Låter jobbigt. Är det en vän du anlitat, eller en oberoende besiktningsman som utfärdat ett utlåtande? Har du ett sådant med en hög anmärkningar så skulle jag agera som följer. Meddela hantverkaren att han får en månad på sig att rätta (eller baserat på omfattningen en rimlig chans). Meddela också att om du tar in besiktning man när han är klar och det kvarstår anmärkningar så ämnar du få den rättade av annat företag och dra av summan. Om i princip allt måste göras om kommer det resultera i att du inte betalar honom. Gör detta formellt (skrift) - utifall han stämmer dig har du väldigt bra chans att vinna. Troligtvis kommer han inte göra det, alt kommer en jurist troligen avråda honom från att driva.

Man ska absolut inte betala skojare! Men måste betala om denne gjort delar korrekt, men inte om allt är fel. Överbeskktningsman är en väg framåt, men oseriösa aktörer vill nog inte betala för en egen … men testa?

Redigerat:
  • Gilla
BoLundin
  • Laddar…
Men vilken lång - och underbar - sträng!!

Den berör det som hände mig igår, mig och min hund.

Vi tar lunchpromenaden varje dag genom skogen och tar av över ett äldreboende (modernt, en stor bostadsrättsförening Skogsblomman - med äldre gäster...55+ med gemensam restaurang och servicepaket etc)...vi går mellan husen och givetvis skulle olyckan vara framme - hunden bajsar på samfällighetens område så plockar jag upp det - det har hänt en (1) gång .

Men igår så stannade en gammal gubbe med fru mig (jag är själv 67) - jag trodde dom ville hälsa på vår gulliga lilla hund, Aber nein!

Han ifrågasätter mitt "sätt" att "rasta hunden" på privat mark.
Jag blev paff, sedan ledsen....vi går ju bara igenom området...det tar 3-4 minuter och som sagt...vi "gör rätt för oss". Dom flesta vi träffar på området är jättegulliga, vinkar från fönstren och frågar "vad är det för ras på dig lille vän..." (hunden!).

Om jag tolkat de inlägg jag läst här så kan jag fortsätta passera över den asfalterade parkeringen och infartsvägen...inne på Skogsblomman?

BirgitS
Hans Näslund Hans Näslund skrev:
Om jag tolkat de inlägg jag läst här så kan jag fortsätta passera över den asfalterade parkeringen och infartsvägen...inne på Skogsblomman?
Javisst

Hans Näslund Hans Näslund skrev:
Men vilken lång - och underbar sträng

Han ifrågasätter mitt "sätt" att "rasta hunden" på privat mark.
Fel tråd, eller möjligen "sträng"?

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
H
H hempularen skrev:
Låter lite som definitionen av "icke fackmannamässigt". Spara all dokumentation, fotografera noga hur det är utfört. Försök få konversationer skriftliga, mail eller sms. Det som är muntligt, skriv minnesanteckningar, dagbok om vad som sägs. Försök skriva ned anteckningar om vad som sagts hittils, men notera att de är skrivna i efterhand. Så ingen kan påstå att du ljuger senare. Tänk på att OM detta mot förmodan hamnar i domstol, så kanske det blir om 2 - 3 år. Har du då noggranna minnesanteckningar och annan dokumentation så ökar din trovärdihet kraftigt. Notera framförallt uppgifter i stil med "han lovade återkomma med ... imorgon". JNu mer du kan påvisa att hantverkaren inte fullföljer det han lovar desto bättre.

Sedan så är man som sagt normalt sett skyldig att låta en hantverkare försöka rätta de fel som gjorts, om man skall slippa betala. Man kan inte bara slänga ut hntaverkaren.

Men är det tillräckligt grova fel, så kan man slänga ut firman direkt. Nu vet vi för lite om bakgunden här. Men jag tycker du gör rätt som inte skriver här om detaljer. Var även försiktig med vad du säger till hantverkaren.

Om du gå med i villaägarförbundet, så ger de gratis (begränsad ) juridisk rådgivning till sina medlemmar. DU bokar en tid, oftast inom några dagar. Och får prata med deras jurister. Har för mig att man kan skicka in underlag i förväg till mötet.

Och självklart skall du inte betala klåparen. OM han går till kronofogden, så bestrider du kravet. utan onödigt mycket om varför. De gör inget mer i så fall. Hantverkaren går till tingsrätten, OM det mot förmodan sker, så är det då du bör säkerställa bra rådgivning. Det är först om du förlorar i rätten, men ändå inte betalar som du kan råka ut för en kreditanmärkning.

Troligen borde du skaffa en oberoende besiktning. Som bevis. Men det är en typ av frågor som du kan få råd om av villaägarnas jurister.
Villaagarna.se inte villaägarförbundet.

B BoLundin skrev:
Hej! Hamnat i en tvist med en hantverkare som vill ha betalt för påbörjat arbete som ej blivit godkänt av besiktningsman (privat vän) samt ytterligare hantverkare. De som granskat arbetet dömmer ut det totalt och menar att nästan allt arbete behöver göras om.Trots det vidhåller hantverkaren att inget fel har gjorts och därmed är allt förtroende för honom förlorat!

Han vill nu ha halva summan av det han skulle ha för hela arbetet och hotar att annars gå till kronofogden. Är väldigt aggressiv på ett skrämmande sätt i kontakten.

Hade verkligen önskat höra andras erfarenheter kring hur man ”tar sig ur” en sån här situation? Just nu tar det väldigt mycket energi!

Mvh
Bo
Om man bestrider ett krav från Kronofogden så gör dom ingenting. Motparten måste då ta ärendet till domstol, där motparten i ditt fall kanske har svårt att vinna. Men då måste du, om det går så långt, ha bra bevisningen för din sak.

Hej, Mitt råd är om det rör sig om ett större belopp. Anlita en opartisk besiktningsman som ni båda godkänner och kom överens om att det utlåtandet är gällande. Att du har anlitat en vän kan ses partiskt även om personen har rätt i sak. Bestrid alla krav tills dess. Avbryt allt arbete tills detta är utrett.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.