Juridik
Lolle: Objektsbeskrivningen har i praxis bedömts som ett informationsblad utan alltför högt juridiskt värde. Husets boyta respektive biyta är definitivt något som köparen bör undersöka och kontrollmäta och kan svårligen betecknas som ett dolt fel. Däremot har det i något enstaka ärende tilldömts relevans till objektsbeskrivningen men då inte som ett enskilt dokument som upphäver behovet
Globetrot: Jag är intresserad av liknande. Enligt abs09 skall ju entreprenör ha försäkring efter färdigställandet, två år tror jag. Om de "väljer" att inte ha det, har hanterar man det? Enligt vad jag förstått kostar detta ca 13000 kr per år. Kan man dra av detta?
MathiasS: Varför inte lägga på en schablon på månadshyran och reglera mot faktiskt belopp halv eller helårsvis?
Modig: [citat] Håller med, kinglolle är en klippa:-)
torparkalle: Nu har jag läst servitutet, jag får använda brunnen och vi ska dela på kostnader så som driftkostnader och service. Men det gäller bara om jag nyttjar den brunnen. Så borrar vi en egen brunn så upphör den delade betalningen på hanns brunn.
ikeo: boden ingick i husköpet det är den gamla bygghutten som förra ägaren köpte loss när bygget var klart tidigt 70 tal att kommunn inte bryr sig kanske kan ha nå att höra med att marken där dn står ägs av samfälligheten som mitt hus tillhör
timmelstad: Grannar som klagar finns ju ständigt, jag ser framför mig en evighetstråd ;)
Emanuel Adolfsson: Jag har föreslagit möjligheten att sätta staket där tomtplatsen går med det befintliga huset, och på så sätt säkerställa att tomplatsen inte blir större med det nya huset. Då fick jag som svar att staketet kan verka avhållande under tider man inte befinner sig i huset, vilket inte är ok...... Alltid något motargument.
Wilfa: [citat] Det är bara några år sedan reglerna ändrades :)
pelpet: Amatör här: För att det ska räknas som dolt fel så ska det inte gå att hitta vid en normal besiktning, och det skall vara ett fel som man inte kunde förvänta sig. Som Demmpa säger så hade man kunnat hitta felet om man undersökt avloppet med kamera, och att besiktiga vvs-installationen ingår i undersökningsplikten. Jag tycker heller inte att felet verkar vara oväntat, eftersom det
magnu: Entreprenörerna i byggbranschen verkar sakna skrupler. Hur bråttom är det att få saker klart? Kontrollera vad en annan entreprenör ska ha för att göra plinten! Sedan kan ursprungsleverantören göra klart sitt jobb!
Samsam: Nej visst är det så att vi har bilder, men i juridikens värld verkar det handla om att överrösta varandra men diverse utlåtanden... Tänker också om det är ngt man behöver kontrollera senare så är det ju svårt...
Alfredo: [citat] Ja så har jag också gjort, men förhoppningsvis bara en gång...:o
Nimajneb: [citat] Det kanske grannen åxå borde göra........
Enk Projektet: [citat] Hur kommer det sig att du fått tag i så dåliga hantverkare? Inga ref?
pettervikman: Tack för svar. Har fått minimi krav från kommunen. De påstod att jag själv kunde garantera el och vvs, dock med det resultatet att jag då kommer vara ansvarig för allt i framtiden... Så jag har beställt oberoende kontroller av anläggningen med intyga skrivande. Tack för bollplankande. Sent from my GT-N7000 using Byggahus
Anonymiserad 88753: Hm... ja, jag kanske är lite hård men det här med om man har barn/partner eller inte är ju inget som kommer plötsligt någon dag innan man dör. (att ÅS överhuvudtaget finns beror dessutom på gamla regler och könsroller där män hade försörjningsansvaret för sin ofta yngre fru) [citat] Problemet med ditt förslag är att den som inte har ÅS får mer pengar under sin livstid.
elmont: Det är fem år som gäller och när huset byggdes håller lantmäteriet koll på, det är därifrån skatteverket får uppgiften om byggnadsår. Så inom fem år efter att huset anmälts som färdig får man inte ROT för något.
Globetrot: Vad gällande att bestrida felaktigheter. Vi hade också grundsynen att man bör bestrida direkta felaktigheter, först. Vår entreprenör har mot slutet satt i system att försöka få bevisning för det ena med det tredje och ett tag drabbades vi av följande flera gånger per dag : e post kunde lyda HEJ, Tack för mötet idag. Vill bara bekräfta att ni som kund påpekat brister i elen som
janwide: [citat] Dryg kommentar som inte hjälper TS :thumbdown:
Fredrik Å: Hej Jag råkar veta hur det ligger till med garantier i Onoff fallet iom att jag arbetat hos en "närstående" konkurrent till Onoff. Dom köper in produkterna utan garanti från tillverkarna och står själva för alla repkostnader oavsett om det är inom den "garantitid" som konsumenten har eller ej. Har felet inträffat efter att garantin gått ut eller om man bedömmer att felet är orsakat
hevi: [citat] :) Även om jag höjt frågan om städfirmans "skuld" i det hela så kände jag ganska tidigt att det inte är en framkomlig väg. Hela lösningen var ju att plocka in säljarens dotter i ekvatonen. Hon och jag har i princip samma bakgrund och uppenbarligen hade vi samma syn på förhandling -att det handlar om att hitta den lösning som är minst dålig för alla parter, och det var så
Globetrot: .....eller prata med grannen? :screwy: Kan vara bra att göra det innan stämningen, efter kan relationen vara lite tjärv....
Globetrot: Vi vet inte vad som hindrar överbesiktning. Vi ger det ena förslaget efter det andra. Min gissning är att entreprenören just nu ligger i hårt för att hitta en besiktningsman som kan ge dem stöd......de kanske inte hittar någon som kan gå deras ärenden?
Troberg: Har tittat lite mer på klipparen som han påstod sig ha jobbat så mycket med. På klippaggregatet, i allt det torra gräset som fanns där, hittade jag ett (obebott) musbo...
hempularen: Det borde bero på dels hur långt ert bygge har kommit, dels på om bolaget har försenat bygget. Om du vill bryta bara för att det känns kymigt att bygga med ett företag som är på obestånd, så är det troligen inte ett giltigt skäl. Men om deras obestånd ger förseningar (i strid med avtalet) så borde du kunna bryta på ganska fördelaktiga vllkor för dig själv.
hakanrapp: Tack, jag har pratat med kommunens konsumentrådgivare. Det var hon som tyckte vi i första hand skulle vända oss till ARN för att sedan gå vidare. Jag har fått reda på via (säkra) omvägar att denna hantverkare har en hel del ekonomiska fuffens på gång. Dock hittade jag inget innan vi anlitade honom. Jag nöjde mig bara med att googla + kolla F-skatt och att byggförsäkringen som han
hempularen: Vad gäller att de fått ut ROT utan att du betalat något, prata med skattemyndigheten genast när du fått reda på det. I princip så kan de ju ha begärt ut ROT delen medan de jobbade hos dig och kollat din brevlåda. Kontrolluppgiften brukar som sagt komma 2 -3 dagar efter att ROT är utbetalt.