3 516 läst ·
21 svar
4k läst
21 svar
Faktura för elverk vid strömavbrott
Sida 1 av 2
Vi råkade ut för ett stort strömavbrott här norr om Umeå i slutet av november. Vårt hus var då inte överlämnat, utan fortfarande under Eksjöhus entreprenad. Vår slutbesiktning och slutsamråd fick flyttas till veckan efter då vi inte hade ström.
Vi har nu fått en faktura från byggföretaget på det elverk de hyrde och driftade under 2 dygn, och hävdar Force majeure. Men i min värld så har vi aldrig varit ägare av huset förrän veckan efter, och den kostnaden som man ansåg var nödvändig att ta för att inte frysa sönder golvvärme etc, den får rimligen byggföretaget ta med Eksjöhus som då ännu var ansvarig för huset? Vi hade inte ens möjlighet att komma in, vi hade inte fått några koder/nycklar givetvis.
Inga jättepengar i förhållande till de fakturor som bara rasar in för själva bygget, men själva beteendet retar mig lite. Kan man hävda Force majeure mot oss, som inte ens fått huset överlämnat?
Tack på förhand!
Vi har nu fått en faktura från byggföretaget på det elverk de hyrde och driftade under 2 dygn, och hävdar Force majeure. Men i min värld så har vi aldrig varit ägare av huset förrän veckan efter, och den kostnaden som man ansåg var nödvändig att ta för att inte frysa sönder golvvärme etc, den får rimligen byggföretaget ta med Eksjöhus som då ännu var ansvarig för huset? Vi hade inte ens möjlighet att komma in, vi hade inte fått några koder/nycklar givetvis.
Inga jättepengar i förhållande till de fakturor som bara rasar in för själva bygget, men själva beteendet retar mig lite. Kan man hävda Force majeure mot oss, som inte ens fått huset överlämnat?
Tack på förhand!
Problemet är inte elen, den byggström som då var påkopplad (rättare sagt, vår gamla elanslutning från den rivna sommarstugan), den betalar vi givetvis.Rejäl skrev:
Kostnaden som uppkommit är att byggfirman inte vågade chansa på att det inte skulle hinna frysa i huset innan elen var tillbaka. De hyrde därför ett elverk och körde det i två dygn, totalt närmare 5tkr.
Men eftersom vi inte hade fått huset överlämnat, det var fortfarande en entreprenad mellan Eksjöhus och byggföretaget när detta inträffade, då kan det knappast vara VI som skall stå för kostnaden?
Jo men elen är väl nyckelfrågan, och det låter som det ligger på er..F Fox4Ever skrev:Problemet är inte elen, den byggström som då var påkopplad (rättare sagt, vår gamla elanslutning från den rivna sommarstugan), den betalar vi givetvis.
Kostnaden som uppkommit är att byggfirman inte vågade chansa på att det inte skulle hinna frysa i huset innan elen var tillbaka. De hyrde därför ett elverk och körde det i två dygn, totalt närmare 5tkr.
Men eftersom vi inte hade fått huset överlämnat, det var fortfarande en entreprenad mellan Eksjöhus och byggföretaget när detta inträffade, då kan det knappast vara VI som skall stå för kostnaden?
Jag kan tycka att företaget har tänkt rätt ett hus utan ström i två dygn riskerar att frysa..
Men för att svara mer korrekt behöver vi veta hur det är avtalat?
Det skall då vara att de hävdar att entreprenaden förutsätter att vi tillhandahåller byggström. Ja, inga jättepengar, men många bäckar små...Rejäl skrev:
Eksjöhus montörer med flera kan alltså inte förvänta sig en ordentlig smörgåstårta och några backar skarppilsner?
Tycker det verkar småsnålt.
Minns när en svåger byggde...
Hela baletten med orkester, dricka o mat, när bygget var klart.
Men men... Det funkar kanske att klippa frimärken i två?
Hoppas Du blir nöjd både nu och framöver med ditt bygge.
Tycker det verkar småsnålt.
Minns när en svåger byggde...
Hela baletten med orkester, dricka o mat, när bygget var klart.
Men men... Det funkar kanske att klippa frimärken i två?
Hoppas Du blir nöjd både nu och framöver med ditt bygge.
Strömmen som du ansvarar för till bygget försvann mitt i vintern med evt frysskador som följd.
Entreprenören löste det.
De borde ha ringt dig och stämt av kostnaden.
Om du hade fått möjligheten att lösa det på annat sätt? Hade du gjort det eller chansat på vattenskada?
Entreprenören löste det.
De borde ha ringt dig och stämt av kostnaden.
Om du hade fått möjligheten att lösa det på annat sätt? Hade du gjort det eller chansat på vattenskada?
Då ni äger fastigheten, och att ni står för byggströmmen, blir ni sannolikt skyldiga att betala. Hela bygget "bygger" på att ni tillhandahåller strömmen. Då ni inte längre kunde leverera ström, var de tvungna att ta den på annat sätt, på er bekostnad.F Fox4Ever skrev:
Om Eksjöhus, eller byggbolaget hade betalat byggströmmen i normalfallet, så hade de fått ta räkningen för elverket också. Även om du hade stått som ägare till huset.