Mammas och pappas sommarställe har varit mammas föräldrahem och hade åretruntstandard. Pga vattenskada blev det renovering för två år sedan, delvis betald av försäkringsbolaget.

Förra vintern bodde jag och min man i huset. Då upptäckte vi att det tidigare ganska välisolerade huset nu har enorma köldbryggor. Grunden är utgrävd eftersom de göt nytt bjälklag - men det verkar inte längre finnas någon isolering (det var jord tidigare) utan nu är det bara närmare en meter luft under bjälklaget.

Det rasar också in kallluft från väggen bredvid köksskåpen (som också byttes).

Kan man göra något? Mina föräldrar skrev inte på något tror jag utan uppdraget var nog muntligt "att fixa vattenskadan" - men får man försämra huset för det?
Ska de skylla sig själva som inte la en tydligare beställning?

Tacksam för råd!

Redigerat:
Finns det några papper - skadenummer hos försäkringsboalget så ni kan begära ut filerna?

Utan att veta exakt avtal och papper så kan det bli svårt. Ni bör nog "veta" vad som sades eller avtalades innan ni kan göra något. Alla försäkringsbolag har ju en "klagosida" dit man kan vända sig om man är bmissnöjd med själva försäkringen eller likande. Dit skulle ni kunna vända er efter att ni begärt ut alla papper på skadenummret som de borde ha arktverat?

Vid en försäkringsreparation så är man som husägare själv byggherre. Dvs. kvaliten på det utförda arbetet är en fråga mellan byggföretaget och husägaren. Detta inser man oftast inte efterssom byggaren oftast utses och kallas dit av bolaget som också sköter det mesta av betalningsjobbet.

Men försäkringsbolaget har inget ansvar för utförandet. Det är husägarens problem precis som om jag själv hade valt ut en byggare för en ombyggnad av huset. Enda läget där bolaget går in är om utförandet är så dåligt att de riskerar ett nytt skadefall på samma hus (typ dåligt utfört VVS jobb).

Eftersom föräldrarna varit formella byggherrar borde de också fått fakturor och annan dokumentation på utfört arbete. Om denna dokumentation (av något skäl) kommit på avvägar återfinns den säkert hos F-bolaget.

Ifall ni anlitar samma bolag idag har ni GEMENSAMT intresse att er advokat får tillgång till fakta inför tvist, som till stor del bekostas av rättsskydd från samma försäkring. Kan man åtminstone tycka.

Tack för goda råd! :)

Jag ska ringa försäkringsbolaget...

Sedan återkommer jag kanske utifrån vad som står i deras papper (mamma och pappa har, om de sparat nåt, ingen koll på var det isf finns).

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.