6 542 läst ·
8 svar
7k läst
8 svar
Servitut - Hur?
Har nu upptäckt stora problem med våran grävda brunn och vi har tittat på att borra en ny. Sen kom vi på tanken att försöka prata med grannen om att koppla på oss på hans borrade brunn i stället (om hans vattenmängd räcker).
Om han går med på det, hur gör man rent praktiskt med ev servitut m.m. Vad kostar det? Någon som har förslag på ett bra avtal för elförbrukning m.m?
Om han går med på det, hur gör man rent praktiskt med ev servitut m.m. Vad kostar det? Någon som har förslag på ett bra avtal för elförbrukning m.m?
Du måste börja med att tänka igenom vad ett sådant avtal skall innehålla.
Dels att koppla in sig, vilket troligen innebär grävning på grannens mark.
Sedan klarlägga vem som står för underhållet. och dela på elkostnaden för pumpen, etc.
Och vad händer när brunnen behöver borras om.
Och gemensamt vatten orsakar ofta osämja. Tex vattnet tar slut för första gången, orsak, vad göra, etc,
Om man tänker sig in i grannens kläder, varför skulla han gå med på ett sådant avtal som inte ger honom någonting, utan bara risker och möjliga problem i framtiden. Kanske genom att betala honom halva kostnaden för en ny brunn. Om ni inte har något annat som han vill ha, förstås.
De ändrade hanteringen av servitut för en tid sedan, tror det är lantmäteriet nu förtiden. Kostnaden för för att registera ett servitut trot jag var 400:- när jag gjorde det 2006.
Ett servitut är ett avtal som vem som helst kan skriva, det viktiga är att man ät tydlig, skriver vad man har kommit överens om och tänker igenom/skriver ner alla aspekter. Underhållsansvar, hur länge servitutet skall gälla, vad händer vid problem, osv.
Dels att koppla in sig, vilket troligen innebär grävning på grannens mark.
Sedan klarlägga vem som står för underhållet. och dela på elkostnaden för pumpen, etc.
Och vad händer när brunnen behöver borras om.
Och gemensamt vatten orsakar ofta osämja. Tex vattnet tar slut för första gången, orsak, vad göra, etc,
Om man tänker sig in i grannens kläder, varför skulla han gå med på ett sådant avtal som inte ger honom någonting, utan bara risker och möjliga problem i framtiden. Kanske genom att betala honom halva kostnaden för en ny brunn. Om ni inte har något annat som han vill ha, förstås.
De ändrade hanteringen av servitut för en tid sedan, tror det är lantmäteriet nu förtiden. Kostnaden för för att registera ett servitut trot jag var 400:- när jag gjorde det 2006.
Ett servitut är ett avtal som vem som helst kan skriva, det viktiga är att man ät tydlig, skriver vad man har kommit överens om och tänker igenom/skriver ner alla aspekter. Underhållsansvar, hur länge servitutet skall gälla, vad händer vid problem, osv.
Man skiljer mellan officialservitut och avtalsservitut. Till en så allvarsam sak som vattenförsörjning bör man absolut begära lantmäteriförrättning och officialservitut. Proceduren är inte alls så dyr som många tror. Lantmäterimyndigheten har för vissa enklare ärenden fast taxa.
Avtalsservitut består i stort sett bara är ett enkelt avtal utan annan myndighetsinblandning än att man ber inskrivningsmyndigheten förvara det. Avgiften är för närvarande 375 Skr.
Avtalsservitut består i stort sett bara är ett enkelt avtal utan annan myndighetsinblandning än att man ber inskrivningsmyndigheten förvara det. Avgiften är för närvarande 375 Skr.
Nja,såå dåligt är inte ett inskrivet avtalssevitut.Det har stor tyngd.
Vad gäller brunner finns flera varianter. Jag tycker nog att OM ni får grannarna att går med på det (jag skule aldrig vilja dela brunn) så är nog en gemensamhetsanläggning det vettigaste. Det innebär att ni ärtvå delägare som ansvarar för och delar alla kostnader för brunnen.
Det är Lantmäteriet som upprättar både servitut och gemensamhetsanläggningar och vi kontakt med em så får ni goda råd om hur ni skall göra.
Men, som sagt, det viktigaste är att fråga grannarna först. Och bli inte besvikna om de säger nej. De skulle faktiskt jag göra.
Vad gäller brunner finns flera varianter. Jag tycker nog att OM ni får grannarna att går med på det (jag skule aldrig vilja dela brunn) så är nog en gemensamhetsanläggning det vettigaste. Det innebär att ni ärtvå delägare som ansvarar för och delar alla kostnader för brunnen.
Det är Lantmäteriet som upprättar både servitut och gemensamhetsanläggningar och vi kontakt med em så får ni goda råd om hur ni skall göra.
Men, som sagt, det viktigaste är att fråga grannarna först. Och bli inte besvikna om de säger nej. De skulle faktiskt jag göra.
Ma borde också komma överens vad man får använda vatten till, t.ex vattna trädgård? Gräsmattan ?? Och vad gör man om saltvatten har trängt i brunnen ??
Tycker som så många andra, gemensamt vatten kan bara leda till problem !!! Skulle också säga nej !!
Ävn om du kommer väl övrens med dagens granne, vad händer om han sälger sitt hus ?
Tycker som så många andra, gemensamt vatten kan bara leda till problem !!! Skulle också säga nej !!
Ävn om du kommer väl övrens med dagens granne, vad händer om han sälger sitt hus ?
Servitut följer fastigheten, oavsett vem som är ägare. I vissa udda situationer faller dock avtalsservituten inte lika tungt vägande som officialservitut.
Som Hemmakatten redan tipsat är gemensamhetsanläggning ett gott elternativ. Då får man en bra juridisk beredskap för framtida förvaltning och underhåll. GA baseras också på myndighetsbeslut av samma dignitet som officialservitut.
Som Hemmakatten redan tipsat är gemensamhetsanläggning ett gott elternativ. Då får man en bra juridisk beredskap för framtida förvaltning och underhåll. GA baseras också på myndighetsbeslut av samma dignitet som officialservitut.
Ok! Tack för alla svar!
Jag har kollat på att borra en egen med ROT-avdrag och det blir "bara" 15000 på ett projekt som kommer landa någonstans på 65-70 000. Bor på ett knepigt ställe där "borrarn" tyckte att jag skulle räkna med 80m hål och tryckning. Varje meter grundare var bara ett stort ekonomiskt plus, inget man abslout skulle räkna med.
Och vad händer om man sätter igen grannens brunn när man trycker sin egen? Vem betalar det? Eller om hans vatten försvinner.... Nu är inte jag någon expert men jag har "hört" att det inte är jätte ovanligt.
Jag har kollat på att borra en egen med ROT-avdrag och det blir "bara" 15000 på ett projekt som kommer landa någonstans på 65-70 000. Bor på ett knepigt ställe där "borrarn" tyckte att jag skulle räkna med 80m hål och tryckning. Varje meter grundare var bara ett stort ekonomiskt plus, inget man abslout skulle räkna med.
Och vad händer om man sätter igen grannens brunn när man trycker sin egen? Vem betalar det? Eller om hans vatten försvinner.... Nu är inte jag någon expert men jag har "hört" att det inte är jätte ovanligt.
Klicka här för att svara