1 571 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Vad är man skyldig att hålla reda på?
För en tid sedan fick en god vän till mig en räkning från ett elbolag han inte har använt på två år. Det var en slutfaktura de hade glömt att skicka isamband med att deras relation avslutades. Och eftersom 3 år är preskribtionstiden på detta var han väl vad jag förstod skyldig att betala denna.
Men nu till min fundering: Jag flyttade för 1,5 år sedan, och har således ingen eftersändning av min post längre. Om liknande scenario skulle hända mig, vad händer då? Ponera att räkningarna dimper ner i brevlådan i vårt gamla hus och den nya ägaren bara kastar bort "skiten". Vad händer då? Om han gör likadant med påminnelser och krav, och slutligen kronofogdens krav, kan jag då bli prickad och få en betalningsanmärkning utan att veta om det?!?!!? Eller kollar fogden upp var jag bor idag innan det är "kört"
I vanliga fall är man ju skyldig att hålla reda på vilka räkningar man BRUKAR få, men i ett sånt här fall undrar jag hur det funkar.
Måste poängtera att detta inte är ngt som har hänt, jag bara måste ha ngt att oroa mig för
Men nu till min fundering: Jag flyttade för 1,5 år sedan, och har således ingen eftersändning av min post längre. Om liknande scenario skulle hända mig, vad händer då? Ponera att räkningarna dimper ner i brevlådan i vårt gamla hus och den nya ägaren bara kastar bort "skiten". Vad händer då? Om han gör likadant med påminnelser och krav, och slutligen kronofogdens krav, kan jag då bli prickad och få en betalningsanmärkning utan att veta om det?!?!!? Eller kollar fogden upp var jag bor idag innan det är "kört"
I vanliga fall är man ju skyldig att hålla reda på vilka räkningar man BRUKAR få, men i ett sånt här fall undrar jag hur det funkar.
Måste poängtera att detta inte är ngt som har hänt, jag bara måste ha ngt att oroa mig för
Jag är helt övertygad att kronokalle skickar till den address du är mantalskriven på. Fungerar posten fram till dig på denna address ska det vara lugnt.
För visst är det väl så, att det inte blir ngn prick ifall man reagerar omedelbart på kronofogdens första betalningsanmaning
För visst är det väl så, att det inte blir ngn prick ifall man reagerar omedelbart på kronofogdens första betalningsanmaning
Helt rätt på båda.Mikael_L skrev:
KFM måste delge dig betalningsföreläggandet vilket innebär att de kommer att skicka ut en delgivningsman som personligen överlämnar brevet om du inte skickar in delgivningskvittot som medföljer det första brevet.
Jag råkade ut för detta en gång i samband med att jag hade hyrt en övernattningslägenhet under en tid. Fick en faktura efter ett halvår på 4 kubik villaolja! Jag ringde och påpekade att jag minsann inte beställt nån villaolja. Då sa de "oj, det har visst blivit nåt fel, men du har visst en elräkning som inte är betald" 
Nån påminnelseavgift eller ränta ville jag inte veta av, och det slapp jag också
Nån påminnelseavgift eller ränta ville jag inte veta av, och det slapp jag också
Redan inkassobolagen brukar göra en mantalsskrivningskoll innan de skickar ett inkassokrav för äldre fordringar, just därför att det är så vanligt att adressaten flyttat. Och det är steget innan kronofogden, och kan aldrig generera några betalningsanmärkningar.
Klicka här för att svara