Har fått en faktura på glas som jag beställt.
Totalt ca 2,5 kvadrat. Faktura kom på 6500:-

Tyckte det lät hutlöst dyrt.
Kollade med ett annat företag i staden och där hade det gått på 1625:- om jag hade köpt av dem idag.

Vad kan jag göra mer än ringa och kolla om någon räknat fel?
Kan jag bestrida fakturan och säga att de får tillbaka glaset??? Tänker inte betala 4875:- mer för det!!!

Du har inte fått något specialglas av dem som du inte har räknat med?

Ja det är ju det som är frågan. Jag sa att det inte skulle vara härdat. Frågan är ju om vi fått det ändå. Går det att se på något vis?

Ringde och pratade med dem. De sa att de brukar ta 450:-/kvm. Ca 1000:-/m skulle man räkna med till kök. Det glaset var oftast 50-60cm högt. Sedan berodde det på urtag, håltag och slipning. Sedan frågade jag hur det kunde komma sig att vi fick betala 3250:-/kvm. Det var närmare bestämt 2kvm glas vi beställt. Två urtag i hörn, dvs inga hål. Berättade om fakturan. Han skulle kolla över det hela, kunde ju hända att de räknat fel... om de nu sänker 1000:- på fakturan så är jag ju ändå inte nöjd... jag vill ju inte betala mer än säg 1300:- för glaset, 1000:- för slipning och håltagning. 2300:- tycker jag är skäligt. Kan jag åka tillbaka med glaset eller vad???

Ringde även och kollade med ett annat företag i stan, de skulle ha 650:-/kvm och då ingick slipning. Jag talade även om storleken på bitarna.

Tyresö
Börja alltid med att ringa upp företaget och ha en öppen dialog utan pajkastning. Företagare är inte ett gäng kriminella kufar som bara är ute efter att lura sina kunder.

Ring dom och förklara sakligt vad du tycker om prislappen på fakturan - ge företaget en chans om dom har begått ett misstag.

Sen är det ju självklart att en konkurrent gör klart för dej att du har blivit lurad - så gör mina konkurrenter mot mej också, när dom inte kan konkurrera med att göra ett bra jobb.

Nej ingen pajkastning. Dock var jag ju tvungen kolla med någon annan för att ha något att jämföra mot.

De har nu möjlighet att räta till...frågan är nu om de sänker från 6500 till 2500...knappast. Och vad har jag för rätt och möjligheter då?

Tyresö
"EmMi"

Om du har fått en vara ut ifrån glasmästarens prislista, då är det bara för dej att betala, du har gjort en beställning och dom har levererat och tagit betalt ut ifrån sin prislista, vad är problemet?

Det är ju inte deras skyldighet att informera dej att dom har en konkurrent som är väldigt mycket billigare.

Tydligen är jag ingen viktig kund för dem då. Och tydligen arbetar de inte för att få någon bra goodwill. Men vi får se vad som händer.

Min fråga är nu; om jag inte vill betala det priset för jag anser mig då lurad, kan jag reklamera/returnera eller något annat? Vad har man för rättigheter som köpare?

Normalt kan man ha öppet köp men inte på sådana här varor då de är måttade. Såvida du inte har fått fel vara eller det har gjorts något fel så ser jag inte riktigt varför de ska behöva sänka till en tredjedel av goodwill.

Beställde ni varor helt utan att kolla pris vet jag inte riktigt om företaget per automatik bara för att de är mycket dyrare. Visst kan man försöka med svek och ocker men detta är inte tillräckligt för att jag ska se ens en möjlighet till framgång med detta rent juridiskt...

Kan tyvärr inte hjälpa till i sakfrågan.

Om du verkligen blir lurad kan du göra andra kunder en tjänst genom att informera och varna för företaget. Bland annat här på Byggahus. En dylik varning har större effekt på ett företags goodwill på en liten ort.

Men när du beställde, frågade du inte vad det skulle kosta?

Eftersom du postat under juridik: Du har köpt en vara (eller tjänst) utan att först komma överens om pris. Enligt både konsumentköplagen och konsumenttjänstlagen gäller då att priset ska vara skäligt. Anser du inte att priset är skäligt kan du 1) kontakta företaget och försöka få upprättelse 2) Anmäla till ARN och med ett positivt besked därifrån hoppas att företaget ändrar sig 3) Driva ärendet rättsligt.

Priset kan väl knappast anses som skäligt om 2 andra glasnissar lämnar prisuppgifter på en tredjedel?
ARN är mitt förslag om du inte får ner priset till minst hälften.

Den dyra firman kan hävda att de med lägre pris räknar på ett sämre utförande. En kantslipning kan gå till på många sätt. Eller att det är olika tjocklek osv.

Är det som stänkskydd till kök är det ett ganska "normalt" pris... Är du verkligen säker på att du frågar de olika firmorna om samma sak?

Har du fått lacobell är det också ett ganska hyffsat pris...

O
fick du ingen prisuppgift innan du beställde? Då får du nog bita i det sura äpplet och lära dig... Vi har fri prissättning och eftersom det är en måttbeställd vara så kan dom säkerligen hävda att det kostade så mycket att kapa till skivan och slipa kanterna.

Du behöver inte beställa där ifrån igen, men se till att få en offert i fortsättningen!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.