6 971 läst ·
43 svar
7k läst
43 svar
Bestrida faktura? (Extra saltad...)
alulister kostar runt 5-20kr/m att trycka fram, rimligt pris till kund är upp till ngn hundring eller två per meter.
(om nu listerna inte är vansinnigt stora, eller specialbeställd utformning på.)
Ett verktyg för att strängspruta alu kostar 5-15000kr. Då kan man göra många meter....
(om nu listerna inte är vansinnigt stora, eller specialbeställd utformning på.)
Ett verktyg för att strängspruta alu kostar 5-15000kr. Då kan man göra många meter....
man får inte glömma att momsen är 20% av de 6.500:-
Jag tror de andra tillfrågade glasmästarna, hade kommit fram till samma slutpris, om de hade fått klart för sig, vad beställningen avsåg. 450:-/kvm för glas, ja vad då, det skall väl kapas till också. Om glasen kommer i 2 meterslängder, och avståndet där de skall sitta, är t ex 2975mm, så får man dela upp så att skarven hamnar på mitten, räkna då ut hur mycket glas som går åt, och hur mycket spill som faller ifrån, och naturligtvis hur mycket skärning där finns i jobbet, som får betalas av kunden, vem annars. Priset är rätt, men varför går inte TS och snackar med glaskillen?
Jag tror de andra tillfrågade glasmästarna, hade kommit fram till samma slutpris, om de hade fått klart för sig, vad beställningen avsåg. 450:-/kvm för glas, ja vad då, det skall väl kapas till också. Om glasen kommer i 2 meterslängder, och avståndet där de skall sitta, är t ex 2975mm, så får man dela upp så att skarven hamnar på mitten, räkna då ut hur mycket glas som går åt, och hur mycket spill som faller ifrån, och naturligtvis hur mycket skärning där finns i jobbet, som får betalas av kunden, vem annars. Priset är rätt, men varför går inte TS och snackar med glaskillen?
Trams!Hubbe2 skrev:
Aluminiumprofiler kostar 5-20SEK/kg att framställa! (exklusive götkostnad)Hubbe2 skrev:
Verktygen kostar mellan 5000SEK till 170000SEK beroende på storlek och om det är en flatmatris eller port hole-verktyg.
Ett verktyg håller i pressade meter mycket olika beroende på form, legering etc.
Redigerat:
Inget illa menat, men jag tror nog ändå att du inte förstår.Odjuret skrev:som jag trodde alltså! Nästan omöjligt att få igenom....
Tror nog att vi förstår väldigt väl de grundläggande delarna av vårat rättssystem, där av att jag påpekade att skäligt pris är väldigt luddigt formulerat. Eftersom varje näringsidkare har möjlighet att sätta sitt eget pris. Det finns ingenstans där det står att man måste låta en domstol bestämma prisssättningen, och jag tror inte att någon skulle vilja ha ett sådant system.
Som förklarats ovan finns en speciell skälighetsregel när privatpersoner köper varor eller tjänster från företag. Som också förklarats ovan gäller denna när priset inte i förväg är avtalat. I just denna situation skyddas konsumenten så att priset fastställs till vad som är skäligt. Domstolarna är generellt snåla när det gäller all utdömd ersättning. Företaget ska därför vara medveten om att skälighetsbedömningen sällan utfaller till deras fördel om priset är högre än konkurrenternas för motsvarande produkt. Visar företaget att deras vara eller tjänst ska ha ett högre värde än konkurrenternas (ex. tjockare glas, finare slipning etc.) måste företaget också visa att privatpersonen ville ha detta.
Detta gäller alltså endast när man i förväg inte avtalat. Det är fri prissättning så länge priset framgår när man träffar avtal. Det är alltså ett tankefel modell större att hävda att detta skulle förhindra fri prissättning generellt. Men till någons förtret kan man säga att det hindrar fri efterprissättning.
Jämförelsen med mjölkpaket eller B&O-anläggning visar väl också på att förståelse för reglerna saknas. Det skulle nämligen förutsätta att priset inte blev känt i butiken (exempelvis genom prislapp, försäljarens info eller i kassan) utan att man fick med sig produkten hem till okänt pris och sedan blev fakturerad. Det skulle vidare förutsätta att butiken i fakturan tog ett högre pris för produkten än vad som är skäligt. För mjölk och B&O-anläggning är det lätt att se vad exakt samma produkt kostar på andra ställen. Som företag får man räkna med att då lägga sig på den nivån. Så ett tips till företag är att alltid dokumentera priset i förhand så slipper man skälighetsbedömningen...
Man kan hålla på med dessa frågor i oändlighet, så länge vi/man inte har alla korten på bordet. Den enskilde som kanske sällan gör inköp utöver vad som ingår i den dagliga försörjningen, blir ofta upprörd av det rådande kostnadsläget i landet. Att fråga någon av dessa smått förvirrade personer, vad de själv har i månadslön, så vet de oftast det. Men frågar man densamme, vad denne kostar företaget han jobbar på, så förstår de oftast inte. Vi har sett ärenden på TV, då en dammsugarförsäljare har sålt en dammsugare för 20.000kronor till en ensamstående dam på 87 år, och där damens anhöriga har haft små möjligheter att upphäva köpet, det är m a o mycket som skall spela in, innan man kan anses vara dum i huvudet och inte begripit vad man gör, och tur är väl det också....för många.
tja, jag har inte läst lagtexten så jag yttrar mig ifrån det som skrivits på nätet, det kan vara fel. Men det som skrevs i tråden så var det att generellt skäligt pris, det var det jag reagerade på. Jag förstår mycket mer än du tror. Men jag utgår från den faktan som presenteras till mig på nätet och reagerar på den. Så det var nog du som inte förstod vad jag menade ( inget illa menat)jaso skrev:Inget illa menat, men jag tror nog ändå att du inte förstår.
Som förklarats ovan finns en speciell skälighetsregel när privatpersoner köper varor eller tjänster från företag. Som också förklarats ovan gäller denna när priset inte i förväg är avtalat. I just denna situation skyddas konsumenten så att priset fastställs till vad som är skäligt. Domstolarna är generellt snåla när det gäller all utdömd ersättning. Företaget ska därför vara medveten om att skälighetsbedömningen sällan utfaller till deras fördel om priset är högre än konkurrenternas för motsvarande produkt. Visar företaget att deras vara eller tjänst ska ha ett högre värde än konkurrenternas (ex. tjockare glas, finare slipning etc.) måste företaget också visa att privatpersonen ville ha detta.
Detta gäller alltså endast när man i förväg inte avtalat. Det är fri prissättning så länge priset framgår när man träffar avtal. Det är alltså ett tankefel modell större att hävda att detta skulle förhindra fri prissättning generellt. Men till någons förtret kan man säga att det hindrar fri efterprissättning.
Jämförelsen med mjölkpaket eller B&O-anläggning visar väl också på att förståelse för reglerna saknas. Det skulle nämligen förutsätta att priset inte blev känt i butiken (exempelvis genom prislapp, försäljarens info eller i kassan) utan att man fick med sig produkten hem till okänt pris och sedan blev fakturerad. Det skulle vidare förutsätta att butiken i fakturan tog ett högre pris för produkten än vad som är skäligt. För mjölk och B&O-anläggning är det lätt att se vad exakt samma produkt kostar på andra ställen. Som företag får man räkna med att då lägga sig på den nivån. Så ett tips till företag är att alltid dokumentera priset i förhand så slipper man skälighetsbedömningen...
Om någon skriver att man kan åberopa skäligt pris och jag inte orkar sätta mig in i det hela så var det den saken jag reagerade på. Men om det hade varit skrivet lika tydligt som du nu förklarade det så hade saker å ting varit i en annan dager.
Odjuret, det var jag som tog upp begreppet skäligt först. Vad är det du anser vara otydligt?injonil skrev:Eftersom du postat under juridik: Du har köpt en vara (eller tjänst) utan att först komma överens om pris. Enligt både konsumentköplagen och konsumenttjänstlagen gäller då att priset ska vara skäligt. Anser du inte att priset är skäligt kan du 1) kontakta företaget och försöka få upprättelse 2) Anmäla till ARN och med ett positivt besked därifrån hoppas att företaget ändrar sig 3) Driva ärendet rättsligt.
Observera även att jag inte gjorde någon bedömning av hur stora chanser det i TS situation var att lyckas med något av de alternativ som angavs.
Redigerat:
Klicka här för att svara