48 693 läst ·
18 svar
49k läst
18 svar
Vad exakt är boarea ? och biarea
Står det cirka 76kvm i kontrakt/beskrivning så får det diffa 10%.
Står det bara 76kvm så skall bostaden vara 76kvm.
Hur stor är hela källaren?
Är den 25kvm eller 35kvm?
Är den endast 25kvm så har ju säljaren uppgett fel siffror vilket som, eller hur?
Hur högt i tak är det i badrummet/källaren?
Sen det här med domstol, det är en sak att ha rätt, en helt annan att få rätt.
Men om boarean(eller biarean) inte stämmer så kan du ju alltid slå en signal till mäklaren och deklarera att du inte tycker detta är acceptabelt och vill ha sänkt köpeskilling.
Sen får ju mäklaren ställa sig hur han vill till detta men han bör nog ta kontakt med säljaren och ta en diskussion om det hela. Allt enligt god mäklarsed som det så vackert heter.
Vill du så har du genom din hemförsäkring oftast en gratis genomgång hos en advokat där han/hon kan råda dig.
Dessutom så brukar hemförsäkringen täcka STORA delar av advokatkostnaden. Du behöver ju inte gå till domstol. De flesta väljer att betala efter de fått ett allvarligt brev från en advokatfirma som förklarar hur det hela ligger till.
Står det bara 76kvm så skall bostaden vara 76kvm.
Hur stor är hela källaren?
Är den 25kvm eller 35kvm?
Är den endast 25kvm så har ju säljaren uppgett fel siffror vilket som, eller hur?
Hur högt i tak är det i badrummet/källaren?
Sen det här med domstol, det är en sak att ha rätt, en helt annan att få rätt.
Men om boarean(eller biarean) inte stämmer så kan du ju alltid slå en signal till mäklaren och deklarera att du inte tycker detta är acceptabelt och vill ha sänkt köpeskilling.
Sen får ju mäklaren ställa sig hur han vill till detta men han bör nog ta kontakt med säljaren och ta en diskussion om det hela. Allt enligt god mäklarsed som det så vackert heter.
Vill du så har du genom din hemförsäkring oftast en gratis genomgång hos en advokat där han/hon kan råda dig.
Dessutom så brukar hemförsäkringen täcka STORA delar av advokatkostnaden. Du behöver ju inte gå till domstol. De flesta väljer att betala efter de fått ett allvarligt brev från en advokatfirma som förklarar hur det hela ligger till.
Hej igen
"Hur högt i tak är det i badrummet/källaren?"
ca 2 meter
"Hur stor är hela källaren?
Är den 25kvm eller 35kvm?"
vet ej har lite svårt att se det på ritningarna
ja ska mäta i helgen
återkommer när jag har mätt
"Hur högt i tak är det i badrummet/källaren?"
ca 2 meter
"Hur stor är hela källaren?
Är den 25kvm eller 35kvm?"
vet ej har lite svårt att se det på ritningarna
ja ska mäta i helgen
återkommer när jag har mätt
Nanny Fine
Medlem
· Västra Götaland
· 454 inlägg
Nanny Fine
Medlem
- Västra Götaland
- 454 inlägg
Mätnormerna har också ändrats över tiden. De normer som gäller idag har gällt sedan -89. Man kanske mätte upp huset när det byggdes för länge sedan, på andra förutsättningar, och sedan har den uppgiften (som antagligen kommer från fastighetstaxeringen) aldrig ändrats.......?
Klicka här för att svara