ämnet och man kan visst bygga blockhus i dåliga väder men det kräver det lilla extra jobbet av entreprenören. Den lilla mängd vatten som tar sig in i stomme/hus vid försiktighet ser man till att ha marginal för i uttorkningen. Men jag tycker i detta fall att entreprenören har gjort bort sig iom att
44 svar · 18,4k läst
·
S
Sjöstugan: Tyvärr har nog inte företaget några pengar att hämta. De hade ett antal betalningsanmärkningar och något hos kronofogden...
7 svar · 1,8k läst
Faidros
Faidros: Ja, strandskyddet gäller äen friggebodar. 2008:6 - om friggebodar
10 svar · 1,9k läst
H
hempularen: Som sagt det är ett klockrent fel. 15 år sedna det var alltså ca. 1993! Det är ju bara löljligt att hävda att man skulle ha plast på utsidan 1993. MEN om det går att få ersättning för dolt fel? Tveksamt. Säljaren har här ett helt bibliotek med fungerande undanflykter. Bristfällig undersökning från köparen är ju det mest uppenbara att hävda, inget dolt fel. Han kan hävda att
13 svar · 7,0k läst
galaxenspresident
galaxenspresident: Som jag fått det förklarat för mig så måste du också påpeka för din entreprenad att deras frist löpt ut och meddela att du ger dem ge dem ytterligare 10-14dagar på sig och att du därefter kommer att anlita annan hantverkare. Detta för att vara juridiskt helgarderad. Rek med mottagarbevis och hela baletten. Jag lät mig inspireras av mallarna i klagoguiden på konsumentverkets hemsida
8 svar · 1,5k läst
H
Herrnilsson82: [QUOTE]Ja det låter ganska likt vårat fall. Säljarnas försäkringsbolag vill inte alls står för några skador. Vi har kontaktat en advokat och hans "dom" blir avgörande, tror han att vi kan vinna kör vi på, om inte lägger vi ner det. Vi är ockå inne på att plocka bort syllen, och även väggarna eftersom dom är som dom är. Fast vi hade tänkt gräva ur och göra en ny krypgrund...
50 svar · 32,1k läst
L
lillgrabben: ...inte så länge det är fackmannamässigt utfört.... enligt försäkringsbolaget
12 svar · 2,1k läst
B
Bambi: Hej igen! Det där med att certifieringskraven och intyget försvinner är menat om en ickecertifierad firma bygger? En certifierad firma ska väl alltid avsluta med intyg?
5 svar · 2,8k läst
volvo
volvo: Köparen har undersökningsplikt. Om de underlåter att göra detta ordentligt så har de i viss mån valt att "köpa grisen i säcken". Dock kvarstår ditt ansvar för dolda fel och din upplysningsplikt om kända problem med huset.
5 svar · 4,8k läst
Faidros
Faidros: Jag vet inte hur noga det är, men det där första kanske inte uppfyller alla krav på ett köpebrev: T.ex. "antalet originalexemplar skall uppges" http://sv.wikipedia.org/wiki/K%C3%B6pebrev
5 svar · 1,8k läst
C
chrmau: tackar, ja till saken hör att de har en plats på tomten där de kan sätta upp den utan att den blir så vansinnigt hög eller så dominerande men denna plats har de valt bort då de får ta bort en stor del av sin uteplats. Så vi hoppas BN tar även detta i beaktande. DVS grannarna har själva gjort detta val och därmed tagit denna risk. Vi menar inte att de skall riva boden, däremot anser
2 svar · 1,3k läst
fransfredrik
fransfredrik: När jag ringde ansvarig på markavdelningen på kommunen förklarade han hur ledsen han var för det inträffade och att det hela måste vara ett resultat av missförstånd. Han förklarar att de varit medvetna om att risken för felfällning är ganska stor när större områden skall avverkas eller gallras, och speciellt när det gäller specifika tomter i ett delvis bebyggt område, vilket
10 svar · 3,3k läst
H
hammer: Centralen rindge mig precis och forklarade att byggfirman hade beställt i mitt namn, men sedan ändrade detta när gruset blev levererade! Hur som helst, dom lägger ner detta och skicka en krediteringsfaktura till mig, alltså, jag behöver inte betala en gång till! Så nu är det löste.. Tack för hjälpen! Hammer
20 svar · 3,6k läst
F
frjo7205: Spontant: alternativ 3. De andra alternativen är nya funktioner och alltså inte det du köpte. Det du FÖRMODLIGEN har rätt till är ett tak av samma konstruktion som det befintliga och som "kan anses i normalt skick med hänsyn till byggnadens ålder" etc. En variant är att du får ersättning av säljaren för alternativ 3 i kontant form, och sedan själv beställer alternativ 1 och betalar
1 svar · 4,3k läst
M
mariahj: Dolda fel i bostadsrätter regleras av köplagen till skillnad mot villornas Jordabalken. Enligt praxis är det dock samma regler. Min fråga rör sig snarare kring hur man agerar mot en slavrig besiktningsman?
2 svar · 1,1k läst
B
Bambi: Hej! Vi ska ha möte med husleverantören(totalentreprenad) i veckan om de sista punkterna. Om de mot förmodan skulle ha med ett sotarintyg(IM-kanalen), har jag då ryggen fri mot försäkringsbolag och annat även om jag misstänker att det inte är hundra kontrollerat? Mvh
2 svar · 4,9k läst
volvo
volvo: Att den är satt som bevakningspunkt beror antagligen på att man vill se om det fortsätter att spricka med tiden. Om ni åtgärdar sprickan nu och den inte återkommit under garantitiden innebär att inte huset fortsätter spricka. Om sprickan dyker upp igen så får entreprenören ta ansvar för den. Jag ser m.a.o.inga nackdelar om ni skulle fixa till sprickan själv annat än att ni nu får
2 svar · 1,7k läst
volvo
volvo: [citat] Om jag vore er så hade jag försökt förhandla bort indexregleringen.
4 svar · 2,8k läst
volvo
volvo: [citat] Beställaren utser och bekostar besiktningsman. Ni har därför rätt att välja vem ni behagar och det är bara för entreprenören att acceptera detta.
5 svar · 9,1k läst
D
Duffel: Kan berätta hur det slutade. Vi grävde upp röret och som tur var var det bara 2,5 m långt, men helt fyllt med jord. Röret mynnade rakt ut i marken under en komposthög, det var inte alls kopplat till något rör som mynnade ut i bäcken. Efter lite grävarbete och ca en meter rör till så rinner vattnet utan problem. Kollade även upp resten av dagvattendräneringen på huset och det verkar
8 svar · 5,6k läst
Åsa76
Åsa76: [citat] E-post är juridiskyt hållbart men skall då hellst innehålla datum utöver e-postens rad, fullständigta uppgifter mm. Vissa företag lägger till en liten rad om att e-posten inte kan användas .../.../ och då har de inte ansvar för det. Men annars så är det att betrakta som skriftligt, ja.
5 svar · 2,8k läst
Besserwissern
Besserwissern: Du har helt rätt att det finns en sådan formulering. Att bedöma vad det är värt kommer du/ni ha olika uppfattning jämfört med entreprenören. Om väggar ej är parallella kan hamna inom felmarginalen. Kan stå rätt mycket "fel" utan att det är fel. Tillbaka till frågan, utgå från vad det skulle kosta att göra om/byta ut. Hur mycket påverkar det användningen. Hur utmärkande är
1 svar · 1,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.