1 289 läst ·
11 svar
1k läst
11 svar
Fel vid slutbes.
Hej
Jag vill bara kolla vad som gäller när besiktningsmannen från Garbo hittade en vägg som lutar 8mm. Enligt AMA får väggarna luta +-5mm. Eftersom att detta är tydligt utanför ramarna så vill jag ha ersättning för felet eftersom att det är en yttervägg som inte går att rikta. Besiktningsmannen sa att eftersom att en lutandevägg inte sänker värdet på huset kommer han inte att ta upp det som en punkt. Det känns som att besiktningsmannen begår tjänsefel då han ej tar upp detta då det tydligt är utanför ramarna som finns. Vad kan en skälig ersättning vara för ett sådant fel.
Hoppas på snabbt svar.
Mvh
Stefan
Jag vill bara kolla vad som gäller när besiktningsmannen från Garbo hittade en vägg som lutar 8mm. Enligt AMA får väggarna luta +-5mm. Eftersom att detta är tydligt utanför ramarna så vill jag ha ersättning för felet eftersom att det är en yttervägg som inte går att rikta. Besiktningsmannen sa att eftersom att en lutandevägg inte sänker värdet på huset kommer han inte att ta upp det som en punkt. Det känns som att besiktningsmannen begår tjänsefel då han ej tar upp detta då det tydligt är utanför ramarna som finns. Vad kan en skälig ersättning vara för ett sådant fel.
Hoppas på snabbt svar.
Mvh
Stefan
Till att börja med så går det visst att göra något åt lutande väggar, även om det är en yttervägg. Men man får börja om från reglingen.
Sedan så är det naturligtvis så att lutande väggar inte skall accepteras, och motsvarar naturligtvis ett sänkt värde i någon form. Nu vet jag inte hur stor väggen är som lutar eller vad de skulle kosta att göra något åt den. Det är till och med rimligt att man kanske väntar till tvåårsbesiktningen med att göra något åt den eftersom det kan sätta sig under den tiden och bli både mer eller mindre lutande, tapeter kan spricka upp i hörnen etc.
Men det skall definitivt in i protokollet!
Sedan så är det naturligtvis så att lutande väggar inte skall accepteras, och motsvarar naturligtvis ett sänkt värde i någon form. Nu vet jag inte hur stor väggen är som lutar eller vad de skulle kosta att göra något åt den. Det är till och med rimligt att man kanske väntar till tvåårsbesiktningen med att göra något åt den eftersom det kan sätta sig under den tiden och bli både mer eller mindre lutande, tapeter kan spricka upp i hörnen etc.
Men det skall definitivt in i protokollet!
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Besiktningsmannen är skyldig att ta upp anmärkningar som du som beställare tar upp, även om besiktningsmannen inte ens anser att anmärkningen är en avikelse. Det ni tar upp skall protokollföras.
Vägrar han så får ni begära en överbesiktning. Ni har begränsad tid att begära överbesiktning.
Vägrar han så får ni begära en överbesiktning. Ni har begränsad tid att begära överbesiktning.
1) Om det inte står i ert avtal med husleverantören att det är toleranserna i AMA som skall efterlevas, så kan ni tyvärr inte stödja er på det argumentet.ssjostrom skrev:Hej
Jag vill bara kolla vad som gäller när besiktningsmannen från Garbo hittade en vägg som lutar 8mm. Enligt AMA får väggarna luta +-5mm. Eftersom att detta är tydligt utanför ramarna så vill jag ha ersättning för felet eftersom att det är en yttervägg som inte går att rikta. Besiktningsmannen sa att eftersom att en lutandevägg inte sänker värdet på huset kommer han inte att ta upp det som en punkt. Det känns som att besiktningsmannen begår tjänsefel då han ej tar upp detta då det tydligt är utanför ramarna som finns. Vad kan en skälig ersättning vara för ett sådant fel.
Hoppas på snabbt svar.
Mvh
Stefan
2) Omständigheterna kring varför besiktningmannen inte tagit upp felet framgår inte därför ger jag följande scenarier:
a.Besiktningsmannen kan ju missat det och då har ni rätt att påtala felet inom 6 månader efter inflyttning. Om ni upptäckt det senare så anses det inte vara så gravt tt ni upptäckt det i tid.
b. Besiktningsmannen upptäckte lutningen men valde att inte ta ta med det som ett fel eftersom avtalet inte är knutet till AMA. Då hade ni rätt att få in det som en beställarkommentar istället.
3) Besiktningsmannen kan aldrig göras ansvarig för att väggen lutar. Detta är något som entreprenören får åtgärda eller ersätta under förutsättning att 2a är uppfyllt. Om det är 2b som är aktuellt så kan ni kanske få en mindre summa från besiktningsmannen om han gjort en felaktig bedömning eller vägrat att ta upp anmärknignen i protokollet. Det är inte heller säkert att entreprenören kommer att ersätta eller åtgärda eftersom den sakkunnige gjort sin bedömning.
Vad kan en skälig ersättning vara för en vägg på 5,80m som totalt lutar 2,32cm på hela längden. Jag anser ju att kostnaden för att åtgärda felet överstiger summan som på 10% (16.750kr) av entreprenadsumman som jag enligt konsument tjänstlagen har rätt att hålla inne tills godkänd slutbesiktning är utförd. Jag har ju trotsallt betalt för att entreprenören skall göra ett fullgott arbete. Vem ska man vända sig till för att få ett pris på felet?
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Om du inte lyckas få det upptaget som en anmärkning i bes, protokollet så kan du inte räkna med vare sig åtgärd eller ersättning.
Om du skall få till en överbesiktning så brinner det i knutarna, du har en begränsad tid att genomföra en överbesiktning. Kommer inte ihåg hur lång tid men det handlar om ett fåtal veckor efter besiktningen.
Om du skall få till en överbesiktning så brinner det i knutarna, du har en begränsad tid att genomföra en överbesiktning. Kommer inte ihåg hur lång tid men det handlar om ett fåtal veckor efter besiktningen.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Och som sagts tidigare i tråden. Det är inget jättejobb att räta upp väggen. Skulle tro att en snickare (kanske helst 2) gör det på 2-3 dagar.
Jag blir lite fundersam över det du skriver om innehållet belopp 16 000, samtidigt låter det som en nyproduktion. Har du fått hela huset byggt för 160 000?
Jag blir lite fundersam över det du skriver om innehållet belopp 16 000, samtidigt låter det som en nyproduktion. Har du fått hela huset byggt för 160 000?
Kanske köpt det stomrest. Vädertätt eller vad det kan tänkas kallas.
Stämmer att det är ett ny byggt Myresjöhus. Jag köpte det stommonterat med färdigt utvändigt av en snickare som Myresjö rekomenderade. Kommer att få in det i protokollet så det är inget bekymmer. Så nu är det bara värdet på arbetet som återstår. Grejen är ju att väggen lutar innåt, dvs om snickaren ska rätaupp den kommer det att saknas gips i taket och i innerhörnen i huset. Har valt att inte ha några lister i takvinklarna så det kommer att bli stora problem att lösa enn upprätning. Enklas tycker jag vore att jag behåller dom 10% som jag håller inne och godkänner felet. Men jag måste veta vem som sätter prislappen på felet.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Att räta upp hela väggen kanske är att ta i, men det går ju att sala på lite på reglarna.
Har svårt att tro att sadla på reglingen lite funkar då fönstersmygarna är gipsade och målade. Samt att i dom angränsand väggarna sitter det fönsterpartier ca 2cm från hörnet. Men då åker han ju även på kostnaden att fixa till målningen efter att han fixat sina fel. Så jag har svårt att tro att 16000kr räcker för att åtgärda detta.
Klicka här för att svara
