Hejsan, skriver ett inlägg medan jag är hyffsat irriterad så ursäkta meningsbyggnad mm.

Vi ringde mäklaren och la ett bud på ett hus igår kl 9 på begärt pris och efter två visningar på objektet, han skulle då återkomma när han pratat med säljarna och de övriga som var och tittade (3 eller 4 till). Vi väntade med spänning som man ju gör i ett sånt läge, vid kl 13 så tänkte jag att jag ringer och kollar vad de han fått tag i har sagt så långt, det är ju ändå mycket pengar det handlar om och jag vill veta om det kommer att dra iväg. Inget svar vid ett par försök då, ok jag provar lite senare tänker jag.

När kl blir 16.30 så vill jag inte vänta längre eftersom han säkert sticker hem inom kort så jag ringer och får tag i honom på mobilen, men då har han inte ringt ett samtal till någon!! Meddelar även att han är på semester och att det här kommer att ta tid?!?!

Till saken hör att säljarna fått visa sitt hus själva och då vi pratade lite om inflyttningstid mm så har de köpt ett nytt objekt redan med förbehåll för att få detta huset sålt... som säljare hade jag defintivt velat veta att det inkommit ett bud (det enda än så länge) och dessutom på det begärda priset för att kunna sova lite bättre.

Jag tänker ringa mäklaren nu igen och då har det gått mer än 24h sen budet las om han inte ringt ens nu så ringer jag säljaren själv och berättar historien så får de ta den diskussionen med mäklaren men jag vill inte att han mörkar detta..

Så till min fråga är detta ok att göra eller får man räkna med att ens bud inte ens försöker framföras under 24h?
 
Uppdatering: Allt som krävdes var att jag erbjöd mig att själv ringa säljaren och förmedla mitt bud samt hur länge det funnits, då tog det bara några minuter sen fick jag svar från honom igen.

Men det var nog så irriterande att behöva vänta och att han dessutom pyser iväg på semester.
 
Liknande hände oss för ett antal år sedan när vi letade efter torp. Vi hittade ett ställe vi tyckte var fint, och när vi lämnade ett bud på det begärda priset så svarade mäklarens sekreterare att han gått på semester och att han återkommer. Ca. 2 veckor senare så har vi hittat ett torp som låg lite bättre till för oss, vi bestämmer oss för att slå till på detta istället och allt blir snabbt klappat och klart, samt meddelar förra mäklarens sekreterare att vi drar tillbaks budet.
En månad senare står återigen det första torpet med annons ute på försäljning...nu med priset sänkt 50.000, eller om det t.o.m. var 75.000....tror inte att säljarna till det huset hade varit speciellt glada om dom fått reda på att dom missat ett bud tack vare säljarens semester.
 
Ett sätt är faktiskt att ge bud som har viss varaktighet dvs meddela att budet endast gäller för exempelvis 24 timmar.
 
En sak som hände oss när vi letade hus för några år sedan.... Vi var på visning tillsammans med 5-6 andra intresserade och vi bestämde oss för att vi ville vara med och bjuda. Vi berättade för mäklarn och han tog namn och nummer och berättade datum och tidpunkt för budgivningen samt att det var HAN som riingde runt till alla och tog emot deras bud osv...

När dagen kom satt vi hemma och väntade på telefonen, men inget hände... Till slut 2 timmar senare så ringer jag och frågar om det blivit försenat, men då visade det sig att han missat att ringa upp oss i budgivningen. Man kan ju säga att vi vart hyssat irriterade över det, speciellt som slutpriset vart bra mycket lägre än vårat "tak".

Han förmedlade dock vårat bud till den äldre änkan som skulle sälja, men hon ville inte göra dom som vann budgivningen ledsna så hon tackade nej till vårat bud (ca 100 000 högre).

Så kan det gå....Har inte särskillt stort förtroende för mäklare....
 
K
Liknande hände oss. Vi var och tittade på ett hus. Två visningar. Mäklaren tog namn och nummer och skulle ringa. 2 dygn gick och jag ringde upp. Då var kontraktet redan påskrivet utan att hon hade ringt oss och det också till ett lägre pris än vi hade som tak.

Ett annat hus budade vi på. Vi och en till var med i budgivningen. Denne "en till" försvann på någon utlandstjänstgöring och gick inte att få tag på på 2 dygn ang. huruvida han ville höja sitt bud. Vi var "vinnarna" i 2 dygn. Medans mäklaren försökte få tag på honom så passade han också på att lägga till en liten extra visning. När mäklaren sen fick tag på honom så "la" han sig, men någon från extravisningen hakade på och gick högt i bud och vi fick lägga oss. Då var det riktigt surt...

Mitt förtroende för mäklare sträcker sig inte heller allt för högt.
 
Tips.
Om ni lägger bud som är högre eller lika högt som begärt pris på fastigheten. Då skall ni lägga ett vilkorat bud.
Tex "Vi lägger bud på xkr. Vi vill ha svar från säljaren senast imorgon om de godtar budet"

Om ni deltar i en budgivining över tele, så skall naturligtvis denna budgivning bli klar samma kväll.. Annars dra tillbaka alla era bud så får mäklaren börja om igen.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.