15 702 läst ·
24 svar
16k läst
24 svar
Ge bort del av fastiget som gåva
Jag mailade skatteverket och de svarade att det räckte att man var delägare i en fastighet. Hittar inget om någon minimigräns. Är man två som delar på en fastighet får ju båda dra av 50.000 kr fastän båda bara äger 50%.
/John
/John
Kan hundar äga fast egendom?
Hundar kan inte äga fast egendom, och dessutom betalar de som regel ingen inkomstskatt som kan reduceras genom husavdraget.
Det är därför ingen större mening med att börja skriva över fastigheterna på sina barn etc så vida de inte arbetar och inte har egna hus som de tänkte göra jobb på.
Typ fördela A-inkomster. Jag börjar inse vad moderaterna menar med "arbetslinjen"...

Jag gav bort halva min fastighet till min sambo och vi gick bara till banken som fixade allt för en liten spotstyver.... Alla papper i orning utan besvär... kostade en tusenlapp drygt tror jag, plus dom 825 kronorna.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Om hans pappa med promilleandel skulle avlida?
Då brinner väl ändå inte ROT-avdraget inne...

Då brinner väl ändå inte ROT-avdraget inne...
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Tänker mer på risken att man då får in en annan arvinge som delägare. Även en arvinge som äger en halv promille kan tvinga fram en försäljning på auktion. Bara som exempel på vad en oönskad delägare kan ställa till med.
Men tänk: Om den ohängde brodern tvingar fram auktion missar han juh det fina ROT-avdraget ....
"Jag antar att det ska skrivas ett gåvobrev enligt konstens alla regler; Bland annat ska inte gåvan ges vidare som arv om mottagaren skulle avlida utan då ska gåvogodset återgå i min ägo.."
Kopierat ur TS fråga...
Kopierat ur TS fråga...
Klicka här för att svara