27 061 läst ·
58 svar
27k läst
58 svar
Vad kan/skall vi begära och kan förvänta oss i kompensation
Problemet med att ha in hantverkare är att antingen så låter man de göra allt och ta ansvar för det, eller så blandar man sig i och får ta både en del jobb och ansvar.
Hade man låtit en firma stå för hela arbetet så hade de fått ansvara för att sätta upp stänkskydd, eller hantera skadorna i efterhand. Alternativt ersätta er för att ni inte kan använda köket (och då hade de fixat något temporärt). De kanske hade satt en remsa Mataki-tejp på några minuter istället för att skruva upp golvplank.
Oavsett, när du nu har lagt dig i och hjälpt till så tar du också på dig ansvar. I slutändan, skulle du köpa in hela arbetet till fast pris hade det varit klart dyrare eftersom de hade räknat med de tabbar de vanligtvis gör. Så även om du fått göra en del, haft en del problem så kan det hända att du sparat en bra peng i alla fall.
Det är surt när det blir problem, men fördelen med att hantera dem själv är att man slipper betala någon annan för det, antingen per timme eller i en väl tilltagen marginal.
Hade man låtit en firma stå för hela arbetet så hade de fått ansvara för att sätta upp stänkskydd, eller hantera skadorna i efterhand. Alternativt ersätta er för att ni inte kan använda köket (och då hade de fixat något temporärt). De kanske hade satt en remsa Mataki-tejp på några minuter istället för att skruva upp golvplank.
Oavsett, när du nu har lagt dig i och hjälpt till så tar du också på dig ansvar. I slutändan, skulle du köpa in hela arbetet till fast pris hade det varit klart dyrare eftersom de hade räknat med de tabbar de vanligtvis gör. Så även om du fått göra en del, haft en del problem så kan det hända att du sparat en bra peng i alla fall.
Det är surt när det blir problem, men fördelen med att hantera dem själv är att man slipper betala någon annan för det, antingen per timme eller i en väl tilltagen marginal.
Rent rättsligt har ni inte mycket att stå på för kompensation. Ni har rätt men samtidigt kan ni inte bevisa vad skadan skulle vara värd. I svensk rätt är väldigt tam när det kommer till ideella skador och besvär. Det är helt enkelt svårt att omvandla besväret ni genomlidit till pengar.G goeran skrev:Skall försöka mig på en så kort summering som möjligt.
I maj 2024 beställde vi ett nytt kök av IKEA. Vi beställde inte bänkskivor för vi ville vara säkra på måtten efter att vi rivit och monterat nya köket. Vi ville också ta hjälp att mäta för och montera bänkskivorna och väggplattorna (stänkskydd) som är samma mönster och kulör som bänkskivorna. Skivorna skall monteras i vinkel.
I början på juli var hela köket monterat, detta gjorde vi själva. Vi kontaktade företaget IKEA rekommenderat för bänkskivor. De hade semester. Vi monterade ett eget temporärt stänkskydd av billigt laminatgolv för att ha något skydd.
Den 20 aug. kom de och mätte, beställning gjordes. IKEA's leveranstider gjorde att de kom den 11 oktober och monterade. Vid montering var de hårdhänta och knäckte laminatet på ena skivan.
Detta innebär att de lämnar köket med den långa bänkskivan med vask och häll och vårt tidigare "plockepinn" med tillfälliga bitar på vinkeldelen. INGET STÄNKSKYDD! Vi får alltså montera tillbaka det temporära.
Ny beställning görs och leverans av ny skiva sker 20 nov.
Den 26 nov kommer de för att montera, då har vi alltså röjt av hela köket igen, demonterat tillfälligt stänkskydd och gjort klart för montering. Vid uppackning visar det sig att nya skivan har levererats med 90º kant istället för rundad kant. Kontakt tas med IKEA där de berättar att den rundade har utgått.
De lämnar och vi får återställa köket till temporär status med stänkskydd mm.
Ärendet lämnas över till IKEA's "reklamationsavdelning" för handläggning, ca 4v. handläggningstid. Det visar sig att leverantören kan göra ett undantag och skaffa fram rundad kant. Ny skiva beställs. Med handläggningstiden och leveranstiden gör detta att den nyaste skivan levereras den 7 feb. 2025. Den 14 feb. kommer de för att montera den.
Montaget går bra, både av bänkskivor och stänkskydd. Fogningen blir snygg så när som på färgen, men vi tror att det beror på att fogen ändrar färg när den torkar. När 24 timmar gått inser vi att så inte är fallet, de har använt 2 olika färger på fog på olika ställen i köket.
Kontakt tas med hantverkarfirman som ställer en hel del "dumma" frågor och landar till slut i att ny tid bokas för att foga om.
Idag den 4 mars har de varit här och tagit bort alla gammal fog och fogat om med en och samma, passande fogfärg.
Nu behövde vi alltså röja undan igen för att de skall kunna jobba och vi kan knappt använda köket på ett dygn.
Så frågan är, 11 oktober till den 4 mars utan ett färdigställt kök. Allt beroende på att de var hårdhänta vid första monteringen.
Vi har heller inte vågat/kunnat gå vidare med andra delar i köket (passdelar, täcksidor mm) av rädsla att de hade behövt byta ut den längre bänkskivan om något hade gått fel vid monteringen och att vissa delar helt enkelt hade varit i vägen för deras jobb.
Vad är rimligt i kompensation för att vi har fått leva i ett halvfärdigt, ej fuktsäkert kök i fem månader.
Det ni kunde gjort var att invända mot reparationen tar för lång tid. Där hade ni kunnat ha viss framgång med att kräva hävning, och därmed återbetalning. Men nu i efterhand när allt är monterat och klart finns det inte mycket att invända mot.
NäG goeran skrev:På väggen bakom bänkskivan har man alltid ett stänkskydd eller väggplatta som ikea kallar det. Mellan den och bänkskivan läggs en vattentät fog för att hindra vatten att tränga in i väggen bakom skivan. Har man ingen väggplatta/stänkskydd så kan ju vatten skvätta dit. Likväl skräp, kryddor mm.
Att ha ett kök helt utan detta i flera månader hade nog gjort att man fick byta gipsskivorna bakom. Nu skyddade vi det med ett laminatgolv vi skruvade upp på väggen.
Bakom spishällen kan det ju bli duktigt läbbigt om man står och steker.
Jag har stänkskydd bakom hällen (för att tapet är svårt att torka av) men nån fog mellan den och bänkskivan har jag inte..
Vid diskhon har jag ännu inte fått upp nåt stänkskydd, och definitivt ingen fog
Satte in köket sommaren 2018
Det stämmer inte alls alltid.Nissens skrev:
Vi köpte ett IKEA-kök för 14 år sedan som har fungerat installationsmässigt och användarmässigt till 100%.
När jag jämför med bekanta som bytt jämförbara kök men valt "lyxigare" (och nära dubbla priset) och ändå fått problem vill jag påstå att vi fått betydligt mera kök för våra pengar.
Har inte sagt att det är så till 100%, men det stämmer (för) ofta…F frasen_36 skrev:Det stämmer inte alls alltid.
Vi köpte ett IKEA-kök för 14 år sedan som har fungerat installationsmässigt och användarmässigt till 100%.
När jag jämför med bekanta som bytt jämförbara kök men valt "lyxigare" (och nära dubbla priset) och ändå fått problem vill jag påstå att vi fått betydligt mera kök för våra pengar.
Mycket kort och enkelt. Du har inte lidit någon skada och har därför inte rätt till ersättning. IKEAs roll i detta verkar dessutom inte tydlig. Det är väl firman som ordnat bänkskiva som varit klumpiga. Nu är ju allt bra så släpp detta och gå vidare.G goeran skrev:Skall försöka mig på en så kort summering som möjligt.
I maj 2024 beställde vi ett nytt kök av IKEA. Vi beställde inte bänkskivor för vi ville vara säkra på måtten efter att vi rivit och monterat nya köket. Vi ville också ta hjälp att mäta för och montera bänkskivorna och väggplattorna (stänkskydd) som är samma mönster och kulör som bänkskivorna. Skivorna skall monteras i vinkel.
I början på juli var hela köket monterat, detta gjorde vi själva. Vi kontaktade företaget IKEA rekommenderat för bänkskivor. De hade semester. Vi monterade ett eget temporärt stänkskydd av billigt laminatgolv för att ha något skydd.
Den 20 aug. kom de och mätte, beställning gjordes. IKEA's leveranstider gjorde att de kom den 11 oktober och monterade. Vid montering var de hårdhänta och knäckte laminatet på ena skivan.
Detta innebär att de lämnar köket med den långa bänkskivan med vask och häll och vårt tidigare "plockepinn" med tillfälliga bitar på vinkeldelen. INGET STÄNKSKYDD! Vi får alltså montera tillbaka det temporära.
Den 26 nov kommer de för att montera, då har vi alltså röjt av hela köket igen, demonterat tillfälligt stänkskydd och gjort klart för montering. Vid uppackning visar det sig att nya skivan har levererats med 90º kant istället för rundad kant. Kontakt tas med IKEA där de berättar att den rundade har utgått.
Ärendet lämnas över till IKEA's "reklamationsavdelning" för handläggning, ca 4v. handläggningstid. Det visar sig att leverantören kan göra ett undantag och skaffa fram rundad kant. Ny skiva beställs. Med handläggningstiden och leveranstiden gör detta att den nyaste skivan levereras den 7 feb. 2025. Den 14 feb. kommer de för att montera den.
Montaget går bra, både av bänkskivor och stänkskydd. Fogningen blir snygg så när som på färgen, men vi tror att det beror på att fogen ändrar färg när den torkar. När 24 timmar gått inser vi att så inte är fallet, de har använt 2 olika färger på fog på olika ställen i köket.
Kontakt tas med hantverkarfirman som ställer en hel del "dumma" frågor och landar till slut i att ny tid bokas för att foga om.
Idag den 4 mars har de varit här och tagit bort alla gammal fog och fogat om med en och samma, passande fogfärg.
Nu behövde vi alltså röja undan igen för att de skall kunna jobba och vi kan knappt använda köket på ett dygn.
Så frågan är, 11 oktober till den 4 mars utan ett färdigställt kök. Allt beroende på att de var hårdhänta vid första monteringen.
Vi har heller inte vågat/kunnat gå vidare med andra delar i köket (passdelar, täcksidor mm) av rädsla att de hade behövt byta ut den längre bänkskivan om något hade gått fel vid monteringen och att vissa delar helt enkelt hade varit i vägen för deras jobb.
Vad är rimligt i kompensation för att vi har fått leva i ett halvfärdigt, ej fuktsäkert kök i fem månader.
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
Men nu var det väl ungefär precis det som TS har gjort? Såvitt jag förstår så är det bara den ursprungliga beställningen av köket som de har skött själva. Därefter EN firma som först lyckats spräcka en laminatskiva (för mig obegripligt hur man lyckas med det), därefter lyckats beställa fel ersättningsskiva, därefter inte lyckats beställa ngn ersättningsskiva överhuvudtaget, och sedan lyckas foga med fel färg, och till råga på allt inte åtgärdat det felet på ytterligare en månad. Kundens inblandning här verkar ju vara begränsad till att upptäcka och reklammera alla de fel firman ställer till med. Och bidragit till att lära firman hur man beställer en skiva av rätt typ.Tomtom79 skrev:
Problemet med att ha in hantverkare är att antingen så låter man de göra allt och ta ansvar för det, eller så blandar man sig i och får ta både en del jobb och ansvar.
det enda ni kan kräva är kompensation för de mer kostnader ni har haft i samband med felen. Tex fått åka från jobbet, vara hemma för att ta emot hantverkare. Resor till ikea som har med reklamationen ser göra. Hoppas på goodwill. Men du måste kunna bevisa vilka kostnader du haft.
Jag tycker inte man bara ska acceptera att de gör ett dåligt jobb OCH att man får merarbete hemma pga dem OCH att det tar så lång tid. Även om man beställer från ett ”billigt” ställe så har de fått ett uppdrag som de ska fixa. Ring konsumentrådgivaren i din kommun och se vad de säger.G goeran skrev:Skadan vi lidit:
Ej fuktsäkert kök i 5 månaders tid.
En massa merarbete i form av att demontera och montera tillfälliga stänkskydd samt plocka undan och plocka fram saker.
Försening i att komma vidare med resterande delar för färdigställande av köket.
En massa tid för att ringa och rodda med detta, ta emot hantverkare, ta emot leveranser av skivor, förvaring av otympliga stänkskyddsplattor i ett antal månader.
Ovanpå det omaket av att behöva vara extra försiktig i köket under hela tiden, samt estetik. Men estetiken kan väl bortskrivas då det känns minst viktigt.
Stå på er, så får man hoppas att Ikea tar lärdom av detta gör det bättre till nästa kund.
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
Nu var tydligen inte fakturan betald ännu. Det ger ju en viss frihet att själv bedöma vad som är ett skäligt "skadestånd" för firmans inkompetens. Hugg till med ett avsevärt belopp. Kanske max halva fakturan. Betala in resten. Troligen orkar inte firman bråka om en sådan summa.
Men strikt formellt har du nog inte rätt till mer än kanske 1000- 1500 kr.
Men strikt formellt har du nog inte rätt till mer än kanske 1000- 1500 kr.
Redigerat:
Klart du ska ha kompensation och du kommer få det åxå. Enklast är om du tar presentkort på ikea för då kommer du få mer. Har själv råkat ut för problem med ikea men det har aldrig varit några problem. Har fått matkuponger och milersättningar och presentkort. Jag hade ju inte nöjt mej med under 5000 för det är dom nu dom gjort fel, även om det är en firma dom dom använt sig av. Jag hade nog krävt 5-10 k.
Sist så va det transportskada på bänkskivan vi beställt och vi fick hela fakturan på VVS betald (6-7 k)plus presentkort på 1500. Utöver det fick vi behålla gamla bänkskivan inkl diskho.
Tog tre veckor innan den nya skivan kom
Sist så va det transportskada på bänkskivan vi beställt och vi fick hela fakturan på VVS betald (6-7 k)plus presentkort på 1500. Utöver det fick vi behålla gamla bänkskivan inkl diskho.
Nu var ju IKEA inte part i målet...Aajnor skrev:
Klart du ska ha kompensation och du kommer få det åxå. Enklast är om du tar presentkort på ikea för då kommer du få mer. Har själv råkat ut för problem med ikea men det har aldrig varit några problem. Har fått matkuponger och milersättningar och presentkort. Jag hade ju inte nöjt mej med under 5000 för det är dom nu dom gjort fel, även om det är en firma dom dom använt sig av. Jag hade nog krävt 5-10 k.
Hej!G goeran skrev:Skall försöka mig på en så kort summering som möjligt.
Jag levde med reparation av liten fuktskada i tvättstuga i 1 år och 8 månader. Inget vatten, tvättmaskin, torktumlare mm… under nästan 2 år. Hantverkarna var från många olika firmor, många hörde inte instruktioner utan gjorde fel, aldrig någon ”inspektion” från entreprenören som tagit på sig jobbet, provisoriskt dragen slang till köket med enbart kallvatten… Jag höll på att bli tokig!
Sedan kom räkningen på ca 5 gånger pengarna vi kommit överens om. Jag kollade med olika konsumentorganisationer och fick snabbt klart för mig att ”olägenheten” att ha varit utan tvättmöjlighet i så lång tid fick jag ta. Men pruta rejält på fakturan gjorde jag och betalade ”bara” knappt dubbelt av vad som var sagt. Vad jag vill säga med mitt svar är att du får stå ut med mycket när hantverkare skapar olägenheter…
Prata med hantverkarna och IKEA och hör med dem vad de tycker är rimlig kompensation.
Lycka till!
Då hade du en väldigt bra verkstad! Jag bytte kamrem på en bil hos verkstad som drog åt den för hårt, vilket resulterade i att den gick av och slog sönder motorn. ARN gav mej rätt till ersättning för bilen och verkstaden ringde och hotade mej om jag skulle gå vidare till pressen…G goeran skrev:Jag har fått en del intressanta/relevanta (och ointressanta/irrelevanta) svar. Det som slår mig mest är nog:
"Det du beskriver i det här inlägget låter ju mer eller mindre som en normal renovering. Det är ju så det är."
Från Farstatjej90
Är det verkligen så det är?
Jag inser då när jag tänker efter att under de ca 40 år som jag ägt och renoverat diverse hus så har jag vid totalt fem tillfällen anlitat hantverkare/entreprenörer, resten av jobben har vi gjort själva.
Av dessa fem är det EN som har levererat vad jag förväntat och till och med lite till. De andra fyra har levererat allt ifrån uselt till mediokert. Så det kanske just är så det är.
Då är jag glad att jag inte anlitat fler hantverkare utan gör det mesta själv.
Varför är det så illa i denna bransch?
Hade bilen på kopplingsbyte nyligen, mitt i reparationen visar det sig att nya svänghjulet de monterat var felaktigt, startmotorn når inte kuggkransen. Riva ner allt igen och vänta på ett nytt.
Vad gör verkstadsägaren? Han ringer direkt och säger:
"Jag är jätteledsen, du kan komma och hämta en lånebil, du får ha den tills din är klar!"
Ingen kan bli sur på det bemötandet, och för att visa det fick de en stor påse med blandade bullar när jag hämtade bilen.
Alla företag är inte seriösa och det är nog tyvärr vanligt i alla branscher.
Det positiva i ditt fall är ju att företaget som monterat är villiga att ge dej en kompensation. Gissar att du tycker den är för låg och det kunde ju, om du skrivit ut vad som erbjuder, kunnat diskuteras här!
Tyvärr är det ofta så att man mest står med egen ökad puls och ”hjärtproblem” och för företagen i sej är det ett problem dom lämnar när de går hem från jobbet.
Så fundera på hur mycket kraft och ork DU tycker det är värt att lägga ner i ärendet.
För det lär ALDRIG bli en kompensation som ersätter all den stress du upplevt genom att driva detta ärende.
Klicka här för att svara