I
Ska köpa ett prefab trähus på totalentreprenad och går nu igenom entreprenadkontrakt samt leveransbeskrivningar från ett par leverantörer.

Avtalen är baserade på ABS 09. Punkt 4 i ABS 09 skulle kunna läsas som att normer ska uppfyllas:
"Om det vid tidpunkten för anbudets avgivande saknas uppgift om visst förhållande som berör entreprenaden, skall detta förhållande antas vara sådant som med hänsyn till omständigheterna kunnat förutsättas vid en fackmässig bedömning."
Räcker detta för att avtala att huset ska byggas enligt och uppfylla gällande regler och normer såsom BBR, BBV eller GVK, Säker Vatteninstallation, el-regler m.m.?

Jag har förstått att jag som byggherre bär det slutliga ansvaret och då vill jag ställa rätt krav på entreprenaden. Har ni något exempel på hur krav på entreprenadens utförande kan tydliggöras bättre?

Den här är bra...

AFD.21 Kvalitetsangivelser
Med tillägg till AF AMA 07 avgör B varas likvärdighet.

i-balk skrev:
Ska köpa ett prefab trähus på totalentreprenad och går nu igenom entreprenadkontrakt samt leveransbeskrivningar från ett par leverantörer.

Avtalen är baserade på ABS 09. Punkt 4 i ABS 09 skulle kunna läsas som att normer ska uppfyllas:

Räcker detta för att avtala att huset ska byggas enligt och uppfylla gällande regler och normer såsom BBR, BBV eller GVK, Säker Vatteninstallation, el-regler m.m.?

Jag har förstått att jag som byggherre bär det slutliga ansvaret och då vill jag ställa rätt krav på entreprenaden. Har ni något exempel på hur krav på entreprenadens utförande kan tydliggöras bättre?
Du kan inte kräva något utöver lagstiftningen och kravet på fackmässighet om du inte avtalat om detta.

BBR och Elsäkerhetsföreskrifterna tillhör lagstiftningen och gäller alltid.

BBV, GVK, Säker Vatten mm är frivilliga såkallade branschregler, som måste avtalas om. Anledningen är att de ställer högre krav än lagstiftningen gör.

Ordet branschregler är lite missvisade, då man ka tro att det är regler som alla i branschen måste följa, men så är det inte. Detta upplyses om på respektives hemsidor.

I
Tack för förklaringen!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.