I somras föll en stor björk över en takutbyggnad och försäkringen betalade reparation av taket. Företaget la på nya plåtar .Nu har det blivit ett mindre läckage i taket, det syns fläckar i taket inifrån. Vi ringde företaget och bad de komma och kolla. Det gjorde de, men de kunde inte finna något fel och avsäger sig ansvar. Killen sa att det egentligen borde vara papptak på taket då det har för lite lutning för plåt. Jag tyckte han borde informerat om detta INNAN de lagade taket med plåt så vi kunde värdera papper. Men oavsett: Borde inte företaget ha ett ansvar här, när nu taket läckt EFTER att de lagat det? Försäkringsbolaget säger att företaget är ansvariga, och nu vet jag inte vad jag skall göra. Någon som har lite ideer? Jag har ingen anning om varför taket läcker nu, det har det ju inte gjort innan.
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 1 496 inlägg
Behövs bättre bilder uppifrån taket för att kunna bedöma detta. Begär av försäkringsbolaget att de tar dit en besiktningsman.
Moderator
· Stockholm
· 57 598 inlägg
Om företaget har lagt en takbeläggning som inte är godkänd för den lutningen så har de inte gjort ett fackmannamässigt arbete. Och borde inte utfört arbetet, eller åtminstonde skriftligen i förväg avsagt sig ansvar.
Men det beror ju också på HUR låg lutning det är. Det finns olika lutningsgränser för olika typer av fogar mellan plåtarna.
Men det beror ju också på HUR låg lutning det är. Det finns olika lutningsgränser för olika typer av fogar mellan plåtarna.
Moderator
· Stockholm
· 57 598 inlägg
Om man tittar på första bilden, så ser det ju inte ut att vara jättelåg lutning. Har för mig att jag läst om att man kan ha plåt ned till 14 graders lutning med allt normalt, 8 graders taklutning, med någorlunda normala fogar, och ned till 4 grader med specialåtgärder.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 101 inlägg
Vilken lutning ser du på tillbyggnaden (som jag gissar att det rör sig om)?
Klicka här för att svara