Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Hej,

Någon som vet vad som står i lagen om att anlägga soptipp o bergskross i ett villaområde?

Har precis tillsammans med alla som bor i ett stort villaområde fått veta att en näringsidkare köpt mark av kommunen för att starta detta. Jag tycker det är konstigt att det inte finns regler kring damm och partikelförorenioingar samt avfalllukt mm mm .

Finns det något juridiska att sätta emot?

Den tilltänkta verksamheten ligger mindre än 100 meter från säkert 1000 villor/radus med mycket barn. 250 lastbilar/dygn kommer åka in i området. Buller och ffa partiklar från krossning av sten. Damm i luften. En 30m hög kulle kommer byggas......

Vad vi fått info om är det länsstyrelsen om godkänner verksamhet. Eftersom ingen info nått ut till boende så finns ännu ingen direkt opinion, vilket jag hoppas förändras. Någon som har tips/råd?

Är nyfiken vilket område det rör sig om. Är det i Alsike och deponin för schaktmassor det pratats om där i utkanten av området?

Som jag förstod det där så var även kommunen emot det men att det var länsstyrelsen som beslutade.

Jag skulle vilja se hur man får rum med 1000 villor/radhus inom 100 meter från en tänkt soptipp och stenkross...

Det finns en rad olika regler vad gäller just soptippar och stenkrossar, och det finns allvarligt talat inte en chans att man får anlägga en soptipp så nära bostäder som beskrivs här. Möjligen en deponiplats för schaktmassor eller liknande, men det är inte en soptipp. När det gäller stenkrossar så finns det rätt många regler som anger vilka bullernivåer som måste hållas i omkringliggande bostäder. En 30m hög kulle kan där vara till stor hjälp för att skärma av bullret effektivt.

Som vanligt handlar det om att sätta en väldig press på politikerna. Försök hitta ett parti som lovar att stoppa detta om de vinner nästa val, och tvinga sedan de andra partierna att inse att det är många röster de spelar om. Överklaga alla beslut till alla instanser som är möjligt.

I en ytterligare hårdhänt opinion så kan man börja bojkotta de företag som tänker etablera verksamhet där, de åkerier som väljer att köra för verksamheten där ser man till att kontrakten sägs upp med på alla andra ställen, byggfirmor som tar kross från det stället fryses ute från upphandlingar etc. Är det 1000 berörda villaägare finns det en väldig massa "power" hos en rad olika företag och organisationer. Det är väldigt osvenskt att bete sig på ett sådant sätt, men det är till syvende og sidst den sista utvägen man har, och den kan vara väldigt effektiv om många står enade.

Swetrot skrev:
Jag skulle vilja se hur man får rum med 1000 villor/radhus inom 100 meter från en tänkt soptipp och stenkross...

./quote]

....nu var det väl iofs rätt uppenbart att det var 100m från ett OMRÅDE med 1000 villor/radhus.

Ja precis, det är nog inte riktig 1000, runt 750 tror jag. DÄR området sträcker sig från där de planerar stenkross o utåt. SJÄLVFALLET får inte alla villor plats närmast, men alla gränsvärden för buller, partiklar mm lär ju anpassas efter de som är närmast.

Ja, det handlar om Alsike. Bor du också i närheten?

Swetrot skrev:
Det finns en rad olika regler vad gäller just soptippar och stenkrossar, och det finns allvarligt talat inte en chans att man får anlägga en soptipp så nära bostäder som beskrivs här. .
Jasså, varför?

galaxenspresident skrev:
Är nyfiken vilket område det rör sig om. Är det i Alsike och deponin för schaktmassor det pratats om där i utkanten av området?

Som jag förstod det där så var även kommunen emot det men att det var länsstyrelsen som beslutade.
Enligt den information som vi fått handlar det inte om deponi utan stenkross och soptipp.

Åsa76 skrev:
Jasså, varför?
Det räcker inte med att kommun och länsstyrelse säger ja till en soptipp. Det är en miljöfarlig verksamhet som måste prövas av miljödomstolen och där miljöbalken gäller. Miljöbalken i vår svenska lagstiftning är rätt bra, därför att det är den som vill bedriva verksamheten som måste visa att de boende inte drabbas av odörer, av att gifitigt lakvatten hamnar i deras trädgårdar, och inte stoft och damm sprider sig över bostadsområdet etc. Just från soptippar är sådant viktigt eftersom det kan finnas t.ex. bakterier och mögelsporer i damm därifrån.

100m låter som ett alldeles för kort avstånd mellan en soptipp och bebyggelse. Men 500m börjar låta som att det kanske är görbart, och 7-800m är nog definitivt OK. Det många som bor så nära en soptipp. Därför är det inte helt oviktigt med avstånd och hur många som rimligen är sakägare.

En stenkross låter mycket, och det är dess största problem om inte verksamheten är tänkt att vara storskalig med stora lagerhögar som dammar. Med en effektiv bullerdämpning, t.ex. i form av en jordvall, och restriktioner att arbete endast får ske dagtid på vardagar, så kommer man inte höra särskilt mycket från den om avståndet är 100m eller mera.

"På tis den 6 maj kl 18:30 håller ABT Transport ett möte i skolan", har jag hört ryktas.

Jag är lite upprörd över att jag som fastighetsägare och villabyggare i området som eventuellt kommer att påverkas av deponin inte informerats om detta. Även om jag bygger uppåt 700 meter från den tilltänkta platsen.

Planerna verkar ha varit kända ett tag iallafall.
En tidningsnotis:
http://www2.unt.se/avd/1,1786,MC=72-AV_ID=717249,00.html

Swetrot skrev:
Som vanligt handlar det om att sätta en väldig press på politikerna. Försök hitta ett parti som lovar att stoppa detta om de vinner nästa val, och tvinga sedan de andra partierna att inse att det är många röster de spelar om. Överklaga alla beslut till alla instanser som är möjligt.
De stora partierna verkar iallfall inte vilja lägga sig i ett enskilt ärende som detta:
http://knivsta.yourvoice.se/Fragepanelen_3_2007.asp?page=question
Klicka på "frågor och svar" och sedan "Alsike bakom Industriområdet"

Sådär, nu srev jag också under protestlistan! Galaxen - dags att ta fram terrier-takterna igen?
:)

Jag tror inte det handlar om att de "inte vill lägga sig i" utan snarare att de inte bör/får uttala sig om ett ärende under utredning. För mig känns det snarare som ett professionellt agerande från en sittande politiker. De sitter alltid i kläm i en sånhär situation.

Nu hoppas jag dock, som blivande Alsikebo, att de inte tillåter deponiverksamheten!

Den behöver dock inte bli så inkräktande om företaget får till sina bullervallar som de måste. De kommer ju att ha ganska strikta bullerkrav stälda på sig och om de inte kan hålla dem så kommer de inte att få fortsatt tillstånd. Så funkar det i alla fall för den bergtäkt som ligger i anslutning till mina föräldrars fastighet.

T
Jag tänkte det kanske vore bra att kontakta UNT och be de skicka en repporter till informationsmötet på tisdag. Jag ska mejla dem men det är bra att fler mejlar eller ringer. Emailadress till Uppsala Nya Tidnings nyhetstips är:
72018@unt.se Telefon till deras växel: 018-478 00 00

Man kan hänvisa tidningen till följande länk också där finns all information:
http://alsikeknivsta.googlepages.com

Ja, mer information måste ju ut. Vi fick ett blad i brevlådan nu om detta. Vi har inte kännt till det tidigare, det är svårt att hitta info om man letar - förutom artikel i UNT.

Jag tror man skall tipsa UNT och ev DN och SvD. Vi ligger ju närar stockholm och en miljöskandal kanske stundar. Jag blir lite bekymmrad över den lilla info vi villaägare fått, det vibbar för mig att företaget vill mörka och om inga klagar pga ingen info kommer ju länsstyrelsen godkänna. finns ingen opinion är det väl ok med bergskross. Man skall då tillägga att Alsike nu ligger inträngt mellan järnväg och E4 så vi har redan nu rättså mycket buller och troligtvis höga partikelhalter i luften. jag håppas att en verksamhet som denna inte håller i miljöhänseende om de mäter luft.

Jag tror vi eventuellt även skall kontakta föreningar såsom länets luftvårdsförbund:

http://slb.nu/lvf/

Vi rustar för strid!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.