Idag kom det ett oväntat telefonsamtal på en söndagseftermiddag. Det var från en byggare vi kontaktade innan vi hittade vår nuvarande byggare. Denna byggare (låt oss kalla honom BG) ringde och undrade hur han skulle göra med fakturan? Så jag ursäktade mig lite och undrade vad för faktura? Jo svarade BG, vi lade ju ner tre dagar, en hel helgs arbete till er. Jo men BG vi har inte beställt något från er, vi ville bara ha en offert på vad han kunde bygga till oss för.
(får kanske inflika med att vi träffade BG en gång för måååånga månader sen för att diskutera om han kunde tänka sig bygga ett hus till oss och isåfall vad detta skulle kosta, vi förklarade hur vi ungefär ville att det skulle se ut. BG ringde därefter ngn gång i börja av året och berättade att nu satt han hos en arkitekt och behövde lite mått. Jag tyckte att det var ju märkligt att han var hos en arkitekt, men det förklarade han med att han behövde ju veta hur huset skulle se ut och vi hade ju bara visat en skiss, fine tänkte jag och skickade över en förbättrad skiss som jag snyggt hade gjort i datorn. Nästa dag ringde han igen och frågade efter konstiga frågor om takhöjd som jag tyckte att det borde han som byggare ha koll på vad det betydde, till råga på allt hade han fått för sig att det var en 1:100 skala på min skiss? så nu hade de lyckats få ihop en villa på 220m2!!! (och vi ville max ha 150m2!!!). Under söndagen kom jag och min sambo i en diskussion och undrade om det verkligen inte kostade en massa pengar att gå till en arkitekt för BG, så för att försäkra oss om att BG inte hade gått händelserna i förväg ringde jag honom under måndagen. Ursäkta BG jag bara undrar om det har börjat kosta oss pengar eftersom du har gått till en arkitekt. Ja det är klart svarade BG. Jaha det ville vi ju veta innan det började göra OCH du BG vi vill bara ha en OFFERT på vad du kan bygga för, inte en ritning. BG försökte då förklara att så gick minsann inte till...öhh jo man kan inte få betalt för en offert!? Jo för att han skulle kunna räkna på ett jobb så var han tvungen att se en ritning... jaha men vi har inte beställt en ritning. Nåja någon dag senare kom hans son hem till oss för att lämna de värdelösa ritningarna på ett hus vi INTE ville ha, men vi tog inte emot dessa då vi inte hade någon som helst nytta av dem. Sen blev det tyst.... fram till idag då!)

Auja ingen jobbar väl gratis menade BG. Jo för man kan inte ta betalt för en offert, svarade jag. AU minsann så hade han AAAALDRIG varit med om att det fungerade. Jag kommer skicka en faktura till er, sa BG.
DU BG, VI KOMMER INTE ATT BETALA NÅGON FAKTURA! svarade jag.
Tack och hej.

Så nu får vi se vart detta leder, vi ringde konsumentvägledaren i måndags och har fått lite kött på benen. (ska skriftligen bestrida fakturan med rekomenderad post till BG) Då BG varken har levererat något och det finns inget avtal verkar det hela lite bissart. DRYGT SOM F*N är det iallafall och man kan LUGNT säga att det där med att bygga hus har gett en MYCKET erfarenhet. Kul att få en räkning av någon som man sen ska behöva bestrida och slösa en massa tid och gråa hår på.

*suck* :rolleyes:

/Ted
-------------------------
http://ted4248.blogspot.com/

Jo det finns en heldel skojare och jag misstänker att nu när branchen håller på att vika lite så jagar de pengar. vi har råkat ut för liknande. Bestrid. De derar det alldrig till tingsrätten, det skulle ju alldrig hålla.

Men i princip kan man ta betalt för en offert men det skall ju framgå skriftigen då och du skall ha accepterat det.

Men visst är det drygt som f********n I agrree. Branchen har många som inte har moral o vett och det verkar inte som att hantverkare generellt har förstått sig på avtal och rättigheter/skyldigheter. Skall nman ta dem i försvar så beror det väl poå att de är byggare (gillar att jobba med händerna) och inte läshuvuden.

Tror inte det handlar om en skojare, åtminstone låter det inte så. Tror helt enkelt inte han förstått vad er tidiga diskussion gick ut på. Ni ville ha ett kostnadsförslag, han trodde uppenbarligen att jobbet var mer eller mindre att börja köra igång.
En klantskalle vill jag kalla honom, med dålig koll och dåliga rutiner.

Hur som helst, trist att ni ska behöva lägga tid på detta. Å andra sidan behöver ni varken bekymra er eller lägga ner så där jättemycket tid på det här. Det är liksom solklart att han gått för fort fram och varken förstått dialogen eller skrivit något avtal.

Jag misstänker att det är en byggare som förbereder en konkurs. Om han har plundrat sitt bolag så kommer han undan med det under förutsättning att bolaget inte kommer på obestånd inom en viss tid efter att han betalat ut pengar till sig själv.

Så länge han kan bokföra fakturor som "goda" oavsett hur felaktiga de är så kan ingen bevisa att firman var på obestånd vid en viss tidpunkt, finns ju gott om tillgångar i form av kundfordringar. Sådana här skojare kan driva en indrivning hur långt som helst på rena luftfakturor. En viss dag när karenstiden passerat så "inser de plötsligt" att de har fel, skriver av fodran och "upptäcker " då att firman är på obestånd och kan sättas i konkurs. Miljonerna de överförde till sig själv eller sitt nya bolag för 6 månader sedan (eller hur lång karenstiden nu är, kommer inte ihåg) har då räddats.

Men poängen är att om de låter bli att försöka driva in luftfakturan så kan det bevisas att det var en osäker fodran, som borde bokförts som sådan (eller inte alls).

Redigerat:
Nu dras det väl lite förhastade slutsatser va? :)

Det kan inte vara så enkelt att han blev sur, av olika andledningar, och faktiskt trodde att han skulle göra detta. Kommunikationsproblem..... För att sedan skicka en faktura på det jobbet han trodde att han blev ombedd att göra?

Alla snickare är inte skojare, dom flesta är bara jävligt ostrukturerade! ;)

Nej jag har anlitat snickare som definitivt inte är skojare.

Men det låter fullkomligt orimligt att en snickare skulle gå och på egen risk anlita en arkitekt på ett uppdrag han bara skall räkna på, framförallt när kunden är en privatperson.

Om han överhuvudtaget har anlitat någon arkitekt så misstänker jag att det är en arkitekt som är hårt kopplad till hans firma, dvs att arkitekttiden bara är en del av normal offertverksamhet. Får man uppdraget så blir det pengar även till "arkitekten".

Som övriga redan sagt tror jag knappast att byggaren vågar slita saken som rättslig tvist. Men det kan vara klokt att ni gör er beredda också på detta. Anteckna noga alla fakta i målet, så att ni har fakta till hands ifall. VEM sade , lovade och gjorde VAD? NÄR? VAR?

Byggaren förbereder sin sak så gott han kan. Hans sak baseras i stora drag på att ni har "vänt er till uppdragstagaren i hans egenskap av yrkesman" och att han "på uppdrag utfört visst arbete", som motparten "borde ha insett" var av så kvalificerad art att det inte kunde bli kostnadsfritt. Byggarens skriftliga "bevis" är er korrespondens med skisser, ritningar och eventuella följebrev. Sonen (och kanske arkitekten) kan intyga vilka uttalanden ni har gjort.

Om fakturan över huvud taget dyker upp bestrider ni den givetvis skriftligt.

Eftersom det var måååånga månader sedan ni träffade byggaren och ni såvitt jag förstår inte alls haft kontakt sedan dess så tycker jag att det låter som att byggaren har det lite kärvt ekonomiskt just nu och att han då börjar dra i gamla trådar som kanske kan släppa ifrån sig pengar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.