5 652 läst ·
17 svar
6k läst
17 svar
Stämma Tradera skojare?
Tipset att stämma oseriösa säljare kommer faktiskt från Traderas egen kundtjänst så de som tycker att det är ett dåligt tips kan ju kontakta Traderas kundtjänst.
Egentligen borde det vara Tradera som redde ut problemen. De kan inte ådöma någon ett skadestånd men de kunde varna och utesluta säljare som t.ex. ger felaktiga beskrivningar. Jag har köpt i ett år på Tradera men problemet har ökat.
Att många mister arbetet eller sjukersättning i dessa dagar och tvingas sälja ut sina tillhörigheter för att få ekonomin att gå ihop skall inte drabba köpare på Tradera utan de måste lösas politiskt!
Att säljare gör misstag kan man förstå men de som vägrar rätta till dem är de som är det verkliga problemet.
Dessa skojare tjänar pengar på att många bara rycker på axlarna och låter saken bero för att köparen själv vill undvika dåligt omdöme och Tradera som enda åtgärd bara skickar ett mesigt brev till säljaren.
Står det t.ex. bra skick så är det inte rimligt att flera delar är trasiga.
Köper du på Blocket så tittar du oftast själv på varan men här är du beroende av säljarens ärlighet.
Nu tror jag nog de flesta säljare vill undvika att bli stämda i domstol men det är trots allt en möjlighet som finns och är det oresonliga så skall man utnyttja den möjligheten.
Om fler gav sig tid att stämma Tradera säljare skulle färre våga ljuga om sina objekt.
Egentligen borde det vara Tradera som redde ut problemen. De kan inte ådöma någon ett skadestånd men de kunde varna och utesluta säljare som t.ex. ger felaktiga beskrivningar. Jag har köpt i ett år på Tradera men problemet har ökat.
Att många mister arbetet eller sjukersättning i dessa dagar och tvingas sälja ut sina tillhörigheter för att få ekonomin att gå ihop skall inte drabba köpare på Tradera utan de måste lösas politiskt!
Att säljare gör misstag kan man förstå men de som vägrar rätta till dem är de som är det verkliga problemet.
Dessa skojare tjänar pengar på att många bara rycker på axlarna och låter saken bero för att köparen själv vill undvika dåligt omdöme och Tradera som enda åtgärd bara skickar ett mesigt brev till säljaren.
Står det t.ex. bra skick så är det inte rimligt att flera delar är trasiga.
Köper du på Blocket så tittar du oftast själv på varan men här är du beroende av säljarens ärlighet.
Nu tror jag nog de flesta säljare vill undvika att bli stämda i domstol men det är trots allt en möjlighet som finns och är det oresonliga så skall man utnyttja den möjligheten.
Om fler gav sig tid att stämma Tradera säljare skulle färre våga ljuga om sina objekt.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Om det är saker som är trasiga så tycker jag definitivt man skall höja tonläget - även om man inte tar det så långt som till rätten i slutändan...
Om en vara beskrivs som "i bra skick" - men sedan har lite repor eller dylikt - det anser jag att man få leva med.
Det är dock svårt att uttala sig om trådens fråga "Hur stor chans har jag att få rätt" - om man inte vet vad ärendet gäller samt att uttala sig om riskerna om man inte vet hur mkt pengar det gäller...
/K
Om en vara beskrivs som "i bra skick" - men sedan har lite repor eller dylikt - det anser jag att man få leva med.
Det är dock svårt att uttala sig om trådens fråga "Hur stor chans har jag att få rätt" - om man inte vet vad ärendet gäller samt att uttala sig om riskerna om man inte vet hur mkt pengar det gäller...
/K
Traderas kundtjänst ger man ju också mycket för 
Man kan sammanfatta det som följer är det inte olagligt typ knark eller bevisat stöldgods så skiter de fullständigt i din klagan. Dvs du kan lika gärna åka till Jerusalem och klaga inför muren, du kommer få samma respons ungefär.
Det de bryr sig om är intäkter och nästan inget annat.
Följaktligen skulle jag inte heller ge mycket för deras råd angående juridik.
Är det ett företag du köpt av så är allt lugnt eftersom du har rätten på din sida (konsumentköplagen) medan om du köper av en privatperson så kommer dennes tolkningar likställas med dina. Med andra ord så kanske kranen var fräsch för honom eftersom hela hans gård ser ut som de i "rent hus" medans DU då sitter i din nybyggda kåk där allt glänser. Allt detta måste vägas in och att då chansa med domstol osv det är helt enkelt inte värt det i de flesta fallen för småsummor.
Det som däremot borde ske är att tradera noterar klagomål/säljare och för många = varning till köparen/säljare men just nu så finns inget sådant utom i våldsamma övertramp typ bedrägeri.
Man önskar ju att rättsläget vore ett annat men tyvärr så är det svårt att få nåt ut av det hela som det ser ut idag.
Man kan sammanfatta det som följer är det inte olagligt typ knark eller bevisat stöldgods så skiter de fullständigt i din klagan. Dvs du kan lika gärna åka till Jerusalem och klaga inför muren, du kommer få samma respons ungefär.
Det de bryr sig om är intäkter och nästan inget annat.
Följaktligen skulle jag inte heller ge mycket för deras råd angående juridik.
Är det ett företag du köpt av så är allt lugnt eftersom du har rätten på din sida (konsumentköplagen) medan om du köper av en privatperson så kommer dennes tolkningar likställas med dina. Med andra ord så kanske kranen var fräsch för honom eftersom hela hans gård ser ut som de i "rent hus" medans DU då sitter i din nybyggda kåk där allt glänser. Allt detta måste vägas in och att då chansa med domstol osv det är helt enkelt inte värt det i de flesta fallen för småsummor.
Det som däremot borde ske är att tradera noterar klagomål/säljare och för många = varning till köparen/säljare men just nu så finns inget sådant utom i våldsamma övertramp typ bedrägeri.
Man önskar ju att rättsläget vore ett annat men tyvärr så är det svårt att få nåt ut av det hela som det ser ut idag.
Klicka här för att svara