Jag har en granne av sällan skådat slag vars enda sysselsättning i livet är att bråka med grannar och kommun. Grannen har anmält mitt byggge/fastighet otaliga gånger vad gäller bygglov och diverse annat och det har aldrig gett nåt i slutänden, men det jag börjar bli rejält irriterad på är hur systemet är uppbyggt och vilka extrema väntetider det är för att ett ärende ska komma i hamn. Ett ärende påbörjades 2005 och är ännu inte i mål pga överklaganden och förhalanden från grannen. Dessutom har grannen en klar fördel av att som arbetslös kunna springa runt på alla kontor och tjata på dom, medan jag som har ett jobb inte har tid med sånt. Jag börjar allvarligt fundera på att flytta, men vill naturligvis inte göra det så länge det finns pågående ärenden mot min fastighet. Alla inblandade parter (kommun, länsstyrelse etc.) vet att det är det här som grannen lever för, men eftersom systemet är som det är så kan ingen göra något åt saken.

Jag undrar vad ni skulle göra i min situation samt om någon vet om det är någon lagändring på gång så detta eviga väntande tar slut.

Jag har tyvärr inte sett att det blir någon förbättring på detta område med nya PBL som kommer i maj 2011. Själv skulle jag vilja att det kostade en liten slant att överklaga. Räcker med 500 kr eller så, bara tillräckligt för att slippa okynnesöverklaganden i tid och otid som försenar och fördyrar vartenda byggprojekt i samhället.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.