932 läst ·
4 svar
932 läst
4 svar
Köpa hus av släktningar
Är ny både här på forumet och i husköpar världen, samt att min familj lider av problem med det svenska språket då det gäller skrift, så please be gentle =)
Jag och min sambo har tittat på en del hus på sistone och ratat alla ganska snabbt, beroende på diverse saker. Nu har vi fått erbjudande om att köpa min farfars Älvsbyhus byggt 1985, det som igenteligen är orsak till att vi inte har köpt det är att det är min far och min fars döda systers man som äger huset så det ska se något samtal med den andra parten.
Vi har iaf haft en mäklare att värdera huset, och vi är villiga att betala det värderade priset - (minus) mäklararvodet. Detta för att det ska bli rättvist mot mina syskon.
Besiktning kommer att utgå pga att det är min farfar och far som byggt huset (både varit husbyggare). Kryp grunden är inspekterad för ca 3veckor sedan och då fanns det inga tecken till röta, mögel eller andra otrevligheter (värt att notera att huset inte har någon avfuktare, dom la dock ner redigt med jobb på grunden med ordentligt med sand, plastmatta, och sen nämde farsan om nå konstiga rör i backen också, ska fråga han mer om detta senare).
Vi har gått igenom huset i övrigt med min pedantiska fader och enda vi kunde klaga på direkt var att pannan inte var i bästa skick men det fixade farfar direkt och beställde fjärrvärme som han gladeligen betalade. Även noterades det att Spis, Ugn och diskmaskin inte är utbytta på ett bra tag men det är inga större problem att byta ut precis.
Kan vi spara pengar på något mer än mäklararvodet? hur är det med köpebrev och köpekontrakt eller vad det nu heter? Finns det några bra mallar att ladda ner eller köpa?
Finns inga lån eller annat på huset kan väl vara värt att noteras också.
Mer tipps mottages gärna.
säkert jävligt kladdig och oförståelig text.
Jag och min sambo har tittat på en del hus på sistone och ratat alla ganska snabbt, beroende på diverse saker. Nu har vi fått erbjudande om att köpa min farfars Älvsbyhus byggt 1985, det som igenteligen är orsak till att vi inte har köpt det är att det är min far och min fars döda systers man som äger huset så det ska se något samtal med den andra parten.
Vi har iaf haft en mäklare att värdera huset, och vi är villiga att betala det värderade priset - (minus) mäklararvodet. Detta för att det ska bli rättvist mot mina syskon.
Besiktning kommer att utgå pga att det är min farfar och far som byggt huset (både varit husbyggare). Kryp grunden är inspekterad för ca 3veckor sedan och då fanns det inga tecken till röta, mögel eller andra otrevligheter (värt att notera att huset inte har någon avfuktare, dom la dock ner redigt med jobb på grunden med ordentligt med sand, plastmatta, och sen nämde farsan om nå konstiga rör i backen också, ska fråga han mer om detta senare).
Vi har gått igenom huset i övrigt med min pedantiska fader och enda vi kunde klaga på direkt var att pannan inte var i bästa skick men det fixade farfar direkt och beställde fjärrvärme som han gladeligen betalade. Även noterades det att Spis, Ugn och diskmaskin inte är utbytta på ett bra tag men det är inga större problem att byta ut precis.
Kan vi spara pengar på något mer än mäklararvodet? hur är det med köpebrev och köpekontrakt eller vad det nu heter? Finns det några bra mallar att ladda ner eller köpa?
Finns inga lån eller annat på huset kan väl vara värt att noteras också.
Mer tipps mottages gärna.
säkert jävligt kladdig och oförståelig text.
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Om ni är överens om köpet behöver ni inte blanda in någon mäklare alls. Det går att genomföra köpet helt på egen hand.
Dock kan det vara lite trixigt. Det måste följa vissa formalia för att köpet ska bli giltigt. En lösning kan vara att låta banken hjälpa er med papprena. Det tar de väl iofs betalt för, men det är kanske det kan vara värt.
Dock kan det vara lite trixigt. Det måste följa vissa formalia för att köpet ska bli giltigt. En lösning kan vara att låta banken hjälpa er med papprena. Det tar de väl iofs betalt för, men det är kanske det kan vara värt.
Jag har precis sålt huset, och jag fixade köparen själv....Tog hjälp av en mäklare med värdering och kontraktskrivning, sen så är han med på mötet med banken och sköter mycket av det praktiska. Det kostade mig 5000:-
Jag tyckte iaf det var värt det...
Jag tyckte iaf det var värt det...
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden