6 453 läst ·
4 svar
6k läst
4 svar
Staket regler
Hej på er!
Jag bor på en hörn tomt och undrar vad jag ska tänka på när jag smäller upp nytt staket här till våren.
I och med hörn tomten, hur högt får staketet vara och om någon vet, kan staketet höjas X antal meter från korsning?
Måste bygglov sökas?
Mycket glad och tacksam för svar
Mvh Robel
Jag bor på en hörn tomt och undrar vad jag ska tänka på när jag smäller upp nytt staket här till våren.
I och med hörn tomten, hur högt får staketet vara och om någon vet, kan staketet höjas X antal meter från korsning?
Måste bygglov sökas?
Mycket glad och tacksam för svar
Mvh Robel
Normalt sett behöver man inte bygglov för staket, men det finns en del regler som kan variera mellan olika kommuner (och jag tror detaljplaner) om höjd och hur mycket staketet får "täcka" innan det kallas plank. I hörn med gatukorsning utanför kommer en del trafiksäkerhetsaspekter in också.
Slå en signal till bygglovsenheten i din kommun så kan de säkert berätta hur det fungerar just där.
Slå en signal till bygglovsenheten i din kommun så kan de säkert berätta hur det fungerar just där.
Medlem
· Västra Götaland
· 135 inlägg
Det ska vara 30 eller 33 % luft för att vara ett staket annars betraktas det som plank. 1,10 cm utan byggnadslov, Göteborg, centralt.
50% genomsyn rakt framifrån kallas stängsel och mindre genomsyn plank. Höjden på plank utan bygglov varierar mellan olika kommuner. Vid hörnet av din tomt kan trafiksäkerhets delen komma in så där vet jag inte vad som gäller.
Ring till kommunen och hör efter.
Ring till kommunen och hör efter.
Klicka här för att svara