15 347 läst ·
51 svar
15k läst
51 svar
Hur åtgärda fel som inte sågs på besiktningen
Skriv till den du köpt av som har totalentreprenaden att du reklamerar nätverksuttagen och önskar att de blir åtgärdade samt kontrollmätta. Se till att vara hemma om de kommer! Svarar de inte skickar du igen med krav på åtgärd. Svarar de inte då så ställ ut en tidsfrist om 30 dagar skriftligt och meddela att du efter den punkten kommer ta in annan part som utför arbetet och att du därefter kommer avkräva dem full ersättning. Se till att hålla dig under tvistesumman för småbelopp så riskerar du typ 1800 kr som mest i kostnader om du skulle förlora i Tingsrätten. Men jag kan inte se hur du skulle förlora. Att köpa ett eget verktyg och utrustning och koppla ihop själv kostar 2000-3000 kr beroende på vilket material som går åt och sen kanske 15 min per kontakt. Men det skulle jag inte ha gjortN NextG skrev:Nu är det 171 dagar sedan vi fick tillträde till huset efter besiktningen. Det har visat sig att 13 utav 14 st Ethernetuttag (RJ45) inte fungerar i huset och det var ju inget som kontrollerades på besiktningen utan som jag upptäckte när Telia kopplade in fiber i huset. Elektrikerna har antingen kopplat tråd paren fel eller inte kunnat använda kroneverktyg. Har kontaktat elektrikerna och husfirman (vi hade totalentrepenad) flera gånger men inget har hänt. De har ju fått sina pengar men inte levererat vad som stod i kontraktet.
Vad gör man?
Är Garbo försäkringen till någon hjälp? Måste jag vänta tills 1 års besiktningen?
Kan man ta in en annan elfirma som fixar felet och debiterar husfirman? ARN?
Började med att ha 30 meter CAT kabel liggande i korridoren genom hela huset för att kunna se på TV men det är opraktiskt så jag köpte 3 st Wifi6 mesh burkar som fungerar sådär. Huvudroutern får nu stå på golvet vid mediaskåpet i tvättstugan (får inte plats i skåpet som dessutom är en Farradays bur). Kapaciteten blir lidande då backhaul trafiken från de olika enheterna måste samsas om bandbredden i luften (det är bättre att koppla in de som AP via trådbunden 1000BaseT säger "Kjell", men det är ju IEEE802.3 som inte fungerar i huset). Ibland lyckas jag komma upp till 50Mbps till TV:n trots att jag har 500Mbps till huset. Finns dragen ej fungerande RJ45 Ethernet till det andra mediaskåpet bakom TV:n som jag vill kunna använda. Betalade dessutom extra för detta andra mediaskåp.
Betackar mig för lustiga kommentarer som köpa fler Wifi mesh, lägga kabel eller RFC1149...
i detta läget.
Man gör inga funktionstest vid en husbesiktningen.H hempularen skrev:Skall du köra formellt. Så behöver du få felet besiktigat. Det räcker inte med att du påstår att det är fel. Skicka protokollet till husfirman, få du inte respons, så skicka nytt brev där du meddelar att du har för avsikt att ta in en annan firma på deras beskotnad om inte felet är avhjälpt inom ex. 14 dagar (tiden måste vara tilltagen så att den är rimlig, men du behvöer inte ta hänsyn till deras övriga ev. arbetsbelastning.).
Sedan när du har en faktura så du kan påvisa en fakrtiskt kostnad för felet, så kräv husfirman. Du lär inte få dem att betala frivilligt, så du får gå via tingsrätten. Och kronofogden.
Det här är troligen ett såpass litet belopp att det möjligen betalar efter en dom i rätten. Hellre än att sätta firman i konkurs, som är rätt vanligt sätt att slippa betala.
Men som sagt fixa det här själv, det blir billigare, och med avsevärt mindre tidsinsats från dig. När du väl hade betalat husfirman så är det oftast inte lönt att försöka få ersättning, om det inte handlar om enorma summor.
En tänkbar "genväg" som egentligen inte är OK, är om du försöker prata med elfirman som gjort fel direkt, utan att blandas in husfirman mer. Är de seriösa så fixar de detta utan strul.
Sedan kan man iofs fundera över om slutbesiktningen går att reklammera. Osäker på vad som ingår där, men det hade ju varit rätt enkelt att prova uttagen med en kabeltester för 2 - 300 kr (som du själv bör skaffa om du gör detta själv).
Sedan ska du inte laga själv även om du kan. Du tar över garantin på nätverket. Är huset nytt så felanmälan å stå på dig.
Hej och tack för alla tips och råd. Jag fixade det själv på 1 timme och har nu 500 Mbps till TV:n. Beställde ett Kroneverktyg för 50 SEK på Amazon som kom hem i dag. All kablering i den centrala patchpanelen var korrekt. När jag öppnade uttagen så visade det sig att ledarna satt rätt på alla utom ett av uttagen där de växlat på grön och brun. Vad elektrikern inte gjort var att de tryckt i ledarna i falsen mha av ett kroneverktyg. Se medskickad bild där jag tryckt i den "grå-vita" (blå-vit) ledaren 5 på P1 plinten med kroneverktyget men alla de andra ledarna har ingen kontakt. Så det tog 10 minuter per uttag att fixa och slapp all strul med husfirman och elektrikerna.
Men det ser väl inte riktigt rätt gjort ut? Ledarna ska vara tvinnade så nära anslutningen som möjligt, tror det är 13 mm man får tvinna upp?
Sen funkar det säkert rätt bra ändå i de flesta fall.
https://www.flukenetworks.com/knowl...per/terminating-category-6-5e-and-5-connector
Sen funkar det säkert rätt bra ändå i de flesta fall.
https://www.flukenetworks.com/knowl...per/terminating-category-6-5e-and-5-connector
Korrekt. Man "tvistar" kabeln för att minimera (ta ut) störningen mellan paren i IEEE802.3ab men i realiteten funkade det ändå. Lyckas köra 500 Mbps mot bredbandskollen men kan ju inte garantera att jag kommer kunna köra 1000 Mbps men känns inte jag behöver det. Skulle jag ha rivit ut kabeln och tvista enligt alla regler så hade det inte tagit 10 minuter och jag ger mig på att om jag tagit ut elektrikerna så hade de nog inte gjort det heller.A adron skrev:
Snyggt. Bra jobbat. Tråkigt att du inte fick gehör från husleverantören. Du lär ju inte prata gott om denne i fortsättningen.
Pinsamt av alla gnällspikar i tråden som minsann tycker man ska behöva åtgärda andras fel och slarv hela tiden. Varför tror ni man får betalt som hantverkare för, ja inte är det för att göra slarvfel i alla fall.
Pinsamt av alla gnällspikar i tråden som minsann tycker man ska behöva åtgärda andras fel och slarv hela tiden. Varför tror ni man får betalt som hantverkare för, ja inte är det för att göra slarvfel i alla fall.
Klicka här för att svara