2 636 läst ·
17 svar
3k läst
17 svar
Letar efter en hyresavtalsmall för villa!
Sida 1 av 2
Har letat på nätet lite nu och det enda jag hittat som är gratis är detta. Verkar det ok tycker ni? Antar att det inte spelar någon roll att det står "utformat av villaägarnas riksförbund".
Skulle någon kunna förklara punkt 11 i kontraktet? :blushing:
http://www.villaagarna.se/pls/portal/docs/1/1323175.PDF
Skulle någon kunna förklara punkt 11 i kontraktet? :blushing:
http://www.villaagarna.se/pls/portal/docs/1/1323175.PDF
Redigerat:
Tycker det liknar det jag själv använder för min uthyrning. Bra alltså.
Punkt 11 handlar om att man träffar ett separat särskilt avtal om att hyresgästen avstår sitt besittningsskydd (google för att hitta mall). I vissa fall ska en sådan överrenskommelse godkännas i hyresnämnden. Ett fall när det inte behöver godkännas är när en vanlig person hyr ut sin villa som han sen tänkt flytta in i och bo själv i (dvs om man tex tillfälligt hyr ut sin villa medan man bor ett par år utomlands så ska man inte riskera att hyresgästen hävdar besittningsskydd och man inte kan flytta in som man tänkt när man flyttar tillbaka).
Punkt 11 handlar om att man träffar ett separat särskilt avtal om att hyresgästen avstår sitt besittningsskydd (google för att hitta mall). I vissa fall ska en sådan överrenskommelse godkännas i hyresnämnden. Ett fall när det inte behöver godkännas är när en vanlig person hyr ut sin villa som han sen tänkt flytta in i och bo själv i (dvs om man tex tillfälligt hyr ut sin villa medan man bor ett par år utomlands så ska man inte riskera att hyresgästen hävdar besittningsskydd och man inte kan flytta in som man tänkt när man flyttar tillbaka).
Medlem
· bohuslän
· 252 inlägg
Tror att villan max får uthyras i 4 år för att man skall få avtala bort besittningsskyddet utan hyresnämndens godkännande. Det blir ännu mer problematiskt om du hyr ut en villa som du inte har, eller kommer bo i permanent själv. Då räknas det mer som "vanlig kommersiell" uthyrning.
Jag råder dig att kolla upp detta med besittningsrätt ordentligt innan du ingår avtalet. Det kan bli katastrof om den som hyr inte vill flytta ut om du skulle vilja sälja, ha det själv eller liknande.
Jag råder dig att kolla upp detta med besittningsrätt ordentligt innan du ingår avtalet. Det kan bli katastrof om den som hyr inte vill flytta ut om du skulle vilja sälja, ha det själv eller liknande.
Om inte TS misstycker, vill jag också fråga om uthyrning/hyra av villa.
är det kallhyra man talar om, eller kan man hyra inklusive el, vatten,sophämtning, försäkringar?
Var lägger man hyresnivån. Normalt för att få bidrag till hyran, använder kommunen sina egna lägenheter som prismall. En 2:a kostar här 5600:-/mån. Men villan som skall hyras ut (till familj =4 pers) är på 208 kvm. Vad är rimligt då, med tanke på en del direktörer, som hyrt av bolaget, och blivit eftertaxerade, för att man tagit ut en för låg avgift.
är det kallhyra man talar om, eller kan man hyra inklusive el, vatten,sophämtning, försäkringar?
Var lägger man hyresnivån. Normalt för att få bidrag till hyran, använder kommunen sina egna lägenheter som prismall. En 2:a kostar här 5600:-/mån. Men villan som skall hyras ut (till familj =4 pers) är på 208 kvm. Vad är rimligt då, med tanke på en del direktörer, som hyrt av bolaget, och blivit eftertaxerade, för att man tagit ut en för låg avgift.
Redigerat:
Medlem
· bohuslän
· 252 inlägg
Skulle rekommendera att få hyresgästen att betala alla kostnader förutom försäkringen som det är bäst att ha kontroll på själv. Om du skall stå för villans kostnader så blir den skattegrundade hyresintäkten högre, du får alltså betala de kostnader du specificerar med skattade pengar. (vilket vi försöker undvika....saturnus skrev:
hmmm... om du hyr ut en bostadsrätt i andrahand så får du inte om jag minns rätt ta med ditt lån. Utan bara avgiften.
Men detta känns orimligt med tanke på vad det kostar att hyra en lägenhet så jag har nog missat nått där... Troligtvis vilket också känns rimligt är att man inte får ta ut mer än vad motsvarande hyresrätt kostar...
Men det är gissningar...
Tja det är en bra fråga när det gäller villor, där är det svårt ( för att inte säga omöjligt) att hitta hyresrätter.
Hyresgästföreningen är väldigt griniga.... men en jämförelse med en mostavarande lgh å sen justera lite....
Men detta känns orimligt med tanke på vad det kostar att hyra en lägenhet så jag har nog missat nått där... Troligtvis vilket också känns rimligt är att man inte får ta ut mer än vad motsvarande hyresrätt kostar...
Men det är gissningar...
Tja det är en bra fråga när det gäller villor, där är det svårt ( för att inte säga omöjligt) att hitta hyresrätter.
Hyresgästföreningen är väldigt griniga.... men en jämförelse med en mostavarande lgh å sen justera lite....
Medlem
· bohuslän
· 252 inlägg
Odjuret skrev:hmmm... om du hyr ut en bostadsrätt i andrahand så får du inte om jag minns rätt ta med ditt lån. Utan bara avgiften.
Men det är gissningar...
Hyra ut bostadsrätt är svårare. Det finns en begränsning i vad man får ta ut i hyra på lägenheter, den sk brukshyran. Innebär att du inte får ta mer än en likvärdig kommunal hyresrätt kostar. Om du bor i någonlunda tätbefolkat område är det väldigt svårt att få ekonomi i det hela. De flesta brf föreningar är även väldigt restriktiva i att hyra ut lägenheter då de förlorar kontroll på vad för folk som bor där.
Sen kan man ta ut lite bättre betalt om man hyr ut möblerat. Släng in en soffa och köksmöbler och höj. Vem kan avgöra vad just de möblerna är väda i hyra....
Tack för svar. Jag var på skattemyndigheten, och fick där del av nya regler ang. beskattningen av intäkterna av hyran. Nya regler för i år, anger att schablonavdraget på 12.000 höjs till 18.000:-. Men jag är något undrande över detta, att schablonavdret skulle vara detsamma oavsett hyresnivån? Nog skulle man få dra av de faktiska kostnaderna.
Medlem
· bohuslän
· 252 inlägg
saturnus skrev:Tack för svar. Jag var på skattemyndigheten, och fick där del av nya regler ang. beskattningen av intäkterna av hyran. Nya regler för i år, anger att schablonavdraget på 12.000 höjs till 18.000:-. Men jag är något undrande över detta, att schablonavdret skulle vara detsamma oavsett hyresnivån? Nog skulle man få dra av de faktiska kostnaderna.
Du får även dra av 20% av bruttointäkten.
fex om du får in 100 000 kr i hyresintäkter så drar du av 20% plus 18 000 kr, dvs skattar 30% på 62 000 kr. Har du två hus som hyrs ut får du ändå bara dra av 18 000 som schablonavdrag, men får alltså 20% på bägge husens hyresintäkter.
Skrev du inte fel nu?öringen skrev:
Besittningsrätten vill du väl helst avtala bort?
(Men den som hyr vill nog gärna ha besittningsrätt om han får
Gjorde jag?Mikael_L skrev:
Nä, vi vill inte avtala bort besittningsrätten. Självklart skall man ha rättigheter som hyresgäst. Skulle själv inte vilja bli utkastad när som helst om jag hyrde...
Sen om jag förstått det hela rätt så är inte besittningsrätten lika stark om man hyr villa som i en lägenhet.
Redigerat: