19 548 läst ·
31 svar
20k läst
31 svar
Granne har problem med uppsökande "hantverkare"
Sida 1 av 3
Hej!
Jag skulle uppskatta råd ang. hur jag kan hjälpa min äldre granne, 80 år, som råkat i klorna på det vi skulle kalla för uppsökande "hantverkare". I detta fall en väldigt pratig och pushig kille som kom hem och övertygade grannen att det nu var dags att ta tag i att måla om huset. Vilket det var, men kanske inte just exakt nu och just med hjälp av denna kille. Utan att gå in på detaljer så är det precis den typen av "hantverkare" jag aldrig skulle släppa ens nära mitt hus.
Han fick grannen att gå med på jobbet för ca 150 000 inkl. byte av lite foder och sånt. Sedan dess kör han ibland dit fyra killar i sin bil och ser till att de jobbar. Jag själv tycker ju kanske inte att mars är den optimala månaden att måla, men efter tvätt verkar de nu vänta med målning tills det är plusgrader i alla fall, men tyvärr gör de annat än att vänta.
Så vad är problemet?
1. Inget riktigt avtal
Det finns ett väldigt enkelt avtal med en enskild firma. Det står kort vad som ska göras, inget om hur. Inget om ROT, inget material, inget om arbete. Fritt ur minnet: "Målning av hus, byte foder och panel takkupor. 150 000. Inte nöjd, inga pengar."
2. Han pressar grannen på pengar
"Inte nöjd, inga pengar" låter ju bra. Men han tjatade till sig 25 000 i förskott på en gång, som sattes in på hans konto. Ingen faktura, ingenting. Nu vill han ha ytterligare 75 000 med argumentet att han har två barn hemma. Grannen vill inte betala förrän han är nöjd med arbetet och jag har hjälpt honom med argument för detta och länkar till polisens information om oseriösa hantverkare. Killen är väldigt pushig och grannen har ont i magen och ångrar sig något enormt.
3. Killen blir otrevlig
Så fort grannen inte går med på det han säger, som att han vill ha pengar, så blir han rejält otrevlig och tycker att grannen är en hemsk kund.
4. Han tjatar till sig dyrt tilläggsarbete
Han fick grannen att gå med på att byta panel på halva gaveln. Det behövdes väl kanske, men han ska ha 100 000 till för detta, vilket är ett överpris utan dessa like. I 100 000 ingår den onödiga punkt nr. 4 nedan, men det är ändå ett rejält överpris. För mig låter de ursprungliga 150 000 som ett pris i överkant även inkluderat panelbytet. Men 250 000 är det uppe i totalt alltså.
5. Han gör onödiga jobb
På gaveln satt fullt hel och fin board med isolering under. Den hade de hål i när de tog loss panelen och hävdar att board och isolering också ska bytas ut "för att den är torr" och "annars kan de inte garantera jobbet". Jag var där med grannen och sa stopp och förklarade att det behöver inte alls bytas ut, och hantverkaren gav med sig och sa att han skulle lämna nytt pris på bara byte panel. Sedan lämnade jag gatan för dagen och när jag kommer hem har de rivit loss all board och isolering i alla fall. Grannen berättar att han hade tvingat honom till det för att "det måste göras" och "annars skulle inga överenskomna priser gälla". Så nu ska grannen betala överpris för att byta isolering och board som var i bra skick.
Även med allt detta så är allt grannen vill att få ett bra jobb gjort, även om det blir till överpris och inte blir något ROT-avdrag. Som jag skrev är det inga jag skulle släppa nära mitt hus, men hittills är det inget som tyder på att de kommer att göra ett direkt uselt arbete. Även om min känsla säger mig att det inte blir skitbra.
Några frågor
Grannen har ju pressats att säga muntligt ok till pris på tilläggsarbete, inkl. onödigt arbete, men går det att hävda att han ska betala skäligt pris för jobbet? Eller inte alls för onödiga arbeten? (han verkar få grannen att gå med på saker så länge inte jag är där)
Visst måste det bästa vara att hålla inne all betalning tills arbetet är slutfört?
Kan han kräva att få en ordentlig faktura med material och arbete specificerat?
Kan han till och med be om att få ROT? Eller det kanske inte går från en enskild firma?
Borde han kräva att få en arbetsbeskrivning, t.ex. att de ska följa färgtillverkarens anvisningar om att grundolja, grundmåla etc. när det är dags?
Tacksam för alla tips jag kan få från er som är allmänt kunniga eller har varit i en liknande situation!
Och nej, det är inte jag utan verkligen min granne som hamnat i detta 🙂
Jag skulle uppskatta råd ang. hur jag kan hjälpa min äldre granne, 80 år, som råkat i klorna på det vi skulle kalla för uppsökande "hantverkare". I detta fall en väldigt pratig och pushig kille som kom hem och övertygade grannen att det nu var dags att ta tag i att måla om huset. Vilket det var, men kanske inte just exakt nu och just med hjälp av denna kille. Utan att gå in på detaljer så är det precis den typen av "hantverkare" jag aldrig skulle släppa ens nära mitt hus.
Han fick grannen att gå med på jobbet för ca 150 000 inkl. byte av lite foder och sånt. Sedan dess kör han ibland dit fyra killar i sin bil och ser till att de jobbar. Jag själv tycker ju kanske inte att mars är den optimala månaden att måla, men efter tvätt verkar de nu vänta med målning tills det är plusgrader i alla fall, men tyvärr gör de annat än att vänta.
Så vad är problemet?
1. Inget riktigt avtal
Det finns ett väldigt enkelt avtal med en enskild firma. Det står kort vad som ska göras, inget om hur. Inget om ROT, inget material, inget om arbete. Fritt ur minnet: "Målning av hus, byte foder och panel takkupor. 150 000. Inte nöjd, inga pengar."
2. Han pressar grannen på pengar
"Inte nöjd, inga pengar" låter ju bra. Men han tjatade till sig 25 000 i förskott på en gång, som sattes in på hans konto. Ingen faktura, ingenting. Nu vill han ha ytterligare 75 000 med argumentet att han har två barn hemma. Grannen vill inte betala förrän han är nöjd med arbetet och jag har hjälpt honom med argument för detta och länkar till polisens information om oseriösa hantverkare. Killen är väldigt pushig och grannen har ont i magen och ångrar sig något enormt.
3. Killen blir otrevlig
Så fort grannen inte går med på det han säger, som att han vill ha pengar, så blir han rejält otrevlig och tycker att grannen är en hemsk kund.
4. Han tjatar till sig dyrt tilläggsarbete
Han fick grannen att gå med på att byta panel på halva gaveln. Det behövdes väl kanske, men han ska ha 100 000 till för detta, vilket är ett överpris utan dessa like. I 100 000 ingår den onödiga punkt nr. 4 nedan, men det är ändå ett rejält överpris. För mig låter de ursprungliga 150 000 som ett pris i överkant även inkluderat panelbytet. Men 250 000 är det uppe i totalt alltså.
5. Han gör onödiga jobb
På gaveln satt fullt hel och fin board med isolering under. Den hade de hål i när de tog loss panelen och hävdar att board och isolering också ska bytas ut "för att den är torr" och "annars kan de inte garantera jobbet". Jag var där med grannen och sa stopp och förklarade att det behöver inte alls bytas ut, och hantverkaren gav med sig och sa att han skulle lämna nytt pris på bara byte panel. Sedan lämnade jag gatan för dagen och när jag kommer hem har de rivit loss all board och isolering i alla fall. Grannen berättar att han hade tvingat honom till det för att "det måste göras" och "annars skulle inga överenskomna priser gälla". Så nu ska grannen betala överpris för att byta isolering och board som var i bra skick.
Även med allt detta så är allt grannen vill att få ett bra jobb gjort, även om det blir till överpris och inte blir något ROT-avdrag. Som jag skrev är det inga jag skulle släppa nära mitt hus, men hittills är det inget som tyder på att de kommer att göra ett direkt uselt arbete. Även om min känsla säger mig att det inte blir skitbra.
Några frågor
Grannen har ju pressats att säga muntligt ok till pris på tilläggsarbete, inkl. onödigt arbete, men går det att hävda att han ska betala skäligt pris för jobbet? Eller inte alls för onödiga arbeten? (han verkar få grannen att gå med på saker så länge inte jag är där)
Visst måste det bästa vara att hålla inne all betalning tills arbetet är slutfört?
Kan han kräva att få en ordentlig faktura med material och arbete specificerat?
Kan han till och med be om att få ROT? Eller det kanske inte går från en enskild firma?
Borde han kräva att få en arbetsbeskrivning, t.ex. att de ska följa färgtillverkarens anvisningar om att grundolja, grundmåla etc. när det är dags?
Tacksam för alla tips jag kan få från er som är allmänt kunniga eller har varit i en liknande situation!
Och nej, det är inte jag utan verkligen min granne som hamnat i detta 🙂
Allvetare
· Stockholm
· 1 831 inlägg
Första av allt betala inte en krona mer i förskott. Var tydlig med det. Du kan om du vill/har tid medverka vid bestämda möten med hantverkaren och föra grannens talan då den verkar ha svårt att stå emot.
Vidare detta är en kvarts miljon, sjukt mycket pengar, troligen kommer det nya krav på förskott, extra arbeten, etc dock kommer troligen något fackmässigt arbete aldrig utföras av skojaren. Låter som någon utländsk bedrägerifirma typ a la irländsk asfaltläggare.
Be grannen kontakta sitt försäkringsbolag om juridisk hjälp, ofta finns gratis rådgivning någon timme. du bör medverka. Målsättningen är att undersöka möjligheten att häva avtalet juridiskt. Troligen är de 25 k borta aka läropengar.
Försök få företaget att avbryta arbetena under denna tid, säg att ni kräver en redovisning av arbetsmiljöplan. Redovisning av produktblad etc allt för att entreprenören inte skall kunna arbeta upp mer tid etc under tiden ni uttreder hävning.
Att fortsätta med den entreprenören kommer bara att leda till ännu värre situation.
Vidare detta är en kvarts miljon, sjukt mycket pengar, troligen kommer det nya krav på förskott, extra arbeten, etc dock kommer troligen något fackmässigt arbete aldrig utföras av skojaren. Låter som någon utländsk bedrägerifirma typ a la irländsk asfaltläggare.
Be grannen kontakta sitt försäkringsbolag om juridisk hjälp, ofta finns gratis rådgivning någon timme. du bör medverka. Målsättningen är att undersöka möjligheten att häva avtalet juridiskt. Troligen är de 25 k borta aka läropengar.
Försök få företaget att avbryta arbetena under denna tid, säg att ni kräver en redovisning av arbetsmiljöplan. Redovisning av produktblad etc allt för att entreprenören inte skall kunna arbeta upp mer tid etc under tiden ni uttreder hävning.
Att fortsätta med den entreprenören kommer bara att leda till ännu värre situation.
Allvetare
· Stockholm
· 1 831 inlägg
Några frågor
Grannen har ju pressats att säga muntligt ok till pris på tilläggsarbete, inkl. onödigt arbete, men går det att hävda att han ska betala skäligt pris för jobbet? Eller inte alls för onödiga arbeten? (han verkar få grannen att gå med på saker så länge inte jag är där)
kontrollera KtjL tilläggsarbetet måste vara skriftligt för att gälla juridiskt vill jag minnas.
Grannen har ju pressats att säga muntligt ok till pris på tilläggsarbete, inkl. onödigt arbete, men går det att hävda att han ska betala skäligt pris för jobbet? Eller inte alls för onödiga arbeten? (han verkar få grannen att gå med på saker så länge inte jag är där)
kontrollera KtjL tilläggsarbetet måste vara skriftligt för att gälla juridiskt vill jag minnas.
Så jäkla tråkigt att dom alltid ska ge sig på såna som är helt försvarslösa.. jävla pack , vad dom förtjänar passar sig inte att skriva om alls...
betala inte en spänn till innan allt är klart
Egentligen borde jobbet bara avbrytas men risken att få tillbaka en enda krona är väl obefintlig men det kommer å andra sidan aldrig att bli nåt bra utfört arbete till rätt pris heller pest eller kolera
Se till att grannen för dagbok på vad som görs i ärendet , antar denne är hemma och ser när dom kommer och går. Så man kan i efterhand neka och presentera verkligheten sen när skiten kanske tas upp till sist i domstol och skithögarna till hantverkare står där å hånflinar med tidlistor som är rena fantasier och helt utan sanning.
Bästa är troligen att avbryta det hela och avvisa dom från platsen och systematiskt polisanmäla skithögarna för allt dom gör från och med nu.
Att tro att dom kommer ästadkomma nåt bra och vettigt och göra det dom ska är ju nära noll chans så kanske bäst att inse att dom 25 000 kvittas mot hitils utfört "arbete" och att man är kvitt elelr dom kan återbetala det som är för mycket men problemen med dessa skithögar har väl troligen bara börjat tyvärr..
Har ni kollat att det ens existerar nån firma överhuvudtaget eller är det rent bedrägeri och svartarbete
betala inte en spänn till innan allt är klart
Egentligen borde jobbet bara avbrytas men risken att få tillbaka en enda krona är väl obefintlig men det kommer å andra sidan aldrig att bli nåt bra utfört arbete till rätt pris heller pest eller kolera
Se till att grannen för dagbok på vad som görs i ärendet , antar denne är hemma och ser när dom kommer och går. Så man kan i efterhand neka och presentera verkligheten sen när skiten kanske tas upp till sist i domstol och skithögarna till hantverkare står där å hånflinar med tidlistor som är rena fantasier och helt utan sanning.
Bästa är troligen att avbryta det hela och avvisa dom från platsen och systematiskt polisanmäla skithögarna för allt dom gör från och med nu.
Att tro att dom kommer ästadkomma nåt bra och vettigt och göra det dom ska är ju nära noll chans så kanske bäst att inse att dom 25 000 kvittas mot hitils utfört "arbete" och att man är kvitt elelr dom kan återbetala det som är för mycket men problemen med dessa skithögar har väl troligen bara börjat tyvärr..
Har ni kollat att det ens existerar nån firma överhuvudtaget eller är det rent bedrägeri och svartarbete
Dålig magkänsla är väl en underdrift. De har ju inte informerat grannen skriftligen om dennes ångerrätt vilket gör att den är förlängd upp till ett år enligt distansavtalslagen. Bara att tacka entreprenören för visat intresse och visa honom dörren.
https://www.konsumentverket.se/laga...al-och-avtal-utanfor-affarslokaler-konsument/
https://www.konsumentverket.se/laga...al-och-avtal-utanfor-affarslokaler-konsument/
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 623 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 623 inlägg
Om du orkar, be grannen hänvisa till dig. Kontakta polisen. Betala inget!JustDoIt skrev:
Hej!
Jag skulle uppskatta råd ang. hur jag kan hjälpa min äldre granne, 80 år, som råkat i klorna på det vi skulle kalla för uppsökande "hantverkare". I detta fall en väldigt pratig och pushig kille som kom hem och övertygade grannen att det nu var dags att ta tag i att måla om huset. Vilket det var, men kanske inte just exakt nu och just med hjälp av denna kille. Utan att gå in på detaljer så är det precis den typen av "hantverkare" jag aldrig skulle släppa ens nära mitt hus.
Han fick grannen att gå med på jobbet för ca 150 000 inkl. byte av lite foder och sånt. Sedan dess kör han ibland dit fyra killar i sin bil och ser till att de jobbar. Jag själv tycker ju kanske inte att mars är den optimala månaden att måla, men efter tvätt verkar de nu vänta med målning tills det är plusgrader i alla fall, men tyvärr gör de annat än att vänta.
Så vad är problemet?
1. Inget riktigt avtal
Det finns ett väldigt enkelt avtal med en enskild firma. Det står kort vad som ska göras, inget om hur. Inget om ROT, inget material, inget om arbete. Fritt ur minnet: "Målning av hus, byte foder och panel takkupor. 150 000. Inte nöjd, inga pengar."
2. Han pressar grannen på pengar
"Inte nöjd, inga pengar" låter ju bra. Men han tjatade till sig 25 000 i förskott på en gång, som sattes in på hans konto. Ingen faktura, ingenting. Nu vill han ha ytterligare 75 000 med argumentet att han har två barn hemma. Grannen vill inte betala förrän han är nöjd med arbetet och jag har hjälpt honom med argument för detta och länkar till polisens information om oseriösa hantverkare. Killen är väldigt pushig och grannen har ont i magen och ångrar sig något enormt.
3. Killen blir otrevlig
Så fort grannen inte går med på det han säger, som att han vill ha pengar, så blir han rejält otrevlig och tycker att grannen är en hemsk kund.
4. Han tjatar till sig dyrt tilläggsarbete
Han fick grannen att gå med på att byta panel på halva gaveln. Det behövdes väl kanske, men han ska ha 100 000 till för detta, vilket är ett överpris utan dessa like. I 100 000 ingår den onödiga punkt nr. 4 nedan, men det är ändå ett rejält överpris. För mig låter de ursprungliga 150 000 som ett pris i överkant även inkluderat panelbytet. Men 250 000 är det uppe i totalt alltså.
5. Han gör onödiga jobb
På gaveln satt fullt hel och fin board med isolering under. Den hade de hål i när de tog loss panelen och hävdar att board och isolering också ska bytas ut "för att den är torr" och "annars kan de inte garantera jobbet". Jag var där med grannen och sa stopp och förklarade att det behöver inte alls bytas ut, och hantverkaren gav med sig och sa att han skulle lämna nytt pris på bara byte panel. Sedan lämnade jag gatan för dagen och när jag kommer hem har de rivit loss all board och isolering i alla fall. Grannen berättar att han hade tvingat honom till det för att "det måste göras" och "annars skulle inga överenskomna priser gälla". Så nu ska grannen betala överpris för att byta isolering och board som var i bra skick.
Även med allt detta så är allt grannen vill att få ett bra jobb gjort, även om det blir till överpris och inte blir något ROT-avdrag. Som jag skrev är det inga jag skulle släppa nära mitt hus, men hittills är det inget som tyder på att de kommer att göra ett direkt uselt arbete. Även om min känsla säger mig att det inte blir skitbra.
Några frågor
Grannen har ju pressats att säga muntligt ok till pris på tilläggsarbete, inkl. onödigt arbete, men går det att hävda att han ska betala skäligt pris för jobbet? Eller inte alls för onödiga arbeten? (han verkar få grannen att gå med på saker så länge inte jag är där)
Visst måste det bästa vara att hålla inne all betalning tills arbetet är slutfört?
Kan han kräva att få en ordentlig faktura med material och arbete specificerat?
Kan han till och med be om att få ROT? Eller det kanske inte går från en enskild firma?
Borde han kräva att få en arbetsbeskrivning, t.ex. att de ska följa färgtillverkarens anvisningar om att grundolja, grundmåla etc. när det är dags?
Tacksam för alla tips jag kan få från er som är allmänt kunniga eller har varit i en liknande situation!
Och nej, det är inte jag utan verkligen min granne som hamnat i detta 🙂
Finns det ens ett firmanamn på avtalet? Det är ju din granne, så lite annorlubda än om det vore tex din mor. Men jag hade låtit hantverkarna behålla 25 000kr och avslutat arbetet. Hänvisat till ångerrätten, och att de beter sig oprofessionellt och sagt att de får ta det till tingsrätten i så fall så ses vi där, hemförsäkringar brukar ju ha hyfsade rättsskydd som täcker omkostnader för din granne. Bett grannen hänvisa skojaren till mig vid nya kontakter. Grannen bör polisanmäla för hemfridsbrott om de ändå fortsätter besöka.
Tråkig sits, men som sagt tidigare så är det nog bäst att avsluta arbetet omgående. Låter till att börja med inte som att man har ett giltigt avtal, konsumentskyddet är starkt i Sverige och företagare har krav på ångerrätt osv. Om avtalet är giltigt så finns det inget avtal öht, och därav kan din granne bara säga tack och hej.
Gissar också att herr hantverkare inte har för avsikt att bokföra de 25 000kr, så hade nog inte varit speciellt kul för honom om polis/skatteverket blir inblandade.
Gissar också att herr hantverkare inte har för avsikt att bokföra de 25 000kr, så hade nog inte varit speciellt kul för honom om polis/skatteverket blir inblandade.
Renoverare
· västra götaland
· 809 inlägg
Skriv över huset på dig /hans arvingar och hänvisa till att dom utför olagliga handlingar på DIN /deras egendom....med polisanmälning såklart.JustDoIt skrev:
Tack för alla olika förslag!
Hur vi går vidare beror lite på hur arbetet fortlöper, han vill ju gärna få det gjort nu när de har börjat. Just nu har de lagt två dagar på att sätta upp den nya panelen utanpå ny isolering och vindpapp. Den nya isoleringen och pappen var som sagt helt onödig, men jag har varit där och inspekterat och allt ser ok ut. Panelen ser riktigt prydligt monterad ut med rak och fin underkant.
@polaris78 Jag har kollat upp den enskilda firman och den har F-skatt men är inte registrerad som arbetsgivare. Jag har väl inga illusioner om att han tänker betala skatt för pengarna eller betala hantverkarna på riktigt sätt. Han kan ju inte ens skicka en faktura...
Jag kommer att ta med mig alla tips och tillsammans med grannen framförallt göra en plan för hur vi ska agera vid kommande kontakter för att undvika mer dumheter. Förhoppningen är ju att de fortsätter göra ett bra jobb, även gällande målning, och att det inte blir mer tjafs om pengar. Sedan återstår då att se hur mycket grannen ska betala. Hellre ett (för) dyrt jobb som blir bra gjort än ett billigt jobb som blir dåligt gjort tänker jag.
Hur vi går vidare beror lite på hur arbetet fortlöper, han vill ju gärna få det gjort nu när de har börjat. Just nu har de lagt två dagar på att sätta upp den nya panelen utanpå ny isolering och vindpapp. Den nya isoleringen och pappen var som sagt helt onödig, men jag har varit där och inspekterat och allt ser ok ut. Panelen ser riktigt prydligt monterad ut med rak och fin underkant.
@polaris78 Jag har kollat upp den enskilda firman och den har F-skatt men är inte registrerad som arbetsgivare. Jag har väl inga illusioner om att han tänker betala skatt för pengarna eller betala hantverkarna på riktigt sätt. Han kan ju inte ens skicka en faktura...
Jag kommer att ta med mig alla tips och tillsammans med grannen framförallt göra en plan för hur vi ska agera vid kommande kontakter för att undvika mer dumheter. Förhoppningen är ju att de fortsätter göra ett bra jobb, även gällande målning, och att det inte blir mer tjafs om pengar. Sedan återstår då att se hur mycket grannen ska betala. Hellre ett (för) dyrt jobb som blir bra gjort än ett billigt jobb som blir dåligt gjort tänker jag.
Är han informerad om ångerrätten? Om inte så kan han ångra i ett år. Han ska meddela skriftligen att ha. Ångrar beställningen enligt distansavtalslagen och ska då få tillbaka alla pengar.JustDoIt skrev:
Hej!
Jag skulle uppskatta råd ang. hur jag kan hjälpa min äldre granne, 80 år, som råkat i klorna på det vi skulle kalla för uppsökande "hantverkare". I detta fall en väldigt pratig och pushig kille som kom hem och övertygade grannen att det nu var dags att ta tag i att måla om huset. Vilket det var, men kanske inte just exakt nu och just med hjälp av denna kille. Utan att gå in på detaljer så är det precis den typen av "hantverkare" jag aldrig skulle släppa ens nära mitt hus.
Han fick grannen att gå med på jobbet för ca 150 000 inkl. byte av lite foder och sånt. Sedan dess kör han ibland dit fyra killar i sin bil och ser till att de jobbar. Jag själv tycker ju kanske inte att mars är den optimala månaden att måla, men efter tvätt verkar de nu vänta med målning tills det är plusgrader i alla fall, men tyvärr gör de annat än att vänta.
Så vad är problemet?
1. Inget riktigt avtal
Det finns ett väldigt enkelt avtal med en enskild firma. Det står kort vad som ska göras, inget om hur. Inget om ROT, inget material, inget om arbete. Fritt ur minnet: "Målning av hus, byte foder och panel takkupor. 150 000. Inte nöjd, inga pengar."
2. Han pressar grannen på pengar
"Inte nöjd, inga pengar" låter ju bra. Men han tjatade till sig 25 000 i förskott på en gång, som sattes in på hans konto. Ingen faktura, ingenting. Nu vill han ha ytterligare 75 000 med argumentet att han har två barn hemma. Grannen vill inte betala förrän han är nöjd med arbetet och jag har hjälpt honom med argument för detta och länkar till polisens information om oseriösa hantverkare. Killen är väldigt pushig och grannen har ont i magen och ångrar sig något enormt.
3. Killen blir otrevlig
Så fort grannen inte går med på det han säger, som att han vill ha pengar, så blir han rejält otrevlig och tycker att grannen är en hemsk kund.
4. Han tjatar till sig dyrt tilläggsarbete
Han fick grannen att gå med på att byta panel på halva gaveln. Det behövdes väl kanske, men han ska ha 100 000 till för detta, vilket är ett överpris utan dessa like. I 100 000 ingår den onödiga punkt nr. 4 nedan, men det är ändå ett rejält överpris. För mig låter de ursprungliga 150 000 som ett pris i överkant även inkluderat panelbytet. Men 250 000 är det uppe i totalt alltså.
5. Han gör onödiga jobb
På gaveln satt fullt hel och fin board med isolering under. Den hade de hål i när de tog loss panelen och hävdar att board och isolering också ska bytas ut "för att den är torr" och "annars kan de inte garantera jobbet". Jag var där med grannen och sa stopp och förklarade att det behöver inte alls bytas ut, och hantverkaren gav med sig och sa att han skulle lämna nytt pris på bara byte panel. Sedan lämnade jag gatan för dagen och när jag kommer hem har de rivit loss all board och isolering i alla fall. Grannen berättar att han hade tvingat honom till det för att "det måste göras" och "annars skulle inga överenskomna priser gälla". Så nu ska grannen betala överpris för att byta isolering och board som var i bra skick.
Även med allt detta så är allt grannen vill att få ett bra jobb gjort, även om det blir till överpris och inte blir något ROT-avdrag. Som jag skrev är det inga jag skulle släppa nära mitt hus, men hittills är det inget som tyder på att de kommer att göra ett direkt uselt arbete. Även om min känsla säger mig att det inte blir skitbra.
Några frågor
Grannen har ju pressats att säga muntligt ok till pris på tilläggsarbete, inkl. onödigt arbete, men går det att hävda att han ska betala skäligt pris för jobbet? Eller inte alls för onödiga arbeten? (han verkar få grannen att gå med på saker så länge inte jag är där)
Visst måste det bästa vara att hålla inne all betalning tills arbetet är slutfört?
Kan han kräva att få en ordentlig faktura med material och arbete specificerat?
Kan han till och med be om att få ROT? Eller det kanske inte går från en enskild firma?
Borde han kräva att få en arbetsbeskrivning, t.ex. att de ska följa färgtillverkarens anvisningar om att grundolja, grundmåla etc. när det är dags?
Tacksam för alla tips jag kan få från er som är allmänt kunniga eller har varit i en liknande situation!
Och nej, det är inte jag utan verkligen min granne som hamnat i detta 🙂
Det i sin tur kan ge ett bra utgångsläge för att förhandla ett riktigt avtal och se till att de håller sig till bra lösningar och inte säljer på mer arbeten. I det fallet man vill fortsätta med den entreprenören.
Redigerat:
Webbplatsen Hallå konsument är bra att läsa på. Även att ringa till kommunens konsumentvägledare som kan ge råd. De är kunniga i konsumenttjänstlagen mmJustDoIt skrev:
Hej!
Jag skulle uppskatta råd ang. hur jag kan hjälpa min äldre granne, 80 år, som råkat i klorna på det vi skulle kalla för uppsökande "hantverkare". I detta fall en väldigt pratig och pushig kille som kom hem och övertygade grannen att det nu var dags att ta tag i att måla om huset. Vilket det var, men kanske inte just exakt nu och just med hjälp av denna kille. Utan att gå in på detaljer så är det precis den typen av "hantverkare" jag aldrig skulle släppa ens nära mitt hus.
Han fick grannen att gå med på jobbet för ca 150 000 inkl. byte av lite foder och sånt. Sedan dess kör han ibland dit fyra killar i sin bil och ser till att de jobbar. Jag själv tycker ju kanske inte att mars är den optimala månaden att måla, men efter tvätt verkar de nu vänta med målning tills det är plusgrader i alla fall, men tyvärr gör de annat än att vänta.
Så vad är problemet?
1. Inget riktigt avtal
Det finns ett väldigt enkelt avtal med en enskild firma. Det står kort vad som ska göras, inget om hur. Inget om ROT, inget material, inget om arbete. Fritt ur minnet: "Målning av hus, byte foder och panel takkupor. 150 000. Inte nöjd, inga pengar."
2. Han pressar grannen på pengar
"Inte nöjd, inga pengar" låter ju bra. Men han tjatade till sig 25 000 i förskott på en gång, som sattes in på hans konto. Ingen faktura, ingenting. Nu vill han ha ytterligare 75 000 med argumentet att han har två barn hemma. Grannen vill inte betala förrän han är nöjd med arbetet och jag har hjälpt honom med argument för detta och länkar till polisens information om oseriösa hantverkare. Killen är väldigt pushig och grannen har ont i magen och ångrar sig något enormt.
3. Killen blir otrevlig
Så fort grannen inte går med på det han säger, som att han vill ha pengar, så blir han rejält otrevlig och tycker att grannen är en hemsk kund.
4. Han tjatar till sig dyrt tilläggsarbete
Han fick grannen att gå med på att byta panel på halva gaveln. Det behövdes väl kanske, men han ska ha 100 000 till för detta, vilket är ett överpris utan dessa like. I 100 000 ingår den onödiga punkt nr. 4 nedan, men det är ändå ett rejält överpris. För mig låter de ursprungliga 150 000 som ett pris i överkant även inkluderat panelbytet. Men 250 000 är det uppe i totalt alltså.
5. Han gör onödiga jobb
På gaveln satt fullt hel och fin board med isolering under. Den hade de hål i när de tog loss panelen och hävdar att board och isolering också ska bytas ut "för att den är torr" och "annars kan de inte garantera jobbet". Jag var där med grannen och sa stopp och förklarade att det behöver inte alls bytas ut, och hantverkaren gav med sig och sa att han skulle lämna nytt pris på bara byte panel. Sedan lämnade jag gatan för dagen och när jag kommer hem har de rivit loss all board och isolering i alla fall. Grannen berättar att han hade tvingat honom till det för att "det måste göras" och "annars skulle inga överenskomna priser gälla". Så nu ska grannen betala överpris för att byta isolering och board som var i bra skick.
Även med allt detta så är allt grannen vill att få ett bra jobb gjort, även om det blir till överpris och inte blir något ROT-avdrag. Som jag skrev är det inga jag skulle släppa nära mitt hus, men hittills är det inget som tyder på att de kommer att göra ett direkt uselt arbete. Även om min känsla säger mig att det inte blir skitbra.
Några frågor
Grannen har ju pressats att säga muntligt ok till pris på tilläggsarbete, inkl. onödigt arbete, men går det att hävda att han ska betala skäligt pris för jobbet? Eller inte alls för onödiga arbeten? (han verkar få grannen att gå med på saker så länge inte jag är där)
Visst måste det bästa vara att hålla inne all betalning tills arbetet är slutfört?
Kan han kräva att få en ordentlig faktura med material och arbete specificerat?
Kan han till och med be om att få ROT? Eller det kanske inte går från en enskild firma?
Borde han kräva att få en arbetsbeskrivning, t.ex. att de ska följa färgtillverkarens anvisningar om att grundolja, grundmåla etc. när det är dags?
Tacksam för alla tips jag kan få från er som är allmänt kunniga eller har varit i en liknande situation!
Och nej, det är inte jag utan verkligen min granne som hamnat i detta 🙂
Gör en polis anmälanJustDoIt skrev:
Hej!
Jag skulle uppskatta råd ang. hur jag kan hjälpa min äldre granne, 80 år, som råkat i klorna på det vi skulle kalla för uppsökande "hantverkare". I detta fall en väldigt pratig och pushig kille som kom hem och övertygade grannen att det nu var dags att ta tag i att måla om huset. Vilket det var, men kanske inte just exakt nu och just med hjälp av denna kille. Utan att gå in på detaljer så är det precis den typen av "hantverkare" jag aldrig skulle släppa ens nära mitt hus.
Han fick grannen att gå med på jobbet för ca 150 000 inkl. byte av lite foder och sånt. Sedan dess kör han ibland dit fyra killar i sin bil och ser till att de jobbar. Jag själv tycker ju kanske inte att mars är den optimala månaden att måla, men efter tvätt verkar de nu vänta med målning tills det är plusgrader i alla fall, men tyvärr gör de annat än att vänta.
Så vad är problemet?
1. Inget riktigt avtal
Det finns ett väldigt enkelt avtal med en enskild firma. Det står kort vad som ska göras, inget om hur. Inget om ROT, inget material, inget om arbete. Fritt ur minnet: "Målning av hus, byte foder och panel takkupor. 150 000. Inte nöjd, inga pengar."
2. Han pressar grannen på pengar
"Inte nöjd, inga pengar" låter ju bra. Men han tjatade till sig 25 000 i förskott på en gång, som sattes in på hans konto. Ingen faktura, ingenting. Nu vill han ha ytterligare 75 000 med argumentet att han har två barn hemma. Grannen vill inte betala förrän han är nöjd med arbetet och jag har hjälpt honom med argument för detta och länkar till polisens information om oseriösa hantverkare. Killen är väldigt pushig och grannen har ont i magen och ångrar sig något enormt.
3. Killen blir otrevlig
Så fort grannen inte går med på det han säger, som att han vill ha pengar, så blir han rejält otrevlig och tycker att grannen är en hemsk kund.
4. Han tjatar till sig dyrt tilläggsarbete
Han fick grannen att gå med på att byta panel på halva gaveln. Det behövdes väl kanske, men han ska ha 100 000 till för detta, vilket är ett överpris utan dessa like. I 100 000 ingår den onödiga punkt nr. 4 nedan, men det är ändå ett rejält överpris. För mig låter de ursprungliga 150 000 som ett pris i överkant även inkluderat panelbytet. Men 250 000 är det uppe i totalt alltså.
5. Han gör onödiga jobb
På gaveln satt fullt hel och fin board med isolering under. Den hade de hål i när de tog loss panelen och hävdar att board och isolering också ska bytas ut "för att den är torr" och "annars kan de inte garantera jobbet". Jag var där med grannen och sa stopp och förklarade att det behöver inte alls bytas ut, och hantverkaren gav med sig och sa att han skulle lämna nytt pris på bara byte panel. Sedan lämnade jag gatan för dagen och när jag kommer hem har de rivit loss all board och isolering i alla fall. Grannen berättar att han hade tvingat honom till det för att "det måste göras" och "annars skulle inga överenskomna priser gälla". Så nu ska grannen betala överpris för att byta isolering och board som var i bra skick.
Även med allt detta så är allt grannen vill att få ett bra jobb gjort, även om det blir till överpris och inte blir något ROT-avdrag. Som jag skrev är det inga jag skulle släppa nära mitt hus, men hittills är det inget som tyder på att de kommer att göra ett direkt uselt arbete. Även om min känsla säger mig att det inte blir skitbra.
Några frågor
Grannen har ju pressats att säga muntligt ok till pris på tilläggsarbete, inkl. onödigt arbete, men går det att hävda att han ska betala skäligt pris för jobbet? Eller inte alls för onödiga arbeten? (han verkar få grannen att gå med på saker så länge inte jag är där)
Visst måste det bästa vara att hålla inne all betalning tills arbetet är slutfört?
Kan han kräva att få en ordentlig faktura med material och arbete specificerat?
Kan han till och med be om att få ROT? Eller det kanske inte går från en enskild firma?
Borde han kräva att få en arbetsbeskrivning, t.ex. att de ska följa färgtillverkarens anvisningar om att grundolja, grundmåla etc. när det är dags?
Tacksam för alla tips jag kan få från er som är allmänt kunniga eller har varit i en liknande situation!
Och nej, det är inte jag utan verkligen min granne som hamnat i detta 🙂
Gör upp med grannen att du får en fullmakt att företräda honom så kan du sätta ner foten om det blir orimliga krav från hantverkaren. Vet dock inte hur juridiskt hållbart en sådan är, men borde kunna avhjälpa de värsta avarterna hantverkaren kan komma med,
Be honom skriftligen om fakturan för de första 25 000 kr.Helena S skrev:
Anmäl sedan situationen till Skatteverket. Du kan även informera dem om att det kan finnas personer som arbetar utan att vara registrerade, särskilt om det handlar om en enskild firma.
Problemet löst.
Sen betalar man fakturan. Inga överföringar utan fakturan och godkänd arbete.