vi byggde hus med totalentreprenad 08/09. grunden var klar december -08, huset kom på plats 16/3 -09 och slutbesiktigades 20/4-09. vi flyttade in juni -09.

i husavtalet ingick bara grundplattan till huset, inga markarbeten. dessa lejdes bort av oss/husleverantören. men vi betalade.

i avtalet med de som gjorde grunden och dylikt arbete står under beställarens egna åtaganden "ev. fyllnadsmassor, ca 40lass". fortsätter "behövs fyllnadsmassor köpas tillkommer 1000kr/lass. ordnar kund detta planerar vi ut massorna utan kostnad"

står också " muntliga avtal och utfästelser är ej bindande för parterna om inte dessa ges i skriftlig form".

när det diskuterades kring detta med fylle under grundarbetets gång pratade entreprenören om att de skulle se om det gick att få tag i fylle utan att behöva betala för det, eftersom det ibland kan vara så att det sprängs någonstans och de vill bli av med det. mer än så diskuterades inte. i vilket fall, fylle kom på plats, fakturan på totalt 332600kr betalades. sedan var allt frid och fröjd.

men nu har vi fått en faktura på 25000 för "fylle i samband med mark och grundarbeten". denna fakturan kommer inte från samma firma som skötte arbetet med grunden.

på fakturan står också "ber om ursäkt för att dröjt med fakturan...".
ber om ursäkt? dröjt? TVÅ ÅR!

ska vi verkligen betala den fakturan? vi har inget avtal med denna forman, utan det enda avtal som finns är det med husleverantören och det med grundarbetes-entreprenören. alla övriga fakturor är sedan länge betalda.

I konsumenttjänstlagen står (Konsumenttjänstlagen 51§) om särskilda bestämmelser om småhusentreprenad:
"vid småhusentreprenad gäller vad konsumenten påstår har avtalats om 1) arbetets omfattning 2) priset eller grunderna för hur priset bestäms 3) tiden för betalning 4) tiden för arbetets avslutande
om inte annat framgår av ett skriftligt avtal eller av omständigheterna i övrigt"..

jag har tänkt att tala med kommunens konsumentvägledare men jag ville ha lite mer kött på benen innan, någon som vet eller har varit med om liknande?

tack på förhand!

På det du skriver i inlägget så skulll jag nog tolka det som att ni antagligen är betalningsskyldiga, dock bara till er entrepenör. Jag skulle nog kontakta entrepenören för att ta reda på hur det hela ligger till. Om det ex. är den firma som skulle transportera bort materialet från det andra bygget som fakturerar er nu, så kan det ju vara så att de tar en rövare nu, och kanske passar på att få betalt både av er och den andra kunden.

Men rent formellt så tolkar jag det som att formuleringen i ert avtal om 1000kr per lass extra, ger dem rätt att ta betalt, under förutsättning att det har levererats 25 lass till er. Om sedan fakturan kommer via fel firma kan vara en förenkling de gör, vilket väl iofs inte är OK. Men som i praktiken inte spelar så stor roll. Red ut med er entrepenör om vad detta är för något.

Sen kan företag mot konsumet skicka faktura upp till 3 år efter avslutat arbete. Har det gått mer en 3 år kan de ej kräva pengar för gjort arbete. Sen kan man ställa frågan hur seriöst det är att komma såpass långt efter med en faktura eller ej.

Du kan ju jävlas genom att kräva underlag för fakturan, typ 25 st underskrivna körsedlar.

Skumt! fick en likadan faktura idag också, fast på roliga 37000!
även den 2 år försenad.

Det är inte så att någon åker runt och noterar var man gräver, väntar ett par år och skickar sedan en fejkad faktura? Det kan ju vara ett ganska riskfritt sätt att bluffa till sig pengar. Om man blir påkommen är det bara att säga "oj, det blev visst fel, ni kan kasta fakturan".

"västra götaland" Har ni samma leverantör?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.