3 805 läst ·
38 svar
4k läst
38 svar
Regler samfällighetsförening?
Vad baserar du den tolkningen på?globaljuggler skrev:
Vilken tolkning? Att jag inte skulle bli förvånad? Eller att Skatteverket drar en gräns?Dowser4711 skrev:
Enligt Högsta förvaltningsdomstolen får man inte fakturera styrelsearvode, alltså ersättning för det arbete man lägger ner i styrelsen.
Kan en sekreterare fakturera för arbetet att föra protokoll? Nej.
Kan en sekreterare fakturera för att röja snö? Sannolikt ja.
Kan en kassör fakturera för arbetet med att utföra bokföringstjänster? Här menar jag att det är oklart, och därför skulle jag inte bli förvånad om Skatteverket betraktar det som fiktivt arvode.
Därför beror det på var Skatteverket drar sin gräns. Och därför skulle jag inte bli förvånad.
Om det står i föreningens stadgar att kassören ska sköta bokföringen så kan du ha en poäng.globaljuggler skrev:
Vilken tolkning? Att jag inte skulle bli förvånad? Eller att Skatteverket drar en gräns?
Enligt Högsta förvaltningsdomstolen får man inte fakturera styrelsearvode, alltså ersättning för det arbete man lägger ner i styrelsen.
Kan en sekreterare fakturera för arbetet att föra protokoll? Nej.
Kan en sekreterare fakturera för att röja snö? Sannolikt ja.
Kan en kassör fakturera för abetet med att utföra bokföringstjänster? Här menar jag att det är oklart, och därför skulle jag inte bli förvånad om Skatteverket betraktar det som fiktivt arvode.
Därför beror det på var Skatteverket drar sin gräns. Och därför skulle jag inte bli förvånad.
Men det skulle jag bli förvånad över om *någon* förening har i sina stadgar...
Skämt åsido finns det faktiskt situationer där en styrelseledamot i praktiken företräder ett ägar- eller intressebolag. Exampelvis HSB:s styrelseledamot i HSB BRF:er, eller att ett fondbolag har en styrelserepresentant i bolag där fonden har en stor ägarandel.Claes Sörmland skrev:
Inser att mitt inlägg gick att tolka olika, sorry, men som Claes Sörmland skriver så har personen ett egenintresse i vissa beslut och sitter på två stolar. Personen granskar ju även sitt eget arbete? Dvs kassören (person X) sköter pappren som kassör, lämnar till sitt eget bolag och därmed granskar samma person X att det är korrekt? För övrigt, tack för engagemanget och alla kloka svar!Claes Sörmland skrev:
Det finns inget krav på att ha en kassör i en samfällighetsförenings styrelse. Man skulle kunna tänka sig att kravet skulle kunna finns i stadgarna men det är nog ovanligt. Oavsett så är det nog sällan reglerat vad en kassör ska göra i styrelsen. Det är mer att det är en enkel lösning, man utser en ledamot i styrelsen som kanske håller lite extra koll på ekonomin. I en mindre förening kanske en sådan person sköter bokföringen och betalningar själv. I en större är det nog ovanligt.
I den här föreningen har man en styrelseledamot utsedd till kassör och man har dessutom köpt in tjänster från dennes företag att sköta föreningens bokföring. Ledamoten kan inte delta i styrelsebeslut som berör att köpa in tjänster från dennes företag, där finns ett direkt egenintresse. Men i övrigt fungerar upplägget, att ledamotens företag t ex sköter bokföring för föreningen hindrar ju inte att denne sitter i styrelsen och fattar beslut i alla frågor där personen inte har ett egenintresse/jäv.
Sen är det ju upp till stämman att avgöra om detta är lämpligt eller inte.
(Med tanke på hur enormt administrations- och kostnadsdrivande redovisningssektorn har varit de senaste 30 åren och att mjukvaran är alldeles för komplex och avancerad för en enkel ekonomi som en samfällighetsförening så blir det i praktiken svårare och svårare att hitta någon som kan eller vill stansa bokföring på sin fritid, dessutom gratis. Förr med papper, penna, kontantkassa och en bunt papperskvitton var det ju ingen större sak. Men idag är det ett skitgöra.)
🙏
Fast om kassören sköter bokföringen själv eller via ett eget bolag påverkar ju inte övervakningen av arbetet.
Dvs, om du inte litar på att kassören gör ett bra arbete spelar det ju ingen roll hur han fakturerar för det.
Den kontrollen ska göras av en revisor eller av medlemmarna via verksamhetsberättelsen och årsmötet.
Det enda egenintresset som jag kan se påverkas av hur arbetet debiteras är just själva upphandlingen av tjänsten. I beslut kring den ska kassören givetvis inte vara delaktig.
Det låter som en utmärkt fråga att ta upp för diskussion på nästa årsmöte då den övriga styrelsen kan få motivera varför den firman är bäst lämpad till att sköta föreningens bokföring.
(Och om du är sugen på mer insyn kan du även ställa upp som styrelsemedlem inför kommande år!)
Dvs, om du inte litar på att kassören gör ett bra arbete spelar det ju ingen roll hur han fakturerar för det.
Den kontrollen ska göras av en revisor eller av medlemmarna via verksamhetsberättelsen och årsmötet.
Det enda egenintresset som jag kan se påverkas av hur arbetet debiteras är just själva upphandlingen av tjänsten. I beslut kring den ska kassören givetvis inte vara delaktig.
Det låter som en utmärkt fråga att ta upp för diskussion på nästa årsmöte då den övriga styrelsen kan få motivera varför den firman är bäst lämpad till att sköta föreningens bokföring.
(Och om du är sugen på mer insyn kan du även ställa upp som styrelsemedlem inför kommande år!)
Sen är det ju olämpligt att attestera utbetalningar till sitt eget företag. Å andra sidan brukar en samfällighetsförenings ekonomi vara så enkel att typ hela styrelsen kan ha koll på varje utgift ned till enskilda skrivarbläckpatroner.
Klicka här för att svara