Juridik
Lars Hagberg1: [citat] Vad märkligt, detta var inte tråden jag skulle posta i. Tack för svar!
returen: [citat] Japp personer jämställs med djur, rådjur kan ju snubbla och råttor kan trilla i en fälla anmälan och åtal påhejas av FB medlemmar
Kane: [citat] 1. Jag kan inte logga in där för att jag har inte något ärende hos dem. 2. Och hur har du tänkt att jag skall lyckas överta ditt ärende?
Hempulare: [citat] [citat] Korrekt! Bra att du ändrat uppfattning.
Farstatjej90: [citat] På vilket sätt har det utlovats? Exakt hur formulerades det?
Pellegnillot71: [citat] Av det du nämner så låter du som en person som jag aldrig skulle vilja sälja mitt hus till! Ta nu och njut av ditt nya hus och glädjs åt att du har lite att pyssla med i framtiden. Du kommer aldrig att hitta ett hus som du blir 100% nöjd med! God Jul!
PTZic: [citat] Om det är en ideell förening, så rekommenderas att istället ombilda det till en ekonomisk förening. Att ha det som en ideell förening innebär en väldigt skakig grund juridiskt och ekonomiskt för medlemmarna. En ekonomisk förening ska registrera styrelsemedlemmar och företrädare hos Bolagsverket, man är bokföringsskyldiga och måste upprätta årsredovisningar som också ska
Claes Sörmland: Det är ju civilrättsligt så ni får komma överens. Båda parter måste vara så nöjda att ni accepterar tolkningen. Att det är grannens mark är inget som ger generell bestämmanderätt kring dina utfartsmöjligheter, hela servitutets idé är ju att du får göra ett intrång på grannens mark med hjälp av servitutet. Men för din mentala hälsas skulle är det nig enklast att du inte
Karthago: [citat] Hej! Hur gick det med denna? Jag har samma situation här och nyfiken på hur det gick för dig. /Erik
cotillion: Ta över styrelsen omedelbart! Ni kommer få betala för alla avtal som nuvarande styrelse tecknar i många år framöver.
ArneTW: Oavsett utfästelser så har väl TS köpt en gammal skorsten... vet inte hur gammal den är och vad restvärdet är även fast den skulle ha funkat. Det är uppförsbacke för TS och vad utsikten är när man kommer upp vet jag inte. /ATW
Globetrot: Det finns ju sk ”förskott” på arv som man kan driva till bouppteckning vad jag förstått. Det finns i sig ingen tidsrymd bakåt men v praktiska skäl kan det bli svårt att gå mer än 10 år bakåt (banker tex spar inte längre bak). Gåvor är inte förskott på arv. Om det finns underlag. Men jag tror inte man kn ge bort andra syskons arvslott till ett barn som gåva däremot. Många
Ludde Jakobsson: [citat] Ja, bra ide. Jag ringer från ett annat nummer. Tack.
Linkan2222: Om det nu bara är kullager i fläkten som du skriver så kan inte reparationskostnaderna vara så höga. Att startat upp pumpen för kontroll bör ingå i undersökningsplikten. Men har de sagt att den fungerar så är man kanske i ett annat läge. Att grannarna säger att fläkten låtit illa innebär ju inte att pumpen inte har fungerat. Snarare tvärtom, går fläkten går ju troligen
Genomklok: [citat] Det är det jag tänker på. Jag kan hålla med om att det är en kantboll. Det finns fler alternativ, tex att det är en del av ett markavvattningsföretag.
Globetrot: [citat] Jag tror inte villaägarna är rätt. Detta är nog mer Familjejuridik. Lång ifrån fel i fastighet…. Någon som har egen erfarenhet av en bra?
Anonymiserad 703452: [citat] Aha! Sämpelskatt heter det man betalar för lagfart. Man betalar ingen stämpelskatt för lagfart vid gåva förutom expeditionsavgiften. Håller med 100% om att då finns inget behov av komplicerade upplägg. Hade helt missat att man inte betalar det vid gåva som understiger 85% av taxeringsvärdet. Byggahus är toppen! 👍 Får utrett så många frågor rörande skatter. Även om jag
Maria T: [citat] Alltid intressant med input oavsett om det gäller släktforskning eller annat. Det låter som de två släktingar du beskriver fick det bra till slut - den ena genom att bli "funnen" och den andra genom sitt eget val. Hoppas jag tolkat det rätt. Personen jag skriver om är inte min egen släkt, utan en som jag hjälpt i egenskap av att ha släktforskat länge (men irrelevant) och det
Ceciceca: Vi kommer inte komma överens, det är helt klart. Han vill sälja en tomt på platsen men efter överklagande till länsstyrelsen (inte av mig) har de skickat ärendet tillbaka till kommunen för att bemöta de synpunkter som meddelats nedan innan godkänt förhandsbesked lämnas. Bland annat trafik, geoteknik, översvämningsrisk, omgivningspåverkan, påverkan på djur, naturvärden och
Claes Sörmland: Men en fastighetsbestämning är ju ingen fastighetsbildning. Det sker ingen ändring av av de bestående förhållandena. De tolkas bara. Servitutet kan därmed inte att upphöra gälla vid en fastighetsbestämning.
svenil01: [citat] Sant som du säger. Förhoppningsvis är det bara ett problem med motlut vid husliv (pga sättning) som skapar stående vatten in mot golvbrunnen. Spolkillen reagerade dock på att hela röret ser vattenfyllt ut från strax efter att han går in med kameran i ledningen från golvbrunnen till ca 28 sekunder in i filmen (vid 6 m utrullad kabel) och att inte bara några centimeter vatten
ClasseClas: Ett alternativ är att du reggar en ny user på TomTom så att du kommer in och därifrån ber dem att ändra emailadress på ditt ursprungliga konto. Förmodligen vill de ha något bevis på att det är du kanske via SMS till din mobil (förhoppningsvis rätt nummer) eller via post skickat till din hemadress. Annars kan du stoppa betalningen till TomTom och börja på ny kula med den nya usern.
Reinhardt: Tack för alla svaren! Jag får spela med i charaden. Har ingen misstanke om dolda fel, men det verkar finnas mindre avvikelser från bygglovet.
skyisthelimit: (Hur) Är ändträet behandlat på panelen? Det är ju den viktigaste delen. Ser ut att vara omålad?
Globetrot: [citat] Hög nivå på inläggen ibland.
polaris78: [citat] Regelverket är tyvärr väldigt kantigt och reglerar ofta helt fel och det blir ofta helt knasigt, med stora kostnader som följd vilket ofta gör att arbetsgivaren om den är mindre och inte har en hel HR avdelning som kan fippla och tolka regler och sitta och tjafsa med olika myndigheter och lägga tid på det så blir det helt enkelt enklare och billigare och mer gjort för
Björklunda: [citat] Tack för hjälpen!😊
Lilla Yk: Efter att ha läst igenom hela tråden är jag nyfiken på hur historien slutade. Förvisso tio år sedan, men hade varit intressant att veta 🙂