Hej, en del firmor som skickar byggdelar begränsar rätten till ersättning/reklamation för dold transportskada till 7 dagar. Hur stämmer det överens med konsumentköplagen eller för den delen distansavtalslagen?

Är man rökt om man packar upp grejerna två veckor efter leverans och upptäcker skada då?

Reklamationsrätten har att göra med produkten isig och inte med transporten. Du har som konsument 3 års reklamationsrätt för ursprungsfel. Att lastbilschaffis en eller lagerpersonalen är oaktsamma har ju inget med ursprungsfel att göra. Därav så brukar man ha 7 dagars rätt till reklamation/ersättning för transportskada mot transportbolaget. Det är därför viktigt att man alltid tar imot material och kontrollerar materialet omgående.

Men tillverkaren är ju ansvarig för transporten till mig. Hur vet man då att det inte är på deras lager som skadan inträffade, tex?

Hittar inget på KOV:s site.

Citerar ur konsumentköplagen:

"

20 § Frågan om varan är felaktig skall bedömas med hänsyn till dess beskaffenhet när den avlämnas. Säljaren svarar för fel som har funnits vid denna tidpunkt, även om felet visar sig först senare.
Om köparen underlåter att i rätt tid hämta eller ta emot en vara som hålls tillgänglig för hans räkning, svarar säljaren dock inte för försämring som inträder därefter och som beror enbart på varans egen beskaffenhet.
Uppkommer en försämring av varan efter avlämnandet, skall varan anses felaktig om försämringen är en följd av säljarens avtalsbrott.

20 a § Ett fel som visar sig inom sex månader efter det att varan avlämnades skall anses ha funnits vid avlämnandet, om inte annat visas eller detta är oförenligt med varans eller felets art.
Vid köp av byggnadsdelar som är avsedda att utgöra en huvudsaklig del av ett en- eller tvåbostadshus gäller vad som sägs i första stycket fel som visar sig inom två år efter avlämnandet. Lag (2004:553)."

Avlämning är enligt paragraf 6 när jag har fått den, inte när säljaren skickat den till fraktbolaget.

Skall se om jag kommer ihåg att ringa KOV och fråga imorgon.

Alltid lika härligt med lagtexter.. går att tolka lite fritt :)

Njaa.. är det inte så att en vara som transporteras till dig är ditt ansvar i samma ögonblick som den lämnar leverantörens lager. Säljaren tillhandahåller frakt som en service, men ansvaret för transporten ligger på köparen (tror jag). Det innebär i så fall att transport företaget transporterar gods som är ditt. Och fel som uppstår under transporten är en fråga mellan dig och transportföretaget.

Ja, är det inte så att företaget säljer varan och står för den. Du är fri att hämta den på plats, men av praktiska skäl anlitas vanligen ett transportföretag. Detta sker dock på på Din bekostnad (om det inte står "leverans fritt <hemadressen>).

Som jag ser det faller transportskadan under reklamation av denna tjänst, inte varan. Och jag tror dessutom att det enligt KKL skall "reklameras utan dröjsmål" eller "inom skälig tid". Underlåter man att packa upp och kontrollera inom en vecka så tror jag nog man får svårt att reklamera något. Men om det skall reklameras så är det ju till transportföretaget, och har Du betalat för transporten (även om säljaren beställt den) så är det nog inte mycket säljaren har med saken att göra.

Möjligen om transportföretaget kommer fram till att varan var bristfälligt packad eller omöjligen kan ha fått skadan i transporten så kan det vara ett case att gå på säljaren, med transportföretagets utredning i ryggen.

Kanske speciella regler för privatpersoner men annars bör följande gälla.

Vem son bär kostnaden och risken styrs av leveransvikoret. Om man då vill att säljaren bär risken så brukar varan kosta lite mera, likaså gäller frakten. Vanligt är att säljaren väljer ex works/fritt säljarens lager då får köparen ta både risken o frakten.

http://www.tullverket.se/sokordao/l/leveransvillkor.4.4ab1598c11632f3ba9280006017.html

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.